سهام عدالت | سود سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت

بشتابید؛ واریزی جدید دولت برای سهام عدالتی ها در این چند روز | جاماندگان سهام عدالت از ثبت نام جا نمانند+ لینک

در ادامه جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت را بخوانید

بشتابید؛ واریزی جدید دولت برای سهام عدالتی ها در این چند روز | جاماندگان سهام عدالت از ثبت نام جا نمانند+ لینک
| کد مطلب: ۴۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

سود سهام عدالت افرادی که به هر دلیلی در اسفندماه ۱۴۰۲ موفق به دریافت سود نشدند و همچنین سود سهام عدالت گروهی از وراث به‌زودی به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

به گزارش  بانک اول ، در روزهای پایانی سال گذشته مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد که در این میان گروهی موفق نشدند سود خود را دریافت کنند. افراد جا مانده از دریافت سود سهام عدالت، به دو گروه وراث و نومشمولان سود سهام عدالت تقسیم می‌شوند.

وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.  

براساس گزارش‌ها، بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت نیز همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبرو هستند که این افراد با رفع مشکل شماره شبا در نوبت دریافت سود سهام عدالت قرار می‌گیرند.

به گفته عسگر توکلی، رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور نوبت بعدی واریز سود سهام عدالت خرداد ماه ۱۴۰۳ است که در این نوبت سود سهام عدالت جاماندگان پرداخت می‌شود.

سود سهام عدالت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟

در سال گذشته وعده‌هایی در خصوص سه مرحله‌ای شدن سود سهام عدالت داده شد که در نهایت این وعده‌ها تحقق پیدا نکرد و سود سهام عدالت به مانند سنوات گذشته در دو مرحله به حساب سهامداران واریز شد.

در خصوص واریز سود سهام عدالت در سال جدید هنوز صحبتی به صورت رسمی اعلام نشده است اما در صورتی که قرار باشد وعده سه مرحله ای شدن سود سهام عدالت تحقق یابد در نیمه نخست سال باید منتظر واریز سود مرحله اول باشیم و در غیر این صورت زمان واریز سود سهام عدالت همچون سال‌های گذشته در پاییز و زمستان واریز خواهد شد.

سهام عدالت

در سال ۱۴۰۲، سود سهام عدالت در دو مرحله آذرماه و اسفندماه واریز شد. در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت که از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ انجام شد، مبلغی بین ۴۴۶ تا ۹۰۶ هزار تومان به حساب سهمداران واریز شد. با این حال، پرداخت سود سهام عدالت برخی از سهامداران و وارثان متوفیان با مشکل مواجه شد. این افراد باید بسته به نوع سهامداری خود، از طرق مختلفی که اعلام شده بود، موضوع را پیگیری کنند.

پس از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفندماه، برخی افراد متوجه شدند که سود کمتری نسبت به مرحله اول در آذرماه دریافت کرده‌اند. یکی از دلایل این امر این بود که هشت شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند. در این خصوص، سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد. به این ترتیب، پس از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، باقی مانده سود به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

چندی پیش، وزیر اقتصاد درخصوص آخرین وضعیت سهام عدالت جاماندگان اعلام کرد که شناسایی افراد مشمول سهام عدالت انجام شده و چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تایید شدند. اختصاص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی باید انجام می‌شد که این اقدام صورت نگرفت. در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این موضوع گنجانده نشد. بنابراین نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی بردند که با اختصاص سهام به جاماندگان موافقت شد.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و یا بروز رسانی اطلاعات خود در سامانه «سجام» در فرایند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند.

طبق گفته عسگر توکلی ، رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور، سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ در ابتدای سال ۱۴۰۳ واریز می‌شود که به نظر می‌رسد این اقدام در مرحله سوم که خرداد ماه ۱۴۰۳ است، انجام شود.

سهام عدالت متوفیان کی واریز می‌شود؟

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب، فرایند ثبت نام در سامانه میراث را انجام دهد.

سامانه «میراث» اواخر آبان ماه ۱۴۰۲، برای وراث متوفیان سال‌های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ سهام عدالت بازگشایی شده تا فرایند انتقال سهام به آنها تسریع شود. تمامی فرایند ثبت نام در سامانه «میراث» در شعب شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب رایگان است و وراث نیازی به پرداخت وجه ندارند.

 طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از ۳۶۰ هزار نفر از وراث متوفیان سهام عدالت از طریق شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب در سامانه میراث ثبت نام کرده‌اند و وراث جامانده از دریافت سود سهام عدالت متوفیان در مرحله دوم واریز سود در اسفندماه سال گذشته، تمام سود معوقه سال‌های گذشته را به شرط سجامی شدن در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در خردادماه ۱۴۰۳ دریافت می‌کنند.

سهام عدالت یک نوع سهام است که در ایران به منظور توزیع عدالت‌خواهانه‌تر ثروت و درآمد، به اقشار کمتر برخوردار جامعه اعطا می‌شود. این سهام به صورت رایگان به افرادی که شرایط معینی را دارا می‌باشند، تعلق می‌گیرد. سهام عدالت از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران واجد شرایط اهدا می‌شود.

هدف اصلی سهام عدالت، کاهش تفاوت‌های اقتصادی و اجتماعی بین اقشار جامعه است. این سهام به صورت ماهواره و به مدت ۵ سال از تاریخ دریافت توزیع می‌شود، و سپس قابلیت خرید و فروش در بازار سرمایه را دارد. سود سهام عدالت نیز به صورت دوره‌ای و منظم به سهامداران پرداخت می‌شود.

سهام عدالت در ایران در سال ۱۳۸۹ (2010) تأسیس شد و به عنوان یکی از سیاست‌های دولت در جهت توزیع عادلانه ثروت و کاهش نابرابری‌های اقتصادی در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع : اقتصاد 100 |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین