راهنمای خرید بهترین میکروسکوپ آزمایشگاهی

کد خبر: 1204314

درسال 1650میلادی دانشمندان و محققان با شیشه‌های منحنی به چیزهای خیلی کوچک نگاه میکردند و به دقت به بررسی آن‌ها می پرداختند، اسم این شیشه‌ها را ره سطح منحنی داشتند، عدسی گذاشتند، میکروسکوپ های ابتدایی بسیار ساده بودند و تنها از ترکیب یک لوله و دو عدد عدسی ساخته می‌شدند که طی سال ها توسعه یافته و به شکل امروزی در آمدند که بسیار دقیق و پیشرفته هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی میکروسکوپ های آزمایشگاهی و خرید بهترین میکروسکوپ آزمایشگاهی بپردازیم، با ما همراه شوید.

راهنمای خرید بهترین میکروسکوپ آزمایشگاهی

 

میکروسکوپ چیست؟

میکروسکوپ (Microscopeوسیله ای است که در بزرگنمایی اشیاء کوچک تخصص دارد و مطالعه و مشاهده اشیاء بسیار ریز را آسان تر کرده است، میکروسکوپ به ویژه برای زیست شناسانی که بر روی ارگانیسم های زنده موجودات مطالعه میکنند و سلول  یا باکتری هایی که برای مطالعه آنها به ابزار و تکنیک های پیشرفته ای نیاز دارند مفید است.

عملکرد میکروسکوپ آزمایشگاهی فقط به بزرگنمایی محدود نمیشود، بلکه بیشتر برای نشان دادن جزئیات است، که به وضوح شناخته می شود امروزه از میکروسکوپ ها در صنایع الکترونیک هم استفاده میشود که میکروسکوپ دیجیتال در آن رده قرار دارند.

انواع میکروسکوپ ها

  • میکروسکوپ‌های ساده

میکروسکوپ‌های ساده دارای یک عدسی محدب(همگرا) با فاصله کانونی کوچک است، این میکروسکوپ ساده نامیده می‌شود زیرا فقط یک عدسی برای بزرگنمایی اجسام دارد.

  • میکروسکوپ های نوری یا اپتیکی

در این نوع از میکروسکوپ ها نهایت بزرگنمایی 1800 است است که یکی از دلایل جایگزینی میکروسکوپ الکترونی به جای نوری همین بود. کارکرد و استفاده میکروسکوپ های نوری به این صورت است که از طیف نور مرئی استفاده میشود که توسط چشم انسان قابل تشخیص باشد.

  • میکروسکوپ های الکترونی

میکروسکوپ های نوری در مقایسه با میکروسکوپ های الکترونی کاربرد بیشتری دارند، زیرا در میکروسکوپ الکترونی به جای نور مرئی از تابش الکترون بر نمونه استفاده میشود، که تابش الکترون برای چشم انسان بسیار مضر و خطرناک میباشد، برای همین در در میکروسکوپ های الکترونی از فلورسنت استفاده میشود که آسیبی به چشم وارد نکند.

  • میکروسکوپ‌های مرکب

میکروسکوپ‌های ترکیبی یا بیولوژیکی دو بخش نوری (عدسی، عینی و چشمی) و عدسی‌ها را ترکیب می‌کند. این نمونه ها بیش از یک عدسی دارند، بنابراین به مشاهده نمونه کوچک در بزرگنمایی بالاتر کمک می‌کند. اما  جزئیات آن‌ها را نشان نمیدهد.

  • میکروسکوپ‌های کاوشگر اسکن

این میکروسکوپ‌ها فعل و انفعالات بین پروب و نمونه را اسکن می‌کنند، همچنین  به مطالعه و تجزیه و تحلیل خواص مختلف نمونه‌ها و نمونه‌ها مانند خواص الکتریکی و مغناطیسی کمک می‌کند.

  • میکروسکوپ‌های استریو

میکروسکوپ‌های استریو یا (کالبد شکافی) دارای یک عدسی شئی و چشمی جداگانه است که یک نمای سه بعدی از یک نمونه را ارائه میدهند.

  • میکروسکوپ‌های پلاریزه

این میکروسکوپ‌ها از نور پلاریزه کننده با نور منعکس شده یا عبوری برای تجسم اجسام استفاده می‌کنند و معمولا توسط سنگ شناسان، زمین شناسان، شیمیدانان و صنایع داروسازی در سنجش‌های مختلف استفاده می‌شود.

  • میکروسکوپ‌های معکوس

در این میکروسکوپ‌ها، کندانسور و عدسی‌های شئی در بالای مرحله نمونه، به سمت پایین قرار دارند، در حالی که برجک و شئی در زیر مرحله نمونه، به سمت بالا قرار دارد. بطور کلی میکروسکوپ‌های معکوس در جهت مخالف میکروسکوپ‌های معمولی است.

  • انواع میکروسکوپ ها از لحاظ چشمی

انواع میکروسکوپ ها

میکروسکوپ ها را از لحاظ تعداد چشمی در سه دسته  طبقه بندی میکنند:

  1. میکروسکوپ های تک چشمی
  2. میکروسکوپ های دو چشمی
  3. میکروسکوپ های سه چشمی

حالا که بطور کلی با انواع میکروسکوپ ها آشنا شدیم در ادامه به ارزیابی ویژگی های بهترین میکروسکوپ برای خرید میپردازیم:

راهنمای خرید بهترین میکروسکوپ آزمایشگاهی

انتخاب و خرید میکروسکوپ با توجه به تنوع زیادی که در بازار وجود دارد  و عملکرد های مختلف هر مدل میتواند کار پیچیده و گیج کننده‌ای باشد. اگر بدون هیچ تحقیقی اقدام به خرید کنید، ممکن است میکروسکوپی با کیفیت پایین بخرید که حتی اصلا مناسب کاری که می‌خواهید انجام دهید نباشد.

 با این حال قبل از خرید یک میکروسکوپ باید به نکاتی مثل نوع و کیفیت آن توجه کنید؛ همچنین باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  1. نحوه استفاده از میکروسکوپ را مشخص کنید

ابتدا باید مشخص کنید که برای چه کاری به میکروسکوپ نیاز دارید؟ قبل از اینکه حتی با فروشنده خود تماس بگیرید یا لقدلم به خرید کنید، باید به این فکر کنید که برای چه آزمایش‌هایی میخواهید از این وسیله استفاده ‌کنید.

  1. توجه به قدرت بزرگنمایی

یکی از مهمترین نکات در خرید میکروسکوپ توجه به میزان بزرگنمایی آن است، در ساختار میکروسکوپ از دو چیز برای بزرگنمایی استفاده شده است:

  • لنز شئی
  • لنز چشمی

برای اینکه بزرگنمایی میکروسکوپ را بهتر بفهمید باید قدرت بزرگنمایی دو لنز شئی و چشمی را به هم ضرب کنید، بعنوان مثال اگر قدرت بزرگنمایی لنز شیئی آن برابر باx10  و قدرت بزرگنمایی لنز چشمی میکروسکوپی برابر با x4 باشد،

برای به دست آوردن قدرت بزرگنمایی کلی میکروسکوپ باید قدرت بزرگنمایی دو عدسی میکروسکوپ موردنظر را در هم ضرب کنیم؛ پس در این مثال، قدرت بزرگنمایی میکروسکوپ برابر با  x40میباشد.

  1. سر میکروسکوپ

یکی دیگر از نکات مهم در خرید میکروسکوپ سر آن میباشد، میکروسکوپ‌های بیولوژی دارای سه مدل 1،  2و 3 چشمی هستند، کودکان با مدل یک چشمی احساس راحتی بیشتری میکنند؛ در حالی که بزرگتر ها مدل‌های دو چشمی را ترجیح میدهند. میکروسکوپ‌های سه چشمی نیز به کاربر این امکان می‌دهد که از طریق چشمی سوم عکس بگیرد یا فیلم ضبط کند و بیشتر جنبه آموزشی دارد و در دانشگاه ها استفاده میشود.

  1. فوکوس

نکته مهم دیگر در خرید میکروسکوپ دسته‌های تنظیم فوکوس هستند؛ چراکه با استفاده از آن ها شما می‌توانید روی چیزی که می‌خواهید فوکوس کنید. دسته ی کوچک متصل به میکروسکوپ به شما اجازه میدهد تا میزان فوکوس مناسب برای خود تعیین کنید، بطور کلی میکروسکوپ‌ها دارای دو نوع فوکوس Coarse) و  (Fineمیباشند.

 فوکوس Coarse می‌تواند تصویری بزرگ و واضح را به شما ارائه کند، در حالی که با استفاده از فوکوس Fine می‌توانید روی قسمت‌های ریزتر شئی نیز فوکوس کنید.

  1. روشنایی

منبع نوری میکروسکوپ‌ها لامپ‌های (فلورسنت، هالوژن یا تنگستن) میباشند، میکروسکوپ‌های دارای منبع نوری فلورسنت در مقایسه با میکروسکوپ‌هایی که دارای لامپ‌های هالوژن یا تنگستن هستند از کیفیت نوری بهتر و قیمت بالایی برخوردار هستند.

میکروسکوپ‌های دارای لامپ LED تقریبا هم قیمت میکروسکوپ‌های دارای چراغ‌های فلورسنت بوده و درست مثل میکروسکوپ‌های فلورسنت در زمینه رنگ‌ها مشکلاتی دارند.

با این وجود میکروسکوپ‌های  LEDکم مصرف‌تر بوده و گرما نیز تولید نمیکنند و همین ویژگی آنها را برای استفاده در میکروسکوپ‌های باتری خور مناسب کرده است.

میکروسکوپ‌های سه چشمی

  1. دیافراگ

دیافراگ معمولا در بالای منبع نور و دقیقا زیر صفحه میکروسکوپ قرار دارد، دیافراگ میزان نوری را که از طریق اسلاید عبور می‌کند، قبل از ورود به لنز شیئی و چشمی کنترل می‌کند.

معمولا دیافراگم، دارای دیسکی چرخان است که در زیر صفحه میکروسکوپ قرار دارد، این دیسک دارای سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف است که برای افزایش یا کاهش نور کافی است دیسک را چرخانده و سوراخ‌های بزرگ‌تر یا کوچک ‌تر را انتخاب کنید.

  1. کندانسور

میکروسکوپ‌های دارای کندانسور دارای تصویر آشکار و واضح‌تری نسبت به مدل‌های فاقد کندانسور هستند؛ کارکرد کندانسور اینگونه است که نور را از منبع نور جمع کرده و آن را مانند مخروطی از نور بر روی شئی مورد نظر متمرکز میکند. کندانسور خصوصا در بزرگنمایی‌های x400 و بالاتر بسیار مفید واقع می‌شود

  1. صفحه میکروسکوپ

دو نوع صفحه میکروسکوپ وجود دارد. نوع اول، صفحه‌ای است که شما می‌تواند برای دیدن قسمت‌های مختلف نمونه، اسلاید را خودتان جابجا کنید، اما در نوع دوم که صفحه مکانیکی نام دارد، شما میتواند با استفاده از دو دسته مخصوص نمونه را روی محورهای X و Y جابجا کنید.

  1. توجه به کیفیت و گارانتی میکروسکوپ

باید به برند و اصل بودن محصولی که قصد خرید آن را دارید توجه ویژه ای داشته باشید، چرا که محصولات مشابه چینی علاوه بر کیفیت پایینی که دارند بعد از مدت کوتاهی قابل استفاده نخواهند بود و شما را متحمل هزینه های بیشتری خواهند کرد، همچنین به دلیل حساس بودن تجهیزات آزمایشگاهی از جمله میکروسکوپ باید از جایی خرید کنید که محصولاتش دارای گارانتی تعویض کالا باشد.

قیمت میکروسکوپ در بازار ایران

تعیین قیمت میکروسکوپ به ویژگی‌های ارائه کننده آن دستگاه وابسته است،همان طور که در این مقاله هم به ویژگی های بهترین میکروسکوپ اشاره کردیم هر چه میکروسکوپ با کیفیت تر و دارای ویژگی ها و کاتربرد های بیشتری باشد به مراتب قیمت آن نیز بالا تر خواهد بود.

کلام آخر

با توجه به اینکه بازار ایران پر شده از محصولات فیک و چینی، توصیه ما به شما برای خرید میکروسکوپ انتخاب محل مناسب برای خرید است، که در کنار کیفیت و قیمت مقرون به صرفه، محصولاتی که ارائه میدهد نیز معتبر و دارای گارانتی باشد. 

منبع: تایسیز تجهیز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها