چالش های صادرات مکمل غذایی

کد خبر: 1229982
چالش های صادرات مکمل غذایی

 

مکمل غذایی در افزایش قدرت یادگیری، حافظه، سلامت بدن افراد و ورزشکاران، رشد قدی کودکان و نوجوانان و... تاثیر به شدت زیادی دارند. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی این مکمل‌های غذایی را تولید و به بازار مستقیما وارد می‌کنند. اما آیا تا به امروز به این اندیشیده‌اید که صاحبین این کسب‌وکارها جهت صادرات مکمل غذایی با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهند بود؟

آیا تا به امروز به این فکر کردید که با صادرات مکمل غذایی چه سودآوری در اقتصاد کشور رخ خواهد داد؟ پس چرا این افراد دست به صادرات نمی‌زنند؟ مشکل اصلی و چالش‌های صادرات مکمل غذایی چیست؟ ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با چالش‌های پیش روی افراد جهت صادرات مکمل غذایی اطلاعات جامع و مفیدتری را در اختیارتان قرار دهیم. 

 

چالش‌ها و مشکلات مسیر صادرات مکمل غذایی

اگر نگاهی به این سالها بیندازید، می‌بینید که سازمان غذا و دارو و ادارات کل وابسته و زیرمجموعه آن طی این سالها با تحریم‌های پی در پی مواجه بوده است. به همین دلیل فرآیند صادرات مکمل و حتی واردات آن نیز با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده است. اما با این وجود این سازمان‌ها تمام تلاش خودشان را جهت بهبود کسب‌وکار و مکمل‌ها داشته‌اند. اما بازهم برخی از شرکت‌های تولیدکننده همچنین با مشکلات و چالش‌های زیر روبه‌رو بوده‌اند.

تغییر جایگاه سازمان‌ها

سازمان از تمرکز بر امورات مقرراتی و نظارتی به امورات جاری تغییر جایگاه داده است. به همین منظور با وجود کادر کم و همچنین افزایش روز افزون کارهای سازمانی، تقریبا تمامی مراحل از بررسی‌ها تا صدور مجوز نهایی بسیار زمانبر و هزینه‌بردار شده است؛ بنابراین این موضوع می‌تواند یکی از چالش‌های تولید مکمل غذایی و همچنین صادرات مکمل غذایی باشد.

تغییر مدیران سطح بالا در سازمان و وضع قوانین جدید

مدیران کل در سازمان‌ها تغییرات زودهنگامی دارند و یکی پس از دیگری جایگاه‌شان تغییر می‌کند. همین امر یکی از عوامل تاثیرگذار روی صادرات مکمل غذایی است. تغییر مدیران سطح بالا موجب تغییر قوانین نیز می‌شود. بنابراین با تغییر قوانین حال حاضر صاحبان کسب و کار با مقررات جدیدی مواجه می‌شوند که گاها از آن بی‌خبرند.

البته این موضوع کاملا طبیعی است. هر مدیر به میزان دانش و تجارت تخصصی و حرفه‌ای خودش سعی بر آن دارد قوانین را به سمت و سوی مناسب‌تری سوق دهد تا تولیدکنندگان بتوانند کمتر با چالش‌های تولید و همچنین مشکلات صادرات مکمل غذایی روبه‌رو باشند.

شاید این تغییرات از یک سو به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان مکمل غذایی باشد اما همین تغییرات آنی و سریع در مقررات جاری می‌تواند به روند فعلی و پر از چالش کنونی آسیب وارد کند. با وجود شرایط کنونی صادرات و واردات و همچنین قراردادها و تعهدات داخلی و خارجی که وجود دارد، هر تکانه یا قانون جدید می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد و کل کسب و کار و همچنین توان اجرایی را با مشکلات بزرگی روبه‌رو کند.

29

مشکل و تاخیر در صدور IRC

یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صادرات مکمل غذایی تاخیر در صدور مجوزها یا ایجاد موانع جدید در فرآیند وارداتی مواد اولیه یا کالاهای دارای IRC است. با هر تاخیر فرآیند تولید و همچنین صادرات مکمل غذایی با تاخیر روبه‌رو می‌شود که این امر باعث ضرر و زیان کسب و کار خواهد شد.

30

هزینه بالا صدور IRC

همانطور که در بخش بالا مطالعه کردید، صدور IRC پس از یک دوره زمانی طولانی حاصل می‌شود. در کنار زمان طولانی صاحبین کسب و کارها و تولیدکنندگان مکمل غذایی با صرفه هزینه بسیار سنگین قادر به دریافت این مجوز خواهند بود. با این شرایط سخت و طولانی، اعتبار تجاری یا تولیدی IRC به یکسال هم نمی‌کشد و در هر مرحله از واردات کالا یا مواد اولیه باید با اجازه مجدد سازمان دریافت شود.

بنابراین با تاخیر ورود مواد اولیه، مسلما تولید نیز به تعویق می‌افتد که همین امر موجب مراحل صادرات کالای نهایی نیز می‌شود. همچنین در چنین شرایطی برنامه‌ریزی سالیانه و عقد قراردادهای داخلی و خارجی عملا ممکن نیست. در نتیجه چگونگی تداوم کار و حفظ اشتغال کنونی نیز با خطر جدی مواجه خواهد شد.

پایان

در شرایط کنونی چندین سال اخیر کشور، واردات و همچنین صادرات مکمل غذایی با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است. بسیاری از صاحبین کسب و کار نتوانستند برنامه‌های اجرایی و همچنین تولیدی خود را اجرا کنند که این امر موجب انحلال یا ورشکستگی این شرکت‌ها شده است. به همین منظور اگر به دنبال صادرات مکمل غذایی هستید باید تمامی این چالش‌های پیش‌رو را در نظر بگیرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها