«فردا» گزارش می‌دهد

تلقی روسها از تحولات تگزاس / تگزیت دیگر بعید نیست....

کد خبر: 1272007

مناقشه جاری بر سر تدابیر امنیتی در مرز آمریکا و مکزیک، به عنوان معضلی بزرگ برای کاخ سفید توصیف شده است. نظرات مختلف و متفاوتی هم درباره این موضوع مطرح شده که که وضعیت جاری تا چه حد تداعی‌کننده و یادآور «جنگ داخلی» در آمریکا است.

تلقی روسها از تحولات تگزاس / تگزیت دیگر بعید نیست....

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: این روزها بسیاری از تحلیلگران مسائل بین الملل، بر روی تحولات جاری در ایالت تگزاس متمرکز شده اند. افزایش تنش میان دولت آمریکا و ایالت تگزاس بر سر مهاجرت غیرقانونی از مرزهای جنوبی، توجه مفسران و تحلیلگران شناخته‌شده طرفدار دولت روسیه را در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی جلب کرده است.دادگاه عالی آمریکا اخیرا علیه فرماندار جمهوریخواه تگزاس، گرگ ابوت، که در امتداد مرز با مکزیک سیم‌های خاردار نصب کرده، رای داد که به موجب آن دولت فدرال می‌تواند این حصارهای سیم خاردار را بردارد اما آقای ابوت وعده داده است که برای مقابله با آنچه او هجوم می‌خواند، موانع بیشتری نصب کند.

در بیشتر این تحلیل‌‌ها مناقشه جاری بر سر تدابیر امنیتی در مرز آمریکا و مکزیک، به عنوان معضلی بزرگ برای کاخ سفید توصیف شده است. نظرات مختلف و متفاوتی هم درباره این موضوع مطرح شده که که وضعیت جاری تا چه حد تداعی‌کننده و یادآور «جنگ داخلی» در آمریکا است.

او گفت: «فرمانداران ۲۵ ایالت دیگر از تگزاس حمایت کرده‌اند. آنها حمایت خود را از گرِگ ابوت، فرماندار تگزاس اعلام کرده‌اند، و به قانون اساسی اشاره می‌کنند که بر اساس آن در صورتی که دولت مرکزی -که [جو] بایدن آن را نمایندگی می‌کند- قادر به محافظت از ایالت‌ها در برابر تهدیدهای خارجی نباشد، مقام‌های ایالتی می‌توانند سیاست‌های خودشان را برای این کار دنبال کنند.»

اسکابیوا با اشاره به مهاجران غیرقانونی که وارد آمریکا می‌شود -و تعدادشان در ماه دسامبر با بیش از ۲۲۵ هزار نفر رکورد تازه‌ای را ثبت کرده- آنها را از جمله این تهدیدها می‌داند،. هر چند که او درباره تعداد آنها می‌گوید «۳۰۰ هزار نفری که بیشتر آنها به صورت غیرقانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند».

اسکابیوا همچنین گفت کلمه «تگزیت» -مشابه برگزیت برای اشاره به خروج تگزاس از آمریکا- به صورت روزافزونی در رسانه‌های آمریکایی به کار می‌رود.

دمیتری سلزنیوف، وبلاگ‌نویس روسی  در کانال تلگرامی «وارگونزو» (با ۱/۱ میلیون مشترک) در پستی که با تصویری از یک شخصیت‌های مشهور سریال «واکر، رنجر تگزاس» منتشر شده، نوشته است در تگزاس «خودروهای زرهی و ماشین‌های شاسی‌بلند نظامی در خیابان‌ها می‌رانند، و افراد مسلح با تفنگ و مسلسل گشت می‌زنند».

او در پایان می‌نویسد: «هنوز زود است که درباره تولد جمهوری مردمی تگزاس صحبت کنیم، اما درود گرم خود را برای آنها می‌فرستیم. تگزاس آزاد خواهد شد!»

آندری مدودوف، خبرنگار یکی از شبکه‌های دولتی روسیه نیز در کانال تلگرام خود (با حدود ۱۷۶ هزار مشترک) برداشت متفاوت‌تری از ماجرا ارائه داده و گفته است که وقایع تگزاس «البته که در واقع یک جنگ داخلی نیست» اما به نظر او از دیدگاه قانونی شبیه جنگ داخلی است.مدودوف در پستی طولانی رخدادهای جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم را مرور کرده و مدعی شده است که «زمینه‌های تاریخی درگیری» میان ایالت‌های جنوبی و واشنگتن وجود دارد و نباید آن را دست کم گرفت،‌ هر چند که درباره «مبالغه در وقایع جاری تگزاس» هشدار داده است.

کانال تلگرامی طرفدار جنگ «ریبار» (با ۱/۲ میلیون مشترک) اتفاقات اخیر تگزاس را «بالا گرفتن دعوای جدی» میان این ایالت و کاخ سفید خوانده، و گفته است که افزایش شمار مهاجران در سال انتخابات «هر دو طرف را مجبور به اجرای تدابیر سرسختانه» در ایالت‌های جمهوری‌خواه کرده است، «به ویژه در تگزاس که فرماندار آن باید به نوعی با نارضایتی رای‌دهندگان محلی‌ (و به شدت مسلح) روبرو شود».

ریبار گفته است که این رویارویی «بعید است که به جنگ داخلی به معنای متعارف آن منجر شود» اما پیش‌بینی کرده که «تنش‌های جاری و آتی دیر یا زود به درگیری‌هایی میان گروه‌های جنایی و مقام‌های ایالتی خواهد کشید».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها