حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

راه های جایگزین همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟

در ادامه جزئیات جدید از آغاز دور جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان را بخوانید.

راه های جایگزین همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟
| کد مطلب: ۲۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: در خصوص اصلاح مجدد همسان سازی حقوق‌ بازنشستگان فعلا سه راهکار پیش روی ماست که این راهکارها شامل اخذ استفساریه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، طرح شکایت بازنشستگان در مراجع قضایی و یا حکمیت از طریق تشکیل کارگروه مشترک با حضور کارشناسان منتخب بازنشستگان است.

سید حجت کاظمی در نشست با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی صندوق فولاد گفت: صندوق فولاد در بین سایر صندوق‌ها همسان سازی و پرداخت معوقات را با اتکای به منابع داخلی خود اجرا کرد.

وی افزود: بر خلاف آنچه تصور می‌شود، چالش اصلی ما در اصلاح مجدد یا تغییر اجرای همسان سازی، مشکل  منابع مالی نیست بلکه معتقدیم اجرای این مهم نیاز به مبانی قانونی و حقوقی دارد. صندوق فولاد فعلا دولتی است و تابع قوانین، آیین نامه‌ها، دستوالعمل‌ها و مصوبات دولت است و دستگاه‌های نظارتی اعم از نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نسبت به هر گونه تخطی از این قوانین برخورد می‌کنند و بر اجرای درست قوانین نظارت دارند.

کاظمی گفت: در خصوص اصلاح مجدد همسان سازی فعلا سه راهکار پیش روی ماست که این راهکارها شامل اخذ استفساریه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، طرح شکایت بازنشستگان در مراجع قضایی و یا حکمیت از طریق تشکیل کارگروه مشترک با حضور کارشناسان منتخب بازنشستگان است.

گفتنی است در این جلسه، شماری از نمایندگان کانون‌ها به بیان نقطه نظرات و طرح مشکلات بازنشستگان و همچنین پیشنهاد جهت درج نام صندوق در کنار نام صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری در بودجه ۱۴۰۳ در خصوص اجرای همسان سازی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و واقعی دیدن بودجه صندوق برای سال آتی پرداختند.

در این جلسه میرجلیلی مدیرعامل شرکت شسبد گزارشی از اقدامات این شرکت در توسعه خدمات درمانی به بازنشستگان ارائه داد.

سلاسل مدیرعامل شرکت دالاهو نیز گزارشی از اقدامات این شرکت در صیانت از دارایی‌های بازنشستگان در شرکت‌های تحت پوشش بیان کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس متوسط افزایش حقوق بازنشستگان و حق عائله‌مندی و حق اولاد را که در این کمیسیون تصویب شد، اعلام کرد.

دور جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان

ولی اسماعیلی گفت: پیشنهاد دولت برای متوسط افزایش حقوق ۱۸ درصد بود؛ بحث‌های مفصلی که در کمیسیون انجام و نظرات نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس اخذ شد که در نهایت با توجه به تورم فعلی و تورم احتمالی سال آینده به ۲۵ درصد رسیدیم.

وی اضافه کرد: در کنار این ۲۵ درصد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حق عائله‌مندی و حق اولاد نیز در کمیسیون اجتماعی تصویب شد و مصوبه را به کمیسیون تلفیق ارسال کردیم. مصوب کردیم دریافتی مستمری بگیران کمیته امداد ۳۰ درصد افزایش پیدا کند همچنین مصوب کردیم ۶۰ درصد دریافتی معلولین شدید و خیلی شدید نیز افزایش یابد.

فیش حقوقی جدید دی ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین‌ اجتماعی بارگزاری شد. در این صفحه میتوانید با ورود به سامانه دریافت فیش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، فیش حقوقی خود را رویت کرده و آن را دریافت نمایید.

یکی از مهم ترین خدماتی که سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان پس از رسیدن به سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ ارائه می نماید، پرداخت مستمری بازنشستگی است.

بازنشستگان محترم برای دریافت فیش حقوقی مستمری ۱۴۰۲ خود می بایست ابتدا اقدام به ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی نموده و سپس از طریق صفحه کاربری خود در همان سامانه فیش حقوقی مستمری خود را دریافت نمایند.

فیش حقوقی دی‌ماهِ بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به این سامانه فیش حقوقی خود را دریافت کنند.

پرداخت مستمری دی‌ماه از بیستم و براساس حروف الفبا آغاز می‌شود.

ورود به سامانه دریافت فیش حقوق بازنشستگان

ورود به سامانه دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی eservices.tamin.ir ؛ مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی برای ورود به سامانه دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی می توانید با وارد شدن به سایت eservices.tamin.ir و انتخاب دکمه ورود به سامانه وارد بخش دریافت فیش حقوقی شوید.

رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی مصوبه مجلس در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان را به ضرر بازنشستگی دانست.

عباسعلی سلطانی‌کیا رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که در برنامه توسعه هفتم در مجلس مصوب شده را به ضرر بازنشستگان خواند.

او اظهار داشت: با قانونی که مجلس در لایحه برنامه توسعه هفتم گذاشته، حقوق قانونی و مکتسبه هر فرد بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی نه تنها متناسب‌سازی نمی‌شود، که در دو مرحله کاهش می‌یابد؛ بنابراین درخواست ما از مجلس اصلاح جز ۲ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی اجتماعی است، به نحوی که کلمه برابر به جای ۹۰ درصد قرار گیرد.  

وی گفت: در این خصوص چندین نامه به نایب رییس مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق نوشته و درخواستِ تجدیدنظر داشته‌ایم. در نامه‌ها تأکید کردیم که نحوه‌ی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر دارای ایراد حقوقی است که هم بر خلاف اصل عدالت است هم علاوه بر اینکه حقوق این گروه از بازنشستگان متناسب‌سازی نمی‌شود و کاهش ۱۵ساله حقوقشان نیز جبران نمی‌شود، حقوق قانونی آنان کاهش نیز می‌یابد.  

سلطانی‌کیا گفت: با چنین قانونی، حقوق بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی طی ۲ مرحله کاهش می‌یابد؛ در مرحله اول، طبق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی، در زمان آغاز بازنشستگی و معدل‌گیری تعیین حقوق بازنشستگی که بر اساس معدل ۲ سال آخر اشتغال و بیمه‌پردازی تعیین می‌گردد، که طبیعتا و به‌طور رایج کاهشی بیش از ۱۰ درصدی خواهد داشت. در مرحله دوم نیز با اجرای مصوبه مورد اشاره مجددا حقوق بازنشستگی بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی ۱۰ درصد دیگر کاهش می‌یابد، چون در مصوبه قید شده است که نسبت مستمری ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی متناسب گردد. درنتیجه حقوق قانونی و مکتسبه هر فرد بازنشسته مجددا به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.  

وی تأکید کرد: این موضوع مغایر با حقوق متعینه‌ی بازنشستگی هر فرد است که طبق ماده ۷۷ تعیین شده است. به عبارت دیگر، نه تنها عقب‌ماندگی حقوق بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی متناسب‌سازی نمی‌شود، بلکه با این مصوبه اولین حقوق مستمری استحقاقی آنان مجددا به میزان ۱۰درصد کاهش می‌یابد.  

سلطانی‌کیا گفت: از مجلس می‌خواهیم نسبت به اصلاح جز ۲ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی اجتماعی اقدام نماید، به نحوی که کلمه برابر به‌جای ۹۰ درصد قرار گیرد.  

وی بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان اقدام نماید، به نحوی که در پایان سال سوم نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال برابر نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری متناسب گردد.  

سلطانی‌کیا در پایان گفت: از مجلس انتظار داریم که قبل از ارسال مصوبه به شورای نگهبان، این ایرادِ بسیار مهم برطرف شود.

منبع : ايسنا |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین