جوش شیرین چه کاربردی دارد؟

کد خبر: 1233169

در خانه جوش شیرین دارید؟ نه! بهتر است همین امروز تهیه کنید. کاربرد جوش شیرین آنقدر زیاد است که نمی‌توان همه آن‌ها را مطرح نمود امّا برای هر کاری که فکر کنید «راهکار» شما خواهد بود. با خرید جوش شیرین در هزینه‌ها صرفه جویی و کارایی را به حداکثر برسانید.

جوش شیرین چه کاربردی دارد؟

 

جوش شیرین چه کاربردی دارد؟

جوش شیرین، علاوه بر آنکه در تهیه انواع نان و کلوچه استفاده می‌شود، مصارف خانگی بسیاری دارد. این ماده که با نام‌های سدیم هیدوژن کربنات یا سدیم بی کربنات نیز شناخته می‌شود ماده‌ای بی بو است که در تهیه نوشیدنی‌های گازدار و به عمل آمدن خمیر نان نقش موثر دارد. کاربرد آن تنها به بهداشت و سلامت فردی منتهی نمی‌شود و در نظافت محیط زندگی نیز موثر است. اگر دوست دارید تا با هزینه‌ای کمتر، کارهای شستشو و نظافت را انجام دهید، با کاربرد جوش شیرین آشنا شوید.

دهان شویه

 

موارد استفاده از جوش شیرین در بهداشت فردی بسیار است و حتی می‌تواند جایگزینی برای دهانشویه‌ها شود. مطالعات نشان داده که باعث رفع بوی دهان شده و حتی نشانه‌هایی از ایجاد خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی را به همراه دارد. برای تهیه دهانشویه از جوش شیرین، نصف قاشق چای خوری (معادل 2 گرم) را به 120 میلی لیتر آب گرم اضافه کنید و شتشو را انجام دهید.

رفع تیرگی زیر بغل

 

رفع تیرگی زیر بغل  یکی از کاربردهای جوش شیرین است. این ماده همه کاره را تهیه کرده و همیشه در خانه داشته باشید. جوش شیرین مخلوطی از سدیم و خنتی کننده pH است و با چند ویژگی زیر می‌تواند به کاهش تیرگی زیر بغل کمک کند:

  • لایه بردار پوست‌های مرده و سلول‌های آسیب دیده است و به این ترتیب باعث تولید سلول‌های جدید می‌شود.
  • با کاهش تولید ملامین کمک می‌کند تا پوست، ظاهری روشن‌تر و براق‌تر داشته باشد.
  • با جذب روغن به باز شدن منافذ کمک خواهد کرد.
  • جوش شیرین یک ماده طبیعی است که با جذب بو و رطوبت مانع از ایجاد بوی بد می‌شود.

می‌توانید 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با چند قطره آب مخطوط کرده و یک خمیر غلیظ ایجاد کنید. این خمیر را زیر بغل قرار داده و چند دقیقه‌ای آن را ماساژ دهید. سپس، با آب ولرم بشویید.

رفع لکه جوهر

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که خودکار یا خودنویسی جوهر پس داده و باعث لکه دار شدن لباس شما شده باشد. جوش شیرین می‌تواند یکی از راه‌های ساده برای از بین بردن لکه جوهر باشد. تنها لازم است جوش شیرین را با کمی آب مخلوط نمایید تا به شکل خمیر درآید. سپس، با کمک یک گلوله پنبه، خمیر را روی قسمت لکه دار شده بکشید. دقت کنید این کار را به آرامی انجام دهید تا جوهر پخش نشود. با چند با تکرار، ناحیه از لکه جوهر پاک خواهد شد. تکنیکی ساده و قدرتمند برای کسانی که جوش شیرین را در آشپزخانه خود دارند؛ هم ارزان و هم سازگار با محیط زیست است.

15

تمیز کردن اجاق گاز

نظافت اجاق گاز برای خانم‌های خانه دار می‌تواند تبدیل به چالشی بزرگ شود. استفاده از مواد شیمیایی برای هر کسی امکان پذیر نیست، برخی ممکن است به مواد درون این شوینده‌ها حساسیت داشته باشند. در عین حال باید از ماده‌ای قوی برای پاک کرده لکه‌ها روغن و سوختگی استفاده نمود. کاربرد جوش شیرین در تمیز کردن اجاق گاز نتیجه‌ای عالی به همراه خواهد داشت.

این ماده پاک کننده همه کاره و طبیعی می‌تواند رسوبات معدنی و مواد آلی مانند چربی را حل کند و دارای خواص ضدعفونی کننده برای مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌های ایجاد کننده بوی بد است.

تمیز کردن چدن گاز با صابون  نیز یکی از راهکارهای مفید برای تمیز و براق کردن اجاق است. برای تمیز کردن به این روش لازم است چدن‌ها را در آب داغ قرار داده و سپس، مقداری صابون را رنده کرده و با اسکاچ روی چدن‌ها بکشید.

رسوب زدایی کتری

به خاطر میزان مصرف بالای چای، ما هر روز از کتری‌هایمان استفاده می‌کنیم. استفاده مداوم باعث ایجاد رسوب آهکی می‌شود. این مسئله به خصوص در مناطقی که آب سخت است و کلسیم و منیزیم بالایی دارد، سریع‌تر رخ می‌دهد. دیدن این آهک‌ها آزار دهنده است امّا کاربرد جوش شیرین در پاک کردن آن‌ها سریع و راحت خواهد بود.

برای رهایی سریع از آهک‌ها، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با دو فنجان آب در کتری ریخته و برای 15 دقیقه بجوشانید. سپس، به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا محلول خنک شود. پس از آن، کتری را خالی کرده، با آب سرد بشویید و با یک پارچه یا اسفنج داخل آن را پاک کنید تا هیچ اثری از رسوبات باقی نماند. برای بالا بردن قدرت محلول می‌توانید به آن کمی سرکه سفید اضافه کنید.

16

پاک کننده حمام

کاربرد جوش شیرین در محیط حمام برای ضد عفونی کردن نیز روشی ارزان و موثر است. یک گزینه طبیعی و مقرون به صرفه که هم باعث سفیدی سطوح خواهد شد و هم با محیط‌های آلوده مبارزه می‌کند. می‌توانید محلولی از جوش شیرین را برای سطوح زیر به کار ببرید:

  • دوش‌ها
  • وان حمام
  • سینک حمام
  • کاشی‌ها
  • توالت

جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده و خمیری از آن بسازید. سپس، با یک اسفنج یا پارچه مخلوط را روی سطوح قرار دهید. پس از 15 تا 20 دقیقه با یک پارچه مرطوب، سطح را پاک کنید.

خوشبو کننده کفش

پیش از این به کاربرد جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد اشاره کردیم. این ماده با بوی‌های بد مقابله می‌کند. اگر دوست دارید کفش‌هایی خوشبو داشته باشید، روش زیر را امتحان کنید.

2 قاشق غذا خوری معادل 9 گرم جوش شیرین را در یک پارچه نازک بریزید. پارچه را با یک کش محکم کرده و در هر کفش یکی قرار دهید. یادتان باشد موقع پوشیدن کفش‌ها، کیسه را بردارید!

خواص بهداشتی و سلامتی

جوش شیرین در تسکین خارش‌های پوستی و آفتاب سوختگی نیز تاثیر گذار است. علاوه بر آن، برخی مطالعات اشاره کرده اند که در مکمل‌های ورزشکاران از جوش شیرین استفاده می‌کنند تا عملکرد آن‌ها بهبود یابد. برای رفع آفت دهان یا تسکین دردهای دهانی نیز می‌توان از آن استفاده نمود. کاربرد جوش شیرین بسیار زیاد است که در اینجا سعی کردیم تا تنها به چند مورد از آن اشاره کنیم.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها