چگونه یک مهد کودک استاندارد برای کودکمان پیدا کنیم

کد خبر: 1248513
چگونه یک مهد کودک استاندارد برای کودکمان پیدا کنیم

 

 

چگونه یک مهد کودک استاندارد برای کودکمان پیدا کنیم

یک دغدغه مهم برای خانواده‌ها به خصوص خانواده‌هایی که مادر شاغل دارند، پیدا کردن یک مهد کودک استاندارد است. زمانی‌که مادر شاغل باشد، بعد از مرخصی زایمان که اغلب 6 یا 9 ماه طول می‌کشد، مجبور است روشی برای نگهداری از فرزند خود پیدا کند. بعضی از خانواده‌ها از مادربزرگ و پدربزرگ‌ها برای مراقبت از کودک کمک می‌گیرند و بعضی هم برای نگهداری از کودک پرستار استخدام می‌کنند. اما بهترین راه برای بیشتر افراد، مهد کودک است. بیشتر خانواده‌ها که به آموزش و تعامل اجتماعی فرزند خود اهمیت می‌دهند، مهد کودک را برای نگهداری از فرزندان خود انتخاب می‌کنند. اما یک مهد کودک استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ و در انتخاب مهد کودک چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

مشخصات محیط یک مهد کودک استاندارد

قبل از اینکه کودک خود را به مهد بفرستید، به خوبی در مورد مهدهای در دسترس تحقیق کنید.تحقیق درباره مهدکودک ممکن است به راحتی تحقیق درباره بسیاری موضوعات دیگر نباشد. مثلا اگر شما بخواهید اقدام به ساخت و طراحی ویلا کنید با یک سرچ ساده و سرچ عباراتی مانند عکس ویلاهای لاکچری در گوگل به راحتی می توانید ایده های بسیاری بگیرید. برای تحقیق درباره مهدکودک توصیه میکنیم یک چک لیست برای خود تهیه کنید و آیتم‌های مختلف را با هم مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته‌باشید. یکی از مواردی که در بازدیدهای خود از مهدهای مختلف باید به آن توجه کنید، شرایط محیطی مهد کودک و ابعاد و تجهیزات استاندارد برای اتاق‌های مختلف در رده‌های سنی متفاوت است.

ابعاد استاندارد فضای مهد کودک

کودکان با رده‌های سنی متفاوتی در مهد کودک نگهداری می‌شوند. هر رده سنی نیازهای متفاوت و در نتیجه به فضای مشخصی نیاز دارند. برای مثال برای کودکان شیرخوار باید فضایی برای خواب، تعویض پوشک و بازی در نظر گرفت. ابعاد استاندارد فضا برای این رده سنی بین 2 تا 3 متر برای هر شیرخوار است. برای کودکان بزرگتر، به جای اتاق تعویض پوشک و خواب، باید فضای غذاخوری، بازی و کلاس‌های آموزشی وجود داشته‌باشد. به غیر از فضای نگهداری از این کودکان، حداقل 6 متر فضای باز برای بازی هر کودک باید درنظر گرفته‌شود.

اتاق استراحت،سالن غذاخوری، سالن بازی، سرویس بهداشتی متناسب با تعداد کودکان، فضای آموزشی و فضای باز از جمله نیازهای حداقلی در هر مهد کودک به‌شمار می‌روند. ضمنا یکی از نشانه های یک مهدکودک استاندارد توجه به ایمن سازی کف و دیواره ها و خرید تاتامی و دیوارپوش فومی برای ایمن سازی محیط بازی بچه هاست. 

مشخصات تجهیزات و ساختمان مهد کودک استاندارد

برای ساختمان و تجهیزاتی که در مهد کودک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز استانداردهایی وجود دارد. رعایت این استانداردها به حفظ امنیت و سلامتی کودکان کمک می‌کند. لیست زیر به برخی از مهمترین این استانداردها اشاره می‌کند.

  • در طراحی مهدکودک باید نورگیر کافی در نظر گرفته شود.

  • ارتفاع پنجره‌ها به اندازه‌ای باشد که برای کودکان در دسترس نبوده و حفاظ داشته‌باشند.

  • تاسیسات باید به‌صورت توکار و غیرقابل دسترس برای کودکان باشد.

  • از کفپوش‌های نرم و انعطاف‌پذیر استفاده شده و محل‌های نوک‌تیز و پله‌ها پوشیده و ایمن شوند.

  • دیوار مهد کودک از دیوارپوش‌های نرم پوشیده شود تا از برخورد کودکان و آسیب به آن ها جلوگیری به عمل آید.

  • از میز و صندلی‌های نشکن و با ارتفاع مناسب برای رده‌های سنی مختلف استفاده شود.

  • وسایل بازی ایمن و باکیفیت، متناسب با سن کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.

  • تخت‌ها، درب‌ها و پله‌ها حفاظ داشته باشد تا مانع خروج و افتادن کودکان شود.

ویژگی مربیان یک مهد کودک استاندارد

کودک شما زمان زیادی را با مربیان مهد کودک خود می‌گذراند. آموزش و تربیت کودک شما تا حد زیادی به شیوه تربیتی و آموزشی و حتی رفتار مربی بستگی دارد. وقتی برای تحقیق به یک مهد کودک مراجعه می‌کنید، حتما موارد زیر را در مورد مربیان بپرسید:

  • سن مربی

  • میزان تحصیلات

  • رشته تحصیلی

  • سابقه کاری

  • تعداد مربیان برای هر کلاس

شما می‌توانید از سایر خانواده‌ها که کودک خود را در آن مهد کودک نگهداری می‌کنند، اطلاعاتی در خصوص نحوه رفتار، روش کار، اشتیاق و علاقه مربی در کلاس و شخصیت او سوال بپرسید. خودتان نیز با مربی گفت‌وگویی داشته باشید. یک تعامل مستقیم با مربی می‌تواند اطلاعات بهتری در اختیار شما قرار دهد.

تعداد مربی برای هر کلاس یکی از آیتم‌های مهم است. کنترل کودکان توسط یک مربی می‌تواند سخت و حتی پرخطر باشد. طبق استاندارد برای کودکان شیرخوار و نوپا، برای هر 3 تا 5 کودک و برای کودکان بزرگتر، برای هر 7 تا 10 کودک یک مربی لازم است.

به غیر از مربیان کاربلد، حضور یک مشاور یا روانشناس کودک نیز در مهد کودک لازم است. روانشناسان کودک اطلاعات کافی در خصوص رفتار با کودک‌های مختلف در اختیار دارند و می‌توانند راهنمای خوبی برای سایر مربیان و کارکنان مهد باشند. سطح توانایی کودکان در سن‌های مختلف،روابط اجتماعی و رفتاری، شیوه‌های مناسب تشویق و تنبیه کودکان و نحوه صحیح آموزش و بازی با آن‌ها از جمله مواردی است که باید تحت‌نظر یک روانشناس یا مشاور کودک بررسی و انجام شود.

برنامه‌های آموزشی و تفریحی در یک مهد کودک استاندارد

مهدکودک‌های مختلف برنامه‌های آموزشی متفاوتی را اجرا می‌کنند. اگر می‌خواهید علاوه بر نگهداری، کودک شما از آموزش‌های خاصی نیز بهره‌مند شود، حتما از برنامه‌های آموزشی مهد اطلاع پیدا کنید. شهریه مهد کودک‌ها به کلاس‌های فوق‌برنامه‌ای که ارائه می‌کنند بستگی دارد. بعضی از مهدها دوزبانه هستند و برخی کلاس‌های ورزشی، موسیقی، رباتیک، نجاری، داستان‌گویی، نقاشی، کاردستی و غیره برگزار می‌کنند.

برخی از مهد کودک‌ها از حد اعتدال خارج شده و کودک را با آموزش‌های زیاد تحت‌فشار قرار می‌دهند. بهتر است در دام این مهد کودک‌ها و ادعاهای دهان‌پرکن آن‌ها گرفتار نشوید. نگهداری کودک در یک محیط امن، شاد، آرام و جذاب که به کودک حس امنیت بدهد، وظیفه اصلی یک مهد کودک استاندارد است.

برنامه غذایی در یک مهد کودک استاندارد

کودکان زمان زیادی را در مهد کودک می‌گذرانند و اغلب وعده‌های صبحانه، ناهار و میان‌وعده را در مهد میل می‌کنند. با توجه به اهمیت غذا در رشد کودکان، حتما از برنامه غذایی مهد مطلع باشید. برنامه غذایی کودکان باید شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و خشکبار و موادغذایی با‌کیفیت و متنوع باشد تا به همه نیازهای بدنی کودک پاسخ دهد. یک مهد کودک استاندارد از کارشناس تغذیه برای تعیین برنامه‌غذایی مهد کمک می‌گیرد. شما باید مطابق با برنامه غذایی مهد برای کودک خود غذا تهیه کنید و درصورتی که مهد کودک مسئولیت تهیه غذای کودک را برعهده دارد، از کیفیت آن مطمئن شوید.

برخورد مسئولین مهد و نحوه تعامل با خانواده

یک مهد کودک استاندارد، خانواده‌ها را در جریان اقداماتی که در مهد انجام می‌شود، قرار می‌دهد. مسئولین مهد کودک‌هایی که با خانواده‌ها تعامل دارند و جلسات خصوصی و عمومی با خانواده‌ها برگزار می‌کنند، در پیشبرد اهداف تربیتی و آموزشی مهد موفق‌تر هستند. خانواده‌ها اعتماد بیشتری به این مهدها دارند و با مدیریت و مربیان همکاری بیشتری خواهند داشت.

خانواده‌ها به‌خصوص مادران در این جلسات از نقاط‌قوت و ضعف کودک خود مطلع می‌شوند. درصورتی که برای کودک مشکلی وجود داشته باشد، به کمک هم به حل آن می‌پردازند. خانواده‌ها در جریان این جلسات می‌توانند از مهد کودک بازدید داشته باشند و از رعایت نظافت و استانداردهای لازم در مهد مطمئن شوند.

سخن آخر

شما می‌توانید در پایان تحقیقات خود، چک لیست‌های پر شده از مهدهای مختلف را بررسی کرده و با هم مقایسه کنید. از روش‌های امتیازدهی یا سنجش کیفی برای مقایسه مهدها استفاده کنید. اما آنچه در انتخاب مهد باید برای شما مهم باشد، آرامش و سلامت فرزند شماست. اگر کودک حس خوبی از رفتن به مهد ندارد، حتما علت آن را پیگیری کنید، شاید نکته‌ای باشد که از چشم شما دور مانده باشد.

مهدکودک‌ها در کشور ما تحت نظر آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند، حتما مجوز آن‌ها را در زمان ثبت‌نام بررسی کنید. به یاد داشته باشید که مهد کودک به خانه دوم فرزند شما تبدیل می‌شود، پس یک خانه دوست داشتنی، زیبا و امن برای او پیدا کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها