«فردا» گزارش می‌دهد

گارد اروپاییان علیه ترکیه/نظرسنجی ناامید کننده برای اردوغان

کد خبر: 1262686

خبری از چراغ سبز اروپاییان برای عضویت ترکیه در اروپای واحد نیست. موضوعی که اردوغان را بیش از پیش نسبت به شکست خود درعرصه سیاست خارجی کشورش واقف می‌سازد.

گارد اروپاییان علیه ترکیه/نظرسنجی ناامید کننده برای اردوغان

گروه بین‌الملل سایت فردا - رئیس جمهورترکیه، دیگر کمترین امیدی برای عضویت کشورش در اتحادیه اروپا ندارد. به عبارت بهتر، وی مهم ترین هدف کلان حوزه سیاست خارجی آنکارا را عملا دست نیافتنی می بیند. نتایج نظرسنجی انجام شده از شهروندان شش کشور عضو اتحادیه اروپا برای شورای روابط خارجی اروپا (ECFR)، حاکی از حمایت قابل توجه از الحاق نامزدهایی همچون اوکراین و تا حدی مولداوی و مونته نگرو به این اتحادیه است. در این نظرسنجی، خبری از چراغ سبز اروپاییان برای عضویت ترکیه در اروپای واحد نیست. موضوعی که اردوغان را بیش از پیش نسبت به شکست خود درعرصه سیاست خارجی کشورش واقف می سازد.

ترکیه طی دودهه اخیر بخش اعظمی از انرژی خود در حوزه سیاست خارجی را صرف جلب رضایت اروپاییان برای عضویت در اتحادیه اروپا نمود.بسیاری از استراتژیستهای منتقد سیاست خارجی اردوغان ، از همان سال 2002 میلادی به وی یادآور شدند که چنین هدفی در نهایت،نمی تواند محقق شود! با این حال اردوغان اصرار داشت که چنین هدفی کاملا با محاسبات و پیش فرضهای ذهنی وی مطابقت دارد.

اکثر شهروندان ۶ کشور دانمارک، لهستان، آلمان، فرانسه، رومانی و اتریش که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالفند. چنان که به طور متوسط تنها ۱۹ درصد شهروندان این ۶ کشور موافق ورود ترکیه به اتحادیه اروپا هستند. در مقابل ۵۱ درصد هم قاطعانه با الحاق ترکیه مخالفند و ۱۳ درصد هم بی‌تفاوت‌اند و ۱۷ درصد هم نظر مشخصی ندارند.  در چنین شرایطی نه تنها سیاستمداران و دولتمردان غربی، بلکه شهروندان اروپایی نیز تمایلی نسبت به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیستند این به معنای رنگ باختن رویای رئیس جمهور ترکیه است. 

نرخ مخالفت با عضویت ۹ کشور دیگر (کوزوو، آلبانی، گرجستان، صربستان، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، مولداوی و اوکراین) که در این نظرسنجی مورد سوال قرار گرفته‌اند، به طور محسوسی با ترکیه فاصله دارد. به طوری که مخالفان قطعی با عضویت کوزوو تنها ۳۷ درصد و این نرخ در خصوص آلبانی و صربستان ۳۵ درصد است. به عبارت بهتر، اگر قرار باشد عضوجدیدی به اتحادیه اروپا افزوده شود، آن قطعا ترکیه نیست! قدر متیقن نظرسنجی های اخیر ، امکانپذیر نبودن عضویت ترکیه در اروپای واحد است. به نظر می رسد اردوغان چاره ای جز درک این پیام ندارد.

نکته دیگر، مربوط به جنگ اوکراین می باشدونتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در میان شهروندان این ۶ کشور، بیشترین حمایت عمومی از عضویت اوکراین وجود دارد. چنان که به طور میانگین ۳۷ درصد شهروندان ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، با پیوستن اوکراین به اتحادیه کاملا موافقند و ۱۳ درصد هم نسبت به آن بی‌تفاوت هستند. در مقابل، فقط ۳۳ درصد با این الحاق کاملا مخالفند، چرا که ۱۷ درصد مردم نظرخاصی در این مورد ندارند. پس از اوکراین، مونته‌نگرو،مولداوی، مقدونیه شمالی و بوسنی و هرزگوین از بالاترین حمایت عمومی برای عضویت در اتحادیه اروپا برخوردار هستند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که در میان شهروندان ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، دانمارکی‌ها (۵۰ درصد) و لهستانی‌ها (۴۷ درصد) بالاترین حمایت را از ورود اوکراین به اتحادیه اروپا می‌کنند.اما این حمایت در کشورهای دیگر به میزان قابل توجهی افت پیدا کرده است. به عنوان مثال  تنها ۲۸ درصد اتریشی ها با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا موافقند و ۵۲ درصد آنها نیز با این الحاق کاملا مخالفند. در آلمان نیز نرخ مخالفت عمومی (۳۹ درصد) با ورود اوکراین به اتحادیه اروپا از فرانسه (۳۵ درصد) بالاتر است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها