مجازات قطعی تجزیه‌طلب‌ها / تروریست‌ها از چه ترسیده‌اند؟

کد خبر: 1179414

اقلیم کردستان عراق باید تکلیفش را با تروریست‌های تجزیه‌طلب مشخص کند؛ این موضع قاطع ایران در مواجهه با مرزهای غربی کشورمان است، موضوعی که در هفته‌های اخیر هم با حمله موشکی، توپخانه‌ای و پهپادی و هم با زبان دیپلماسی به اقلیم کردستان منتقل شده است. بر همین اساس تنبیه تروریست‌های تجزیه‌طلب را باید دستورکار تخلف‌ناپذیر ایران در مواجهه با تحرک‌های اخیر احزاب کرد در جریان آشوب‌های خیابانی دانست. در این میان اما در کنار پافشاری بر موضع اصولی خلع سلاح و تنبیه احزاب کرد فعال در اقلیم، باید نیم‌نگاهی نیز به تحرکات و توطئه‌های احتمالی این جریانات در شهرهای مرزی با نیت تاثیرگذاری بر فضای عمومی جامعه ایران داشت.

مجازات قطعی تجزیه‌طلب‌ها / تروریست‌ها از چه ترسیده‌اند؟

تبدیل بحران اجتماعی به چالش امنیتی و بهره‌برداری از چالش امنیتی با میدان‌دار شدن جریانات تروریستی و تجزیه‌طلب یکی از سناریوهای آشنا در تاریخ کشورمان است؛ سناریوهایی که در ابتدای امر یافتن خطی که شروع و پایان آن را به یکدیگر نشان دهد دشوار به نظر می‌رسد اما در یک بازه زمانی کوتاه قطعه‌های این پازل به شکلی همدیگر را تکمیل می‌کنند که جای هیچ شک و شبهه‌ای در وجود سناریوی خارجی باقی نمی‌گذارد.

قریب به یک ماه پیش با انتشار خبر درگذشت دختر جوانی نخستین نشانه‌ها از خیز جریان ضدانقلاب برای بهره‌برداری حداکثری از التهابات اجتماعی هویدا شد. در این میان با توجه به محل زندگی مهسا امینی در غرب کشورمان، جریان‌های تجزیه‌طلب کرد بیش از سایرین مشغول عرض اندام و چنگ و دندان علیه امنیت مرزی ایران شدند. در این مسیر رسانه‌های ضدانقلاب نیز با تمام قدرت مشغول سفیدشویی تجزیه‌طلبان شدند؛ حوادثی مانند درگیری‌های اشنویه که عملیات مشترکی بین بازوی میدانی تجزیه‌طلبان و رسانه‌های فارسی‌زبان انقلاب بود. از طرف دیگر با شروع اغتشاشات خیابانی در نقاط مختلفی از کشورمان، گروه‌های تروریستی فعال در شرق ایران نیز در چارچوب سناریویی که پیش از این اشاره شد روند ناامن‌سازی شرق کشور را با حادثه زاهدان کلید زدند.

6 مهرماه بود که سپاه پاسداران حملات توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی را علیه مواضع تجزیه‌طلبان در اقلیم کردستان عراق آغاز کرد؛ عملیاتی که پیش از این نیز در برهه‌های مختلفی از سوی ایران پی گرفته شده بود. با این حال گستردگی آتش جدید سپاه پاسداران بر آشیانه تروریست‌ها تا چند روز ادامه پیدا کرد. بنا بر اعلام سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، تنها در مرحله اول این حملات توپخانه‌ای، سپاه 73 موشک بالستیک تاکتیکی از جمله موشک‌های فتح 360 را به مقرهای تروریست‌‌ها شلیک کرد که در این میان 18 موشک سهم مقر مرکزی حزب تروریست دموکرات کردستان ایران مستقر در کوی سنجق کردستان عراق بود.

توقف حملات ایران علیه مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان البته توقفی مشروط بود. در همین زمینه چند روز پیش خبرگزاری تسنیم از یک منبع آگاه کسب اطلاع کرد در صورتی که مقامات اقلیم تصمیم معقولی اتخاذ کنند و جلوی شرارت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و ضد ایران را بگیرند، حملات موشکی و پهپادی سپاه به مقر تروریست‌ها متوقف خواهد شد، در غیر این صورت، سپاه پاسداران عملیات خود علیه گروهک‌های تروریست ضدانقلاب را از سر خواهد گرفت. تسنیم به نقل از این منبع آگاه اعلام کرد سپاه در این مسیر حق تعیین نحوه اجرای عملیات را برای خود محفوظ می‌دارد. این منبع آگاه همچنین به تسنیم گفته است: به مقامات اقلیم کردستان عراق هشدار داده‌ شده در صورت حضور هر یک از مسؤولان اقلیم یا هر یک از اعضای کنسولگری‌های مستقر در اقلیم در مقرهای گروهک‌های تروریستی - به هر منظوری که باشد- در صورت صدمه دیدن این افراد، مسؤولیت بر عهده خود آنها خواهد بود.

تهدید و هشدار ایران به مسؤولان اقلیم البته برای نخستین‌بار اتفاق نیفتاد اما با توجه به ضربه قاطع اخیر به مواضع آنها نشان از جدی‌تر بودن نزاع دارد. سال گذشته بود که سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان، با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریست در اقلیم شمال عراق اظهار داشت: در مساله اقلیم شمال عراق متأسفانه با کم‌توجهی اقلیم و ضعف‌هایی که دولت عراق به دلیل حضور آمریکایی‌ها داشته است، مواجه هستیم که این سبب شده گروهک‌های ضدانقلاب مسلح در شمال عراق حضور فعالی داشته باشند.

* تروریست‌ها به دنبال راه در رو

تاکید بر این اصل که ایران در مسیر مبارزه با گروه‌های تجزیه‌طلب ساکن اقلیم کردستان «حق تعیین نحوه اجرای عملیات را برای خود محفوظ می‌دارد» و احتمال حمله زمینی به مواضع تروریست‌ها و در نهایت اولتیماتوم به مسؤولان اقلیم کردستان عراق باعث شده تروریست‌هایی که در هفته‌های اخیر خواب‌های شومی برای مناطق مرزی و غربی کشورمان دیده بودند حالا در موقعیت اضطرار قرار بگیرند. سایه وحشتی که با توجه به ادامه حملات پهپادی و موشکی و حتی احتمال حمله مستقیم و زمینی به مواضع آنها در اقلیم وجود دارد باعث شده احزاب کرد به دنبال مجرایی برای تغییر شرایط خود باشند.

* لزوم برخورد محکم و بازدارنده با تجزیه‌طلبان

همزمان با افزایش فشار ایران بر تروریست‌های ساکن اقلیم کردستان عراق و در مضیقه قرار گرفتن تجزیه‌طلب‌ها، رسانه‌های ضدانقلاب در روزهای اخیر به شکلی منسجم خط واحدی مبنی بر سرکوب در سنندج را پی گرفته‌اند؛ خطی که البته درباره آن نه اطلاعات معتبری منتشر می‌شود و نه حتی تصاویری که دال بر چنین سرکوب و برخورد خشنی باشد مخابره می‌شود. بر همین اساس به نظر می‌رسد در ائتلاف تروریست‌های میدانی و رسانه‌های ضدانقلاب، این بار رسانه‌های ضدانقلاب به دنبال آن هستند با ساخت موج خبری دروغ درباره کردستان هم مردم مناطق کردنشین کشورمان را برای حضور در آشوب‌ها تحریک کنند و هم سنندج را تبدیل به اسم رمزی برای زنده نگه داشتن ناآرامی‌های اخیر کنند. در این فضا احتمالا هیچ گروهی به اندازه جریانات تجزیه‌طلبی که در تیررس برخورد سخت و قاطع ایران قرار گرفته‌اند از شکل‌گیری یک موج حتی موهوم درگیری در مناطق کردنشین کشورمان استقبال نمی‌کند. آنها هم از این فضا برای فشار به ایران می‌توانند بهره ببرند و هم امکان خود را برای پیگیری ناامنی در مرزهای غربی به دست می‌آورند. در این فضا تاکید بر قطعی بودن تنبیه تروریست‌ها و برخورد قاطع و بازدارنده با تجزیه‌طلبان به عنوان دستور کار ضروری نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وطن‌امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها