سهام عدالت | سود سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

تکلیف سهام عدالت متوفیان روشن شد | وراث سهام عدالت متوفیان از دریافت سود جا نمانند

د رادامه جزئیات نهایی از واریز سود سهام عدالت و سهام عدالت متوفیان را بخوانید.

تکلیف سهام عدالت متوفیان روشن شد | وراث سهام عدالت متوفیان از دریافت سود جا نمانند
| کد مطلب: ۲۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

سود سهام عدالت ۱۴۰۲ دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود. با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ این پرسش در ذهن صاحبان سهام عدالت نقش بسته است که چه زمانی سود مرحله دوم به حساب شان واریز خواهد شد.

افرادی که سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی داشتند، مبلغ ۶۸۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین، افرادی که سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی داشتند، مبلغ ۷۳۶ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین، افرادی که سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.

مرحله دوم سود سهام عدالت کی پرداخت می‌شود؟

واریز سود سهام عدالت از جمله موضوعات مورد توجه سهام داران است، واریز این سود در دو مرحله انجام می شود که مرحله نخست آن در پاییز هر سال واریز می شود و مرحله دوم هم به روزهای پایانی سال اختصاص پیدا می کند.

در این بین اما با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ این پرسش در ذهن صاحبان سهام عدالت نقش بسته است که چه زمانی سود مرحله دوم به حساب شان واریز خواهد شد.

موضوع مهمی که مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تازگی درباره آن توضیح داده است. محمد باغستانی با اعلام زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اعلام کرده است: «سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی مکاتبات و مذاکرات لازم را برای دریافت کل سود از شرکت‌های سرمایه پذیر انجام خواهد داد تا بتوانیم تا پایان سال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را نیز دریافت و به حساب آن‌ها واریز کنیم.»

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده درباره جزییات واریز مطالبات جاری و سنواتی سهامداران در هفته اول دی، ۴ ناشر سود سنواتی و ۷ ناشر سود جاری صاحبان سهام خود را پرداخت کرده‌اند.

همچنین تا پایان هفته اول دی ماه امسال، ۷ ناشر«داروسازی‌ دانا، داروسازی زاگرس‌ فارمد پارس، سرما آفرین، دارویی ‌ره‌آورد تامین، گروه‌ مپنا، صنایع‌ فروآلیاژ ایران و توسعه‌ صنایع‌ بهشهر(هلدینگ)»، سود جاری ۴۴۶ هزار و ۳۲۱ سهامدار که شامل ۴۳۱ میلیارد و ۷۰۹ میلیون تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.

سود بیشتر در مرحله دوم سهام عدالت

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر سود سهام عدالت در مرحله دوم به نسبت مرحله اول بیشتر بوده است. در سال گذشته سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند، در حالیکه در مرحله دوم سهامداران به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷، ۷۲۱ و یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود گرفتند و اگر امسال نیز رویه چنین باشد سهامداران در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ سود بیشتری نسبت به مرحله نخست دریافت خواهند کرد.

سرنوشت سود سهام عدالت متوفیان چه شد؟

به گزارش«اکونگار»، درخصوص انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آن‌ها روز ۱۵ آبان امسال و پس از ۱۸ سال دولت سامانه‌ای را با نام «میراث» راه اندازی کرد. در صورتی که وراث متوفیان سهام عدالت تا اوایل اسفندماه امسال مدارک خود را در سامانه میراث ثبت کنند، می‌توانند تمام سود سنوات سال‌های گذشته را دریافت کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت)، فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

تعداد متوفی دارنده سهام عدالت ۳.۷ میلیون نفر اعلام شده که که سود این سهامداران ذخیره شده و بعد از انحصار ورثه و انتقال قهری سهام به وراث، این سود برای ذینفعان واریز خواهد شد.

 تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند.

به گزارش عصر ایران ، سود سهام عدالت ۱۴۰۲ دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود.

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، جاماندگان سهام عدالت می توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.

نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

در سال ۱۳۸۴ بود که تخصیص و ثبت نام سهام عدالت آغاز شد. در آن زمان برخی از ثبت نام سهام عدالت به هر دلیلی جا ماندند. بعد از آغاز واریز سود سهام عدالت و سپس رشد قیمت شرکت‌های بورسی و آزادسازی سهام عدالت استقبال جاماندگان سهام عدالت از آن بیشتر شد و تقاضا برای سهام عدالت از سوی جاماندگان افزایش یافت.در همین راستا در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی‌های لازم جهت ثبت نام دور دوم سهام عدالت برای جاماندگان آغاز شد و اعطای سهام عدالت به مشمولین، مورد تصویب شورای عالی و هیات دولت قرار گرفت.

شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را به صورت غیرحضوری فراهم کرده است. مشمولین پس از اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده است) می‌توانند برای ثبت نام به سامانه سهام عدالت samanese.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در آخرین اظهارنظر در این باره در ۷ آذرماه ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کارهای مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران در حال انجام است، سبد سهامی برای آن پیشنهاد شده و در دولت در حال مذاکره است.

سازمان بورس اوراق بهادار، برای تسهیل روند ثبت نام سهام عدالت، سامانه ای را به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir راه اندازی کرده است. افراد می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، در زمان فعال شدن بخش ثبت نامی این سامانه، جهت نام نویسی خود به صورت اینترنتی (غیر حضوری) اقدام نمایند.

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، مشمولین می توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.

منبع : فردا نیوز |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین