قالیباف به فناوری اطلاعات اعتقاد دارد/ پهنای باند ضرورت جامعه امروز ماست/ در کشور ما هنوز به پژوهشگران فقط صله می‌دهند!

کد خبر: 266283

ما باید یک بدنه کارشناسی قوی را در دولت آتی تشکیل دهیم. شوراهای پژوهشی باید ایجاد شوند که تصمیم‌گیرنده باشند که رئیس‌جمهور مدام در هر کاری دخالت نکند. من اعتقاد دارم یک رئیس‌جمهور باید در زمینه‌های مختلف شوراهای مشورتی داشته باشد و برآیند آن مشورت، تصمیم ایشان بشود نه اینکه آخر سر حرف خودش را بزند. مدیر قوی آن کسی است که بتواند مسئولیت بدهد و مسئولیت بخواهد

قالیباف به فناوری اطلاعات اعتقاد دارد/ پهنای باند ضرورت جامعه امروز ماست/ در کشور ما هنوز به پژوهشگران فقط صله می‌دهند!
سرویس پیشرفت «فردا»: نهضت دانشجویی «حماسه پیشرفت» روز گذشته نشست تخصصی را با حضور دکتر علی‌اکبر جلالی ـ استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و مشاور و نماینده محمدباقر قالیباف ـ برگزار کرد. در این نشست که با موضوع دانشگاه، صنعت و فن‌آوری برگزار شد، به چالش‌های فعلی و رویکردهای دولت آتی در حوزه‌های مختلف به ويژه فناوری اطلاعات که از جمله برنامه‌های قالیباف برای دولت آینده است، پرداخته شد.
علی‌اکبر جلالی در ابتدای این نشست با اشاره به ساختارهای فعلی کشور در حوزه فناوری اطلاعات گفت: «ما صد در صد شهرهای ایران را الکترونیکی کرده‌ایم. هر شهر کوچکی را هم که بگویید، سایت شهر الکترونیکی‌اش قابل نمایش است. بنابراین ظرفیت‌های خوبی برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور داریم.» او با اشاره به برنامه‌ریزی و کارنامه قالیباف در زمینه فناوری اطلاعات ادامه داد: «الآن چند روزی است که بین کاندیداهای محترم، بحث‌های IT که چند شب پیش بنده مطرح کرده‌ام جا افتاده است. چراکه خیلی برنامه‌ریزی شده و حساب‌شده و بر اساس اسناد و برنامه‌های بالادستی رفتار نمی‌شود. با توجه به اینکه آقای قالیباف در نیروی انتظامی فعالیت‌های مختلفی داشته‌اند مثلاً حتی کاری کرده بودند که ما پاسپورت را ظرف مدت یک روز می‌گرفتیم، این فعالیت‌ها نشان از توامندی‌های ایشان است. از همان زمان من نسبت به ایشان به خاطر همین IT ارادت پیدا کردم. بعد هم در طول زمان که ایشان در شهرداری حضور پیدا کرد این روند ادامه یافت. مثلا شما در سایت Tehran.ir خیلی اطلاعات می‌بینید و برای بسیاری از کارها لازم نیست از خانه بیرون بیایید. بنابراین همه چیز هست و زیرساخت‌ها آماده هم هست اما باید مردم را به این سمت سوق داد. من احساس می‌کنم آقای قالیباف نسبت به این کار اعتقاد دارد و از همین بابت علاقمندم که ایشان به این جایگاه برسد.»
جلالی با تاکید بر ضرورت توسعه فناوری اطلاعات در سطوح مختلف کشور افزود: «اعتقاد من این است که بیش از 90 درصد اقتصاد کشور و مسائل اجتماعی و فرهنگی بر بستر فضای مجازی قابل حل است. برای مثال، همین چند شب پیش در تلویزیون گفتم که توصیه من به مسئولین این است که به فقرا به عنوان یارانه پهنای باند می‌دادم.» او اضافه کرد: «دیگر سیستم‌های سنتی جواب‌گوی مسائل امروز نیست. مثلاً الآن 50 درصد افراد در سطح ملی مالیات نمی‌دهند و می‌ترسند که چنین شبکه‌ای ایجاد شود؛ اگر این شبکه‌ای ایجاد شود همه ملزم به مالیات خواهند شد. احداث چنین شبکه‌ای باید توسط آدم‌های بزرگ صورت گیرد که توان آن را داشته باشند.» استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه اظهار داشت: «ما باید نظامی را طراحی کنیم که داده‌ها به صورت آزاد در دست همگان باشد و گردش اطلاعات به سادگی صورت پذیرد. الآن در دنیای توسعه یافته پهنای باند یکی از شاخصه‌های توسعه کشورهاست. وقتی شما پهنای باند را در یک کشور نداشته باشید، مابقی توسعه را هم ندارید و اصلاً امکانش نخواهد بود. زیرا همه چیز در قالب دیتا و داده است. شما وقتی می‌خواهید یک یخچال را بخرید، داده می‌خواهید، وقتی می‌خواهید بسازید داده می‌خواهید، وقتی می‌خواهید آموزش بدهید، داده می‌خواهید، بنابراین همه چیز در بستر این داده‌هاست.»
مشاور محمدباقر قالیباف با اشاره به اصلاح شبکه مدیریت کشور تصریح کرد: «ما باید یک شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم ـ که البته الآن در حال شکل‌گیری است ـ که فوراً به درب هر خانه‌ای حداقل 30 مگابیت پهنای باند برسانیم. حداقل باید بتوانیم مدیریت‌مان را در سطح کشور از این حالت طبقاتی که رئیس‌جمهور را بالا بگذاریم، بعد معاونین و بعد غیره خارج کنیم چراکه این مدل دیگر در دنیا معنی ندارد. رئیس‌جمهور یک آدمی است نظیر بقیه افراد و باید در این شبکه ملی اطلاعات مانند بقیه حضور بیاید و هر کس از افراد جامعه در هر لحظه‌ای ایده‌ای به ذهنش رسید باید بتواند آن را در این شبکه ملی اطلاعات به اشتراک بگذارد تا رئیس‌جمهور هم ببیند. نه اینکه یک ساختار سلسله‌مراتبی ایجاد کنیم که آخرش هیچ‌چیز به هیچ‌جا نرسد.»
دکتر جلالی در پاسخ به یک سؤال، ضمن برشمردن بی‌برنامگی و سردرگمی در اجرای قوانین یادآور شد: «مشکلی که ما داریم این است که با وجود این همه اسناد بالادستی و قوانین و مقررات و برنامه‌ها نمی‌دانیم چه می‌خواهیم انجام دهیم. ما باید بدانیم وقتی رتبه 16 جهان هستیم یعنی وضعیت کشورمان از لحاظ علم و دانش مطلوب است که خود این به برکت مشارکت اجتماعی، اینترنت و اشتراک‌گذاری اطلاعات است. اما از سوی دیگر در زمینه تکنولوژی و فناوری مشکل داریم. ما از این همه تولید علم و دانش باید به سمت تکنولوژی و فناوری برویم.»
وی با تاکید بر شکل‌گیری شوراهای پژوهشی در کنار رئیس‌جمهور و دولت گفت: «ما باید یک بدنه کارشناسی قوی را در دولت آتی تشکیل دهیم. شوراهای پژوهشی باید ایجاد شوند که تصمیم‌گیرنده باشند که رئیس‌جمهور مدام در هر کاری دخالت نکند. من اعتقاد دارم یک رئیس‌جمهور باید در زمینه‌های مختلف شوراهای مشورتی داشته باشد و برآیند آن مشورت، تصمیم ایشان بشود نه اینکه آخر سر حرف خودش را بزند. مدیر قوی آن کسی است که بتواند مسئولیت بدهد و مسئولیت بخواهد.»
جلالی در پاسخ به سؤالی در رابطه ماهیت فناوری اطلاعات افزود: «فناوری اطلاعات دو شکل دارد. یا ابزار تسهیل‌کننده است و یا در جهت توان‌مندی‌سازی است. در حالت دوم، فناوری اطلاعات دیگر در قالب سیم و کابل و ساختارهای فنی نمی‌گنجد بلکه به صورت میان‌رشته‌ای در تمامی حوزه‌ها توانمندی ایجاد می‌کند.»
این استاد دانشگاه با ذکر این سؤال که چرا در صنعت خودرو مشکل داریم عنوان کرد: «به نظر من مشکلات فرهنگی در صنعت خودرو وجود دارد. در شرایط کنونی غلط‌ترین حرف این است که بگوییم خودروی ملی داریم! اگر خودروی ملی است چرا با اختلاف ارزی، ناگهان قیمت‌اش سه برابر می‌شود. اصلاً خودروی ملی معنا ندارد. در سالیان گذشته کارگران کره‌ای می‌آمدند در ایران کار می‌کردند و با پیکان عکس یادگاری می‌گرفتند اما الآن ببینید خودشان چند نوع ماشین تولید می‌کنند. اما ما باید چه کنیم؟ ما باید واقعیت‌ها را بپذیریم. باید خودبزرگ‌بینی را کنار بگذاریم. نسل جوان ما دوست دارد سوار BMW شود، باز هی مدام بگوییم خودروی ملی! خب تا چند سال قرار است ادامه پیدا کند؟ الآن دیگر 40 سال شده است.» او ادامه داد: «یک هواپیمای A380-800 چهار میلیون قطعه دارد. الان دبی 25 تا از این هواپیما را دارد. کشورهایی که این هواپیما را تولید کرده‌اند، سودشان از دبی کمتر است. برای اینکه دبی از حمل و نقل‌اش استفاده می‌کند و بدون اینکه تولید کند، چنین سودی را از آن حاصل می‌کند. پس می‌بینیم بهره‌برداری از صنعت هم موضوعیت دارد و به این معنا نیست که فقط خودمان تولید کنیم. برخی زمان‌ها باید تصمیم بگیریم از صنعتی که در گوشه‌ای ازجهان هست ارزش‌افزوده‌ای در کشور ایجاد کنیم. متاسفانه ما یک بُعدی با مسائل برخورد می‌کنیم و لذا موفقیت نداریم.»
علی‌اکبر جلالی با تاکید بر لزوم تکریم پژوهشگران و استفاده از ایده‌های آنان اظهار داشت: «اگر در آمریکا رئیس‌جمهور در حال گفتگو با یک رجل سیاسی یا سرانی از کشور دیگری باشد و در این بین محققی بیاید، طبق قانون باید محقق را بر کار سیاسی اولویت بدهد. آیا در کشور ما هم محققین چنین جایگاهی دارند؛ یا آنکه هنوز به شکل سنتی و مانند پادشاهان قدیم رویه صله دادن و پاداش دادن به آنها وجود دارد؟»
مشاور قالیباف در انتها تصریح کرد: «من بارها در جلسات شهرداری صحبت کردم و خود آقای قالیباف هم حضور داشته است. دلیل اینکه به من گفته‌اند کمک کنم این بوده است که به ایده‌های من اعتقاد دارند. ما باید از آقای قالیباف بخواهیم که اگر آمدند ابتدا یک نقشه راهی در بیاورند و سپس شروع به حرکت کنند. نه اینکه مانند برخی رئیس‌جمهورها تا بیایند سریع شروع کنند به جابجایی افراد و تغییر سیستم‌ها. ما کمک خواهیم کرد که با همفکری و همراهی یک نظام مدیریتی جدیدی را تشکیل دهیم که آقای قالیباف هم بر این موضوع تاکید دارند.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها