تحلیل خوش چهره از مجلس هفتم و انتخابات آینده

کد خبر: 44582

مجلس هفتم نتوانست جایگاه قانونی خود را حفظ كند. به اسم اینكه تنش بین دولت و مجلس نباشد جایگاه مجلس را تنزل داد. در آرای مجلس سازماندهی صورت می‌گرفت. جبهه متحد محور اصولگرایی نیست و پایگاه مردمی ندارد - دولت تحت عنوان رایحه خوش وارد انتخابات می‌شود و سهم‌خواهی می‌كند.بهترین قاضی در مورد عملكرد مجلس هفتم مردم هستند.

تحلیل خوش چهره از مجلس هفتم و انتخابات آینده
دکتر محمد خوش‌چهره كه اكنون ریاست جریان اصولگرایان مستقل را برعهده دارد، معتقد است عملكرد برخی جریانات سیاسی در مجلس تحت عنوان «تعامل» و «مصلحت‌گرایی» جایگاه مجلس را از «راس امور» به «تحت امور» رساند و به نهادی دنباله‌رو دولت تبدیل كرد.
به گزارش «فردا» محمد خوش چهره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با کارگزاران بابیان اینکه اگر مجلس هفتم را نسبت به مجالس قبل مقایسه كنیم قطعا نسبت به برخی دوره‌ها در برخی زمینه‌ها برجستگی دارد گفت: اگر فرمایش امام(ره) كه «مجلس در راس امور است» را ملاك قضاوت قرار دهیم، مجلس هفتم نتوانست جایگاه قانونی خود را حفظ كند. برخی از گردانندگان و دست‌اندركاران مجلس و برخی از بازیگران و جریانات سیاسی خارج از مجلس تحت عنوان «تعامل» تعریفی را به خورد مجلس دادند كه مفهوم‌اش یك مفهوم سلبی است كه جلوی نبایدها گرفته شود. یكی از این تعاریف از تعامل سلبی این بود كه بین دولت و مجلس تنش نباشد.
بنابراین گزارش وی ادامه داد: در بسیاری از جاها ما دیدیم كه درك مشترك بین مجلس و دولت به‌خصوص در نخبگان و صاحبنظران مجلس با دولت وجود نداشت حتی در تعاریفی كه دولت نهم از عدالت ارائه كرد یا شیوه‌هایی كه برای كارآیی مدیریت مطرح می‌كرد. دولت فكر می‌كرد با گرفتن پول نفت و تخصیص بیشتر منابع می‌تواند كارا باشد در حالی كه این موضوع خلاف چشم‌انداز 20 ساله و قانون پنج‌ساله برنامه بود بنابراین این تفاهم بین چهره‌های اقتصادی مجلس و دولت وجود نداشت. اما در بسیاری از موارد مجلس در برداشت از حساب ذخیره با دولت همراهی كرد. بعضا دیده می‌شد، در حالی كه این تفاهم نبود. آن جریان غالب كه بیشتر به فكر كنترل تنش بود جایگاه مجلس را از یك جایگاه هدایتی، ارشادی و نظارتی به سمت یك جایگاه دنباله‌رو و تابع تعریف كرد و جایگاه مجلس را دائما تنزل دادند. از طرف دیگر، چون سازماندهی در رای‌ها صورت می‌گرفت خیلی از منویات دولت به راحتی از مجلس بیرون می‌آمد و دولت مصوبه می‌گرفت یكی از این اقدامات برداشت‌های بی‌رویه از حساب ذخیره‌ ارزی بود.
متن کامل گفتگو را در این قسمت بخوانید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها