یارانه جدید | واریز یارانه جدید

واریز یارانه جدید دولت به مناسبت 22 بهمن | ثبت نام یارانه جدید 1 میلیونی با کد ملی در لینک زیر

در ادامه جزئیات جدید از دریافت یارانه جدید را بخوانید.

واریز یارانه جدید دولت به مناسبت 22 بهمن | ثبت نام یارانه جدید 1 میلیونی با کد ملی در لینک زیر
| کد مطلب: ۳۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

افراد می توانند بعد از اصلاح موارد گفته شده با مراجعه به سامانه حمایت نسبت به ثبت بررسی مجدد وضعیت خود اقدام کنند تا مجدد تحت آزمون وسع قرار بگیرند و در صورت مشمول شدن یارانه جدید خود را دریافت کنند.

سایر سرپرستان خانوار نیز طی اطلاع رسانی بعدی (در هفته آینده) می توانند جهت دریافت خدمات مدنظر(ثبت اعتراض جدید، مشاهده دهک، شناسنامه اقتصادی، اطلاعات ساختار خانوار و …) به سامانه حمایت معیشتی مراجعه نمایند. ثبت درخواست بررسی از طریق تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ نیز فراهم است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره قابلیت‌های سامانه جدید درخواست از طریق کارت‌های بانکی خانوار، اطلاعات خودرو و درآمد، اعلام کرد: هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند ضمن مشاهده نتایج، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را ثبت کنند.

در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند.

گروه اول: اگر در یک خانواده فرزندان ازدواج کردند و یا زندگی مستقل تشکیل دادند اما هنوز خانوار خودشان را از والدین جدا نکرده اند چون مجموع درآمدشان باهم حساب می شود ممکن است موجب شود خانوار ایشان در دهک ده قرار بگیرد. این افراد می توانند بعد از ثبت درخواست بررسی در سامانه حمایت و رجوع به سازوکاری که سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می کند با مراجعه به سایت این سازمان یا پلیس +۱۰ نسبت به تفکیک خانوار خودشان اقدام کنند.

گروه دوم: بعضی از افراد مثل کارپردازها و یا مدیران خرید هستند حساب شخصی و تجاری خودشان را جدا نکرده اند و یا وقتی افراد کارت بانکی خودشان را در اختیار دیگران گذاشته اند تا با آن کار کنند. اگر تراکنش بانکی این افراد به این دلایل بالا رفته باشد ممکن است باعث شود دهک دهمی شناسایی شوند. در مورد اول برای رفع این مشکل باید حساب شخصی و تجاری را جدا کنند و در مورد دوم باید بدانند این کار می تواند تبعات حقوقی برای این افراد داشته باشد و نباید کارت خود را در اختیار دیگران قرار دهند. وزارت رفاه بعد از ۳ ماه این افراد را وسع سنجی می کند، در صورتی که تا ان موقع حسابشان تفکیک شده باشد مشمول یارانه خواهند شد.

گروه سوم: افرادی هم هستند که خودرو خود را به صورت قولنامه ای فروخته اند، چون خودرو این افراد هنوز فک پلاک نشده است جزو اموالشان به حساب می آید و ممکن است باعث شود جزو دهک ده قرار گیرند. این افراد برای حل این مشکل باید به مراکز فک پلاک مراجعه کنند تا خودرویی که فروخته اند از لیست دارایشان حذف شود.

گروه چهارم: البته گروه دیگری هم هستند که واقعا درآمد بالایی دارند اما به دلیل داشتن بیماری خاص و پرهزینه یکی از اعضای خانواده نیاز به حمایت دارند. این عزیزان مشمول شرایط خاص می شوند و می توانند با مراجعه به سایت اعتراض به دهک بندی و اعلام شرایط خود تخت بررسی مجدد قرار بگیرند. در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هم نظارت دارند.

حذف یارانه با خرید ارز سهمیه ای : دولت امسال برنامه دارد یارانه خریداران ارز سهمیه ای را با توجه به ضرورت افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات، قطع کند.

شنیده ها حاکی از آن است با توجه به آن که خرید ارز سهمیه ای نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت انجام می شود این امر موجب رصد دقیق خریداران ارز سهمیه ای و حذف یارانه آنها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها خواهد بود.

سال‌های گذشته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به مناسبت ۲۲ بهمن ماه با دستور رئیس جمهور، یارانه صد هزار تومانی به ازای هر نفر، برای خانوارهای دهک های یک تا چهار و همچنین خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد. 

یارانه جدید

با این حساب یک خانواده 3 نفره مبلغ 300 هزارتومان یارانه 22 بهمن احتمالا دریافت خواهند کرد.

یارانه معیشتی هرماه (نوزدهمین روز) به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز بعد قابل برداشت است. با نزدیک شدن به بهمن‌ماه اخباری از واریز یارانه ۲۲ بهمن به گوش می‌رسد.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به نشست یکشنبه شب کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی برای سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و یارانه بگیران به میزان سال جاری یارانه خود را دریافت خواهند کرد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: دولت در لایحه خود منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را از منابع مختلف ۷۵۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بود که در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۷۰۸هزار و ۸۰۰ میلیارد کاهش پیدا کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تشریح جزئیات اجرای طرح امنیت غذایی و هدف‌گذاری کاهش آمار سوء تغذیه طی پنج سال، ‌ گفت: «اختلال رشد» مهم‌ترین معیار ورود به این طرح است و در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک درآمدی ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزارتومان یارانه جدید در نظر گرفته شده است.

احمد اسمعیل‌زاده درباره جزئیات اجرای طرح امنیت غذایی، گفت: این برنامه از مهرماه سال جاری با همکاری وزارت رفاه آغاز شده است. روند به این صورت است که کودکان ۶ ماه تا ۵ سالی که به مراکز بهداشتی _ درمانی سراسر کشور مراجعه می‌کنند توسط بهورزان، ‌ مراقبین و کارشناسان تغذیه ارزیابی می‌شوند و اگر حائز شرایط باشند، کد ملی آنها توسط ما به وزارت رفاه ارائه می‌شود تا مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه «اختلال رشد» مهم‌ترین مبنا و معیار ورود افراد به این طرح است، تصریح کرد: در واقع اگر کودکی در این بازه سنی بر اساس معیارهای ما دچار اختلال رشد تشخیص داده شود باید مورد حمایت این طرح قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: اختلال رشد یعنی اینکه کودک بر اساس منحنی‌های سنی و جنسی، وزن‌گیری خوبی نسبت به قد و یا سن خود ندارد و یا قدش نسبت به سنش کوتاه‌تر است.

وی تاکید کرد: وزارت رفاه این کودکان را از نظر اقتصادی در سامانه معیشتی خود ارزیابی می‌کند که مشخص شود آیا این کودک به دلیل مشکلات اقتصادی دچار اختلال رشد شده یا خیر؟ اگر خانواده این کودک در دهک درآمدی یک تا ۷ باشند، کودک حائز قرارگیری در پوشش این برنامه است. در صورتی که خانواده کودک در دهک درآمدی ۸ به بعد باشند، کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی نخواهد بود و تنها کارشناسان ما به والدین آموزش می‌دهند که چه تغذیه‌ای مناسب وی است.

او با اشاره به اینکه همان ۷ دهک اول نیز تقسیم بندی می‌شوند، توضیح داد: در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک درآمدی ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزارتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مبلغ نهایی یارانه جدید 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: این اعتبار ماهانه در کارت الکترونیکی شارژ می‌شود و خانواده این کودکان تنها می توانند اقلام غذایی که ما مشخص کردیم را خریداری کنند.

به گفته وی، اقلام غذایی تعیین شده توسط وزارت بهداشت برای طرح امنیت غذایی مبتنی بر اقلام غذایی تامین کننده کالری و پروتئین مانند لبنیات، انواع گوشت، برنج، ماکارونی، تخم مرغ و ... است.

وی افزود: کودکانی که مشمول این بسته حمایتی شوند هر سه ماه یکبار توسط کارشناسان بهداشت ما ارزیابی می‌شوند و اگر روند مثبتی در تغذیه آنها مشاهده نشود در طی ۶ ماه از این برنامه خارج می‌شوند زیرا هدف این برنامه این است که اقلام غذایی برای بهبود تغذیه کودک مصرف شود تا وضعیت تغذیه او به شرایط مطلوب برسد.

اسمعیل‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت این حمایت تغذیه‌ای قرار گرفتند، بیان کرد: الان بیش از ۸۵ درصد کسانی که واجد شرایط هستند تحت پوشش قرار گرفتند؛ درصدی که هنوز تحت پوشش نیستند احتمالا هنوز به مراکز ما مراجعه نکردند. در این طرح حتی کودکان با سوء تغذیه خفیف و متوسط هم تحت پوشش رفته‌اند.

به گفته وی، آمار کودکان تحت پوشش طرح امنیت غذایی در استان‌های کمتر برخوردار بالاتر است.

او تاکید کرد: از نظر اجرایی برخی مشکلات کوچک وجود دارد و هنوز برخی مردم و فروشگاه‌ها از این طرح اطلاع کافی ندارند، اما به طور کلی برنامه رضایت‌بخش است.

وی با اشاره به اینکه قرار است وزارت بهداشت هر ۶ ماه یکبار بابت اجرای این برنامه به سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد ارائه دهد، تصریح کرد: اگر شاخص‌ها رضایت‌بخش باشد دولت سال‌های بعد حمایت خود از این طرح را دوچندان خواهد کرد. امیدواریم این طرح بتواند در پنج سال آتی آمار سوء تغذیه ما را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره علت انتخاب گروه سنی ۶ ماه تا ۵ سال برای تحت حمایت قرار گرفتن در این طرح، توضیح داد: در این بازه سنی سرعت رشد بسیار سریع است و تکامل جسمی و مغزی اتفاق می‌افتد و نوع تغذیه در این سنین برای سال‌های بعدی زندگی هم بسیار حائز اهمیت است.

او در عین حال نیز گفت: در گروه سنی کودکان مدرسه‌ای، اختلال رشد مشکل جدی ما نیست و آنجا بیشتر مشکل اضافه وزن و چاقی را داریم که در این زمینه هم برنامه‌های متعددی را با وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

به گفته وی، اجرای طرح «یسنا» برای حمایت غذایی از مادران باردار و شیرده نیز با کمک وزارت رفاه و وزارت بهداشت در حال اجرا است.

بر اساس اعلام سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ جدید به حساب یارانه‌بگیران فردا ۲ میلیون تومان شارژ خواهد شد.

بر اساس مصوبه دولت هرماه ۴۰۰هزارتومان برای دهک‌های اول تا سوم واریز می‌شود. این مبلغ  در تاریخ ۱۹ هرماه تحت عنوان یارانه معیشتی یا نقدی واریز خواهد شد. بنابراین این ماه خانواده‌های ۵ نفره (دهک اول تا سوم) باید منتظر واریزی ۲ میلیون تومانی باشند.

همانطور که گفته شد در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز می‌شود.

زمان واریز یارانه جدید

یارانه نقدی ۱۹ دی‌ماه واریز خواهد شد و از ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه قابل برداشت است. چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

عسگریان، معاون امور رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیحات این طرح گفت: سه دهک کم‌درآمد یارانه ماهانه۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، اما چون طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً اختیاری است، اگر این افراد حداقل به میزان ۲۰۰ هزار تومان در قالب کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای موردنظر خریداری کنند، آنگاه ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافه برای آنها واریز می‌شود و درواقع کل یارانه آنها که صرف کالاهای مدنظر می‌شود به ۵۲۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.

به گفته عسگریان شرط اختصاص ۱۲۰ هزار تومان یارانه مازاد این است که همین میزان اضافه هم صرف خرید کالاهای سبد تعریف‌شده دولت در کالابرگ شود.

بر این اساس افرادی که می خواهند از این طرح استفاده کنند باید الزاما ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از کالا برگ استفاده کنند دراین صورت مبلغ ۱۲۰ هزار تومان تشویقی به صورت اعتبار به یارانه آنها اضافه می شود و تا واریز یارانه ماه بعد فرصت استفاده از آن را دارند.

در صورت افزایش احتمالی تورمی قیمت اقلام سبد، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دوباره افزایش پیدا خواهد یافت به طوریکه پرداخت خانوارها برای ۱۱ قلم کالا نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱تا پایان سال ۱۴۰۲ ثابت بماند.

بر این اساس ۱۱کالای اساسی ثابت و بدون تغییر تا پایان سال ۱۴۰۲ به یارانه بگیران عرضه می شود. در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توان به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت کرد.

قیمت ۱۱ کالای اساسی که با قیمت ثابت جدول زیر و بدون قیمت تا پایان سال ۱۴۰۲ به یارانه بگیران عرضه می شود:

منبع : اقتصاد100 |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین