واریز 16 میلیونی دولت به حساب کارگران در این چند روز | تعیین تکلیف نهایی عیدی کارگران 1403

کد خبر: 1271743

قرار است سنوات و عیدی کارگران با حقوق بهمن‌ماه آنها واریز شود.

واریز 16 میلیونی دولت به حساب کارگران در این چند روز | تعیین تکلیف نهایی عیدی کارگران 1403

به گزارش پایگاه خبری قاب امروز:بر اساس مصوبه مزد ۱۴۰۲، مبلغ عیدی کارگران و پاداش آخر سال کارگران مشمول قانون کار در سال جاری، به ازای یک سال کار کامل، حداقل حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر حدود ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بر اساس ماده‌واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب اسفند ۱۳۷۰، همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل شصت روز آخرین مزد را به‌عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از ۶۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی کمتر باشد و نمی‌تواند از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی نیز تجاوز کند.

قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران مشمول قانون کار، مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه شود و طبق قانون، مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع این قانون تجاوز کند.

همچنین در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه، بیش از مبالغ تعیین شده در قانون پرداخت می‌کنند، عرف کارگاه معتبر است و عیدی و پاداش آخر سال کارگران در این کارگاه‌ها مشمول سقف ۹۰ روز حداقل مزد قانونی نیست.

نکته دیگر اینکه در قانون زمان مشخصی برای پرداخت عیدی و پاداش آخر سال تعیین نشده؛ اما طبق روال مرسوم، کارفرمایانی که از نقدینگی و توان مساعدی برخوردار هستند، این مبالغ را به همراه حقوق بهمن‌ماه به نیروی کار خود پرداخت می‌کنند تا آنها به کمک این مبالغ مهلت برنامه‌ریزی برای ایام عید را پیدا کنند و خریدهای احتمالی آنها به بازار شب عید موکول نشود.

زمان واریز عیدی کارگران 1403

البته به‌واسطه اینکه کارگاه‌ها، شرکت‌ها و ادارات، پیش از پایان سال ناگزیر به بستن حساب‌های خود هستند، در اغلب موارد عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا قبل از ۲۰ اسفند واریز می‌شود؛ اما همان‌گونه که برخی کارگاه‌ها این مبالغ را زودتر به کارگران می‌پردازند، برخی از کارگاه‌ها به دلایلی نظیر مشکلات مالی و کمبود نقدینگی، واریز این مبالغ را به روزهای آخر سال موکول کرده یا حتی در مواردی بدون تسویه کامل عیدی و پاداش، این مبالغ را به‌عنوان مطالبات وصول نشده نیروی کار به سال بعد منتقل می‌کنند.

با توجه به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق که منجر به افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی حقوق حداقل بگیران دولتی خواهد شد، به نظر می‌رسد زمینه برای افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم فراهم شده است.

کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

‌تبصره ۱ – مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.

‌تبصره ۲ – در کارگاههایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود.اما یکی از سوالات متداول کارگران این است که زمان عیدی کارگران چه زمانی است؟

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها