«فردا» گزارش می‌دهد

رمزگشایی از هشدار گانتس به نتانیاهو

کد خبر: 1267081

اخطارهای گانتس از این جهت اهمیت دارد که وی اصلی ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات سراسری پیش رو محسوب می شود. دوگانه "نتانیاهو-گانتس"در اراضی اشغالی طی ماهها و هفته های اخیر پررنگ تر شده است.

رمزگشایی از هشدار گانتس به نتانیاهو

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: نظرسنجی ها در اراضی اشغالی کماکان به ضرر نتانیاهو و حزب لیکود رقم می خورد. در مقابل، بنی گانتس که در کابینه اضظراری( کابینه ای که پس از جنگ غزه تشکیل شده ) عملا معادلات نبرد را هدایت می کند، به نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس هشدارهایی را در خصوص تکروی ها و بحرانسازی هایش مخابره کرده است. اخطارهای گانتس از این جهت اهمیت دارد که وی اصلی ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات سراسری پیش رو محسوب می شود. دوگانه "نتانیاهو-گانتس"در اراضی اشغالی طی ماهها و هفته های اخیر پررنگ تر شده است. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  یک روز پس از آن که بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ به او هشدار داد، "بین وحدت و بازی سیاسی یکی را انتخاب کند" خواستار کنار گذاشتن "همه چیز و تمرکز بر پیروزی بر حماس" شده است! 

به عبارت بهتر، نتانیاهو بار دیگر آدرس پیروزی بر حماس را مخابره کرده است. اما بسیاری از تحلیلگران و استراتژیستهای موساد و ارتش رژیم اشغالگر قدس معتقدند که نشانه ای دال بر این ادعای نتانیاهو( نابودی حماس) وجود ندارد و در آینده نیز نخواهد داشت .بنیامین نتانیاهو در پیامی ویدئویی بر لزوم ادامه عملیات نظامی در غزه تا "رسیدن به همه اهداف" تل آویو تأکید کرد اما این لفاظی تکراری، به مذاق منتقدان نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس خوش نیامده است. صورت مسئله برای افرادی مانند گانتز مشخص است:اینکه نتانیاهو قصد دارد زمان بخرد تا بلکه بتواند خود را در راس معادلات قدرت در تل آویوحفظ کند.در همین راستا نتانیاهو دست به ترسیم اهدافی ناممکن در جنگ غزه زده است.. اهداف اعلامی رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه به گفته نتانیاهو، شامل "نابودی حماس، بازگرداندن گروگان‌ها و تسلط بر  نوار غزه" می‌شود .اما هیچ یک از این اهداف تحقق پیدا نکرده و جنگ نیز وارد فاز فارسایشی گردیده است. 

در این میان آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که اگر رقابتی میان گانتز و نتانیاهو بر سر نخست وزیری شکل گیرد، 34 درصد از نتانیاهو و 48 درصد از گانتز حمایت می کنند. از این رو پایان دادن به جنگ و برگزاری انتخابات زودهنگام، خط قرمزی پررنگ برای نخست وزیر کنونی رژیم اشغالگر قدس و حزب لیکود محسوب می شود. ضمن آنکه در داخل حزب لیکود نیز محبوبیت نتانیاهو شدیدا افت کرده است. شکست نتانیاهو در رسیدن به اهداف میدانی و نظامی تعیین شده در جنگ غزه، فشارهای ناشی از شکست در اراضی اشغالی، تشدید بحرانهای اقتصادی ناشی از تحولات غزه و دریای سرخ و در نهایت، خشم جهانی گسترده از رژیم اشغالگر قدس به همراه دهها عامل دیگر، منجر به زمینگیر شدن کابینه رژیم اشغالگر قدس شده است. نتانیاهو از یک سو استمرار حیات حداقلی و تصنعی خود در تل آویو را صرفا در سایه ادامه جنگ غزه می بیند و از سوی دیگر، هزینه های تصاعدی شکست در جنگ، یکی پس از دیگری بر پیکره منحوس رژیم صهیونیستی وارد می شود. در چنین شرایطی نتانیاهو و اسرائیل هر دو به صورت همزمان، به سوی سقوط و تباهی حرکت می کنند. در هر حال، هشدارهای صریح مخابره شده از سوی گانتس و لاپید به نتانیاهو، نشات گرفته از عمق بحرانهای امنیتی، نظامی و سیاسی جاری در اراضی اشغالی قلمداد می شود. این بحرانها قرار نیست فروکش کند و همچنان شاهد تشدید بحرانهای منطقه ای، داخلی و فرامنطقه ای علیه تل آویو خواهیم بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها