روش کشت بادام زمینی کدام است؟ (همراه با مشاوره رایگان)

کد خبر: 1216851

بادام زمینی حدودا ۱۵۰ سال پیش وارد ایران شده است و از آن سال در برخی شهرهای کشور مثل آستانه اشرفیه و مینودشت گلستان و فسای استان فارس به صورت محلی کشت می شود. ولی زمینهای آنجا اکثرا به صورت قطعه های هزار متری تا یک هکتاری بوده و زمینهای بزرگی ندارند!

روش کشت بادام زمینی کدام است؟ (همراه با مشاوره رایگان)

 

سال ۱۳۹۹ هر کیلو بادام زمینی خام سر مزرعه کیلویی فقط ۹ هزار تومان معامله می شد ولی  این عدد بعد از گذشت ۲ سال در سال ۱۴۰۱ هر کیلو بادام زمینی خام سر مزرعه به ۵۰ هزار تومان رسید یعنی رشد ۵۰۰ درصدی در این زمان کوتاه! به گزارش «فردا نیوز» افزایش ۵۰۰ درصدی درآمد کشت بادام زمینی و نیاز آبی کم  این محصول باعث شده است که در شهرهای مختلف این گیاه جایگزین کشت هایی مثل ذرت علوفه ای و سویا و آفتابگردان و.. شود.

با توجه به موقعیت استراتژیک بادام زمینی بین آجیل و جایگزین شدن این مغز خوشمزه با پسته و مغز آجیل های دیگر قیمت عمده بادام زمینی هر سال به موازات گردو و پسته افزایش می یابد. و چون بادام‌زمینی علاوه بر مصرف آجیلی برای کره گیری و روغن گیری و داروهای بهداشتی هم مصرف می شود امکان کشت و خرید و فروش بیشتری دارد. در ادامه با نحوه کاشت بادام زمینی آشنا می شوید و روش کشت این گیاه را یاد میگیرید.

 

اقلیم مناسب کشت بادام زمینی

بادام زمینی گیاهی گرمادوست از گروه حبوبات است و بهترین اقلیم برای کشت بادام زمینی آب و هوای گرم و مرطوب است. و در دمای بین ۲۵ تا ۴۵ درجه سانتیگراد رشد می کند و مانند لوبیا و ذرت و پنبه و... کشت بهاره دارد. بیشتر افراد تصور می کنند که بادام زمینی فقط در شهرهای گرمسیر امکان کشت دارد اما چون دوره اصلی رشد این گیاه تابستان را شامل می شود و فصل تابستان اکثر شهرهای کشور دمای بین ۲۵ تا ۴۵ درجه را تجربه می کنند این کشت در بیشتر شهرهای ایران قابلیت کشت دارد. از کرمانشاه و کردستان و همدان و زنجان و اراک گرفته تا اصفهان و یزد و کرمان بادام زمینی به صورت پایلوت کشت شده و نتیجه مثبت حاصل شده است.

روش کشت بادام زمینی

 

فصل کشت بادام زمینی چه موقع است؟

بادام زمینی کشت بهاره دارد و در اکثر شهرهای ایران اردیبهشت ماه کشت می شود ولی در شهرهای گرمسیر مانند دزفول و جیرفت از اوایل اسفند امکان کشت بادام زمینی وجود دارد. همچنین در شهرهای سردسیر مثل اقلید فارس و پیرانشهر و سردشت آذربایجان غربی به خاطر سرمای دیر رس از ۲۵ اردیبهشت بادام زمینی کشت می شود. سایر شهرهای معتدل کشور مثل پارس آباد مغان و آستانه اشرفیه و مرودشت فارس از اول تا ۱۵ اردیبهشت ماه کشت می شود.

 

نیاز آبی بادام زمینی

با توجه به منطقه جغرافیایی و بافت خاک و... نیاز آبی بادام زمینی متفاوت است اما برای ترسیم بهتر نیاز آبی این گیاه ما مدار آبیاری این گیاه را نسبت به گیاهان زراعی دیگر که احتمالا شما یک یا چندتایی از آنها را کشت کرده اید شرح می دهیم. نیار آبی بادام زمینی تقریبا مشابه پنبه بوده و نصف ذرت آبیاری می شود. یعنی مثلاً اگر شما به روش قطره ای ذرت را هر ۳ روز یکبار آبیاری می کنید. در همان مزرعه با شرایط یکسان بادام زمینی هر ۶ روز یکبار نیاز به آبیاری دارد. 

گیاه بادام زمینی از لوبیا و چغندر و سیب زمینی کمتر آبیاری می شود. ولی با زمان بندی آبیاری پنبه و ذرت راحت تر میشود نیاز آبی این گیاه را شرح داد.

 

 

شرایط مزرعه بادام زمینی

بادام خاکی برای رشد نیاز به خاک هایی با بافت لومی و لومی شنی دارد. مزرعه ای که بادام زمینی کشت می شود نباید اب را به مدت طولانی نگه دارد. 

آب و خاکی که بادام زمینی کشت می شود نباید شور باشد. بادام زمینی شوری آب را تا ای سی ۴۰۰۰ و شوری خاک را تا ای سی ۱۰ دسی زیمنس بر متر تحمل می کند. خاک مناسب برای کشت بادام زمینی ph بین ۵ تا ۷٫۵ داشته باشد. اگر جایی هستید که خاک قلیایی دارد در آبیاری ها از کودهای گوگردی استفاده کنید. همچنین زمین های دارای چاله و گودال و شیب بندی نشده برای کشت بادام زمینی مناسب نیست.

 پیله بادام زمینی

روش های کشت بادام زمینی کدام است؟

بادام زمینی کشت زراعی بوده و فقط به صورت خاکی در مزرعه کشت میشود. گیاه بادام زمینی در گلدان و گلخانه هم کشت می شود و خوب هم محصول می دهد ولی کشت گلدانی و گلخانه ای و توجیه اقتصادی زیادی ندارد. در اینجا کشت بادام خاکی در مزرعه را بررسی می کنیم و کشت خاکی بادام زمینی را به دو قسمت کشت سنتی و کشت مکانیزه تقسیم می کنیم که در ادامه هر دو کشت را بررسی می کنیم.

 

کشت بادام زمینی به صورت سنتی!

بادام زمینی حدودا ۱۵۰ سال پیش وارد ایران شده است و از آن سال در برخی شهرهای کشور مثل آستانه اشرفیه و مینودشت گلستان و فسای استان فارس به صورت محلی کشت می شود. ولی زمینهای آنجا اکثرا به صورت قطعه های هزار متری تا یک هکتاری بوده و زمینهای بزرگی ندارند! به همین خاطر کشت بادام زمینی در این شهرها بدون نیاز به ادوات پیشرفته انجام می شود. اما کشت تخصصی بادام زمینی فقط در پارس آباد مغان اردبیل انجام می شود. 

 

 

کشت مکانیزه بادام زمینی چگونه است؟

وقتی از کشت تخصصی صحبت می کنیم یعنی دقیقا مثل کشورهای پیشرفته حوزه بادام زمینی مثل اسپانیا و آمریکا و برزیل مراحل آماده سازی زمین و کاشت و داشت و برداشت و فرآوری این محصول به صورت مکانیزه و بدون نیاز به کارگر پیش ببریم. خوشبختانه در حال حاضر کشاورزان پارس آباد مغان کشت بادام زمینی را به صورت تخصصی و حرفه ای انجام می دهند و در سالهای اخیر ۸۵ درصد بادام زمینی کشور را دشت مغان تولید تامین می کند. 

مزرعه بادام زمینی

دستور کشت بادام زمینی 

کشت بادام زمینی به صورت ردیفکاری بوده و مانند ذرت و چغندر و تخم کدو با ردیفکار پنوماتیک کشت می شود. ردیف های مزرعه بین ۵۰ تا ۷۵ سانتی متر تنظیم می شود و فاصله استاندارد بذرها از هم دیگر ۱۳ سانتی متر است. همچنین عمق کاشت بادام زمینی در خاک های مختلف از ۲ تا ۴ سانتی متر تنظیم می شود. 

نحوه کاشت بادام زمینی با توجه به مدل های مختلف آبیاری فرق می کند.

 

آماده سازی خاک بادام زمینی

برای آماده سازی خاک بادام زمینی ابتدا با دیسک شخم اولیه را می زنیم و در ادامه با روتیواتور کلوخه های خاک را نرم می کنیم و بعد از آن نوبت به کود های بستر می رسد. از کود‌مرغی و سوپرفسفات به عنوان کودهای بستر کشت بادام زمینی استفاده می شود. بعد از کود دهی ردیف ها را ایجاد می کنیم و بذر بادام زمینی را می کاریم کشت بادام زمینی با دستگاه پنوماتیک ذرت کار کشت می شود. انتخاب بذر مناسب و سازگار با منطقه شما هم بسیار مهم است.

قیمت اجاره زمین کشاورزی امسال چقدر است؟

 

 

تهیه بذر بادام زمینی سازگار!

بذر بادام زمینی ارقام مختلف دارد. در ایران ارقامی مثل nc2, nc7, رانر, ویرجینیا, فلوری اسپانیش و... بیشتر از بقیه ارقام کشت می شود. همچنین بذرهای محلی مثل بذر مغان و بذر آستانه اشرفیه هم معروف هستند. 

ولی شما باید با توجه به منطقه جغرافیایی و آب و هوای شهرهای خودتان بذر بادام زمینی مخصوص کشت کنید. مثلا برای مناطق گرمسیر جنوب کشور مثل خوزستان و جیرفت باید رقم اسپانیایی (فلوری اسپانیش) کشت شود. حتما توجه داشته باشید بذری که می گیرید سالم و سم خورده باشد. و با سم قارچ کش و محرک های رشد بذرمال شده باشد.

بذر بادام زمینی مغان هوم

مشاوره رایگان کشت بادام زمینی!

برای شروع کشت بادام زمینی ابتدا باید آب و خاک مناسب برای رشد بادام زمینی را انتخاب کنید و بعد اقدام به کشت کنید. برای انتخاب درست آب و زمین مناسب کشت بادام زمینی شما نیاز به یک فرد متخصص در این زمینه دارید. مجموعه مغان هوم به صورت حرفه ای در زمینه آموزش کشت بادام زمینی و خرید محصول از کشاورز فعالیت می کند. می توانید همین الان به چت آنلاین سایت مغان هوم و یا پیج اینستاگرام مغان هوم رفته و عبارت "مشاوره رایگان کشت بادام زمینی" را بنویسید تا با توجه به شرایط شما کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

شماره تماس برای مشاوره رایگان: 09149538912

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها