ویژگی‌های بهترین کارگاه مادر و کودک

کد خبر: 1242477
ویژگی‌های بهترین کارگاه مادر و کودک

 

 

کارگاه مادر و کودک

احتمالا شما هم از آن دسته والدینی باشید که به علت مشغله زیاد، فرصت کمی برای وقت گذراندن با کودک خود داشته باشید و در عین حال، نگران هستید این موضوع بر روی شکل‌گیری دلبستگی ایمن و اعتماد کودک به شما تاثیر منفی بگذارد. کارگاه‌ مادر و کودک فضایی را فراهم می‌کند تا خانواده‌ها در کنار مختصصین با تجربه در حوزه کودک، با نیازهای رشدی کودکان خود آشنا شوند و از طریق بازی‌های هدفمند تعامل خوبی با آن‌ها داشته باشند.

یک مهدکودک خوب، اگر از نظر دانش فرزندپروری و والدپروری در جایگاه خوبی باشد و خلاقیت طراحی برنامه‌های مشترک والد و کودک را داشته باشد، می‌تواند ارتباط بین پدر و مادر و کودک را بهبود بخشیده و ارتقا دهد. با بهبود این رابطه از بسیاری از مشکلاتی که کودک ممکن است در بزرگسالی با آن مواجه شود جلوگیری می‌شود.

 

ویژگی‌های کارگاه‌ مادر و کودک خوب

برای انتخاب یک کارگاه والد و کودک خوب، باید توجه داشت که این انتخاب بر رشد مهارت کودک تاثیرگذار است و با انتخاب یک کارگاه مناسب، از اتلاف وقت و انرژی هم جلوگیری می‌شود. چه بسا انتخاب یک کارگاه نامناسب می‌تواند پروسه رشد کودک را با اختلال مواجه کند.

برای انتخاب کارگاه مادر و کودک خوب 2 ویژگی بسیار حائز اهمیت هستند:

مربیان و تسهیلگران حرفه‌ای

مربیان و تسهیلگران حرفه‌ای، کیفیت یک کارگاه مادر و کودک خوب را تضمین می‌کنند. مربیانی که از نظر تعامل با کودک و دانش رواشناسی مورد اعتماد شما باشند، از اساسی‌ترین ویژگی‌های یک کارگاه مادر و کودک خوب است. برقراری ارتباط خوب با کودک، شناخت نیازهای رشدی او، باتجربه‌تر بودن و لحاظ کردن فردیت کودکان از ویژگی‌های یک مربی و تسهیلگر خوب است. هم‌چنین یک مربی و تسهیلگر کارگاه مادر و کودک باید عملکرد خوبی با والدین نیز داشته باشند، مشاوره‌های خوبی ارائه دهند و نیز بتوانند پاسخگوی سوالات والدین هم باشند. درک شرایط والدین، همدلی و توانایی گزارش‌دهی از وضعیت رشدی کودک از دیگر ویژگی‌های یک مربی و تسهیلگر خوب است.

بازی‌ها و فعالیت‌های طراحی شده

بازی‌ها و فعالیت‌های کارگاه مادر و کودک شالوده اصلی یک کارگاه هستند. بازی راه تعامل با کودک است و باید متناسب با گروه سنی کودک انتخاب شود و نیازهای مختلف رشدی کودک را پوشش دهد. بازی‌های هدفمند در کارگاه مادر و کودک باید:

  • متناسب با گروه سنی کودک باشد.
  • جنبه‌های مختلف رشدی را شامل بشود.
  • ابزار و فعالیت‌های لذت بخش برای کودک داشته باشد.
  • ارتباط مادر و کودک را تقویت کند.
  • خلاقیت کودک را افزایش دهد.

از انواع بازی‌ها که بهترین روش برای ارتقای رشد مهارتی کودک هستند و براساس جنبه‌های رشدی کودک تقسیم‌بندی می‌شوند می‌توان بازی‌های حسی(تحریک حواس کودک از طریق گیرنده‌های حسی)،  بازی‌های حرکتی، وانمودی و بازی‌های اجتماعی  را نام برد.

علاوه بر نکات ذکر شده توجه به این نکته نیز مهم است که کودکان در هر رده سنی نیازهای رشدی متفاوتی دارند و هر دسته از بازی‌ها و فعالیت‌ها در کارگاه مادر و کودک باید متناسب با این نیازها طراحی و اجرا شوند. آگاهی از این نیازها به شما کمک می‌کند تا بتوانید تشخیص دهید که آیا کارگاه مد نظرتان، برای کودک مناسب است یا خیر.

تعداد جلسات کارگاه مادر و کودک خوب

با توجه به این که کارگاه‌های مادر و کودک با هدف تاثیرگذاری فعالیت‌ها بر کودک هستند و پدیده رشد در اثر فعالیت‌های منظم و پیوسته صورت می‌گیرد، رشد همه جانبه کودک زمانی اتفاق می‌افتد که کودک زمان مشخصی را به طور مرتب در جلسات کارگاه‌های  مادر و کودک شرکت کند.

انتخاب کارگاه‌های مادر و کودک که به صورت ترمیک برگزار می‌شوند و انتخاب طول مدت یک یا دو ماهه برای شرکت در کارگاه توصیه می‌شود. شرکت نامنظم در جلسات و یا ثبت نام در کارگاه‌های تک جلسه فرصت ایجاد حس امنیت در کودک و در نتیجه کنجکاوی‌های عمیق تر را از بین می‌برد. کودکان به مرور زمان بعد از احساس تعلق به محیط و افراد حاضر شروع به کنجکاوی‌های بیشتر در سایه استقلال خود می‌کنند و کشف بیشتر، دستاوردشان در این مسیر خواهد بود.

منبع: مرکز رفاه کودک و خانواده پرچین

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها