حسابرسی بیمه چیست و عواقب عدم ارائه دفاتر

کد خبر: 1248844

شرکتها، کارفرماها، اشخاص فعال در قراردادهای پیمان و سایر اشخاص حقوقی کد کارگاهی دارند، ملزم به پرداخت حق‌بیمه کارکنان و کارگران خود می‌باشند و موظف هستند قبل از پایان سال مالی جدید، دفاتر قانونی خود را تدوین و تکمیل کنند. این دفاتر قانونی به صورت دوره‌ای توسط موسسه حسابرسی تامین اجتماعی بررسی می‌شود تا از رعایت کامل قوانین توسط کارفرمایان اطمینان حاصل شود.

حسابرسی بیمه چیست و عواقب عدم ارائه دفاتر

 

 

در این مقاله، ما قصد داریم به شما اطلاعاتی جامع در خصوص فرایند حسابرسی تامین اجتماعی را ارائه دهیم تا شما قبل از بازرسی رسمی، انحرافات فنی و ایرادات محتمل را یافته و رفع نمایید. با مجموعه یاری تامین همراه شوید تا اهمیت حسابرسی بیمه‌ تامین اجتماعی را درک کنید.

 

مفهوم بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی یک امکان حمایتی است که به واسطه قانون کار و به منظور حمایت از حقوق کارگران در نظر گرفته شده است. نهاد متولی این نوع بیمه، که به نام سازمان تامین اجتماعی شناخته می‌شود، از افرادی که در کسب و کارها فعالیت می‌کنند، با بیمه اجباری حمایت می‌نماید. کارفرمایان و پیمانکاران موظف به واریز حق‌بیمه پرسنل خود هستند و این وجه به عنوان حمایتی به کارکنان بیمه شده از طریق سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود.

با این وجود، بسیاری از کسب و کارها به دلیلی نا آگاهی و عدم برخورداری از تجربه کافی در زمینه قوانین بیمه اجتماعی به این وظیفه به درستی عمل نمی‌کنند که این خطا می‌تواند منجر به مشکلاتی هنگام بازرسی و حسابرسی بیمه شود. بنابراین، یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش هزینه‌های مالی و افزایش بهره‌وری، استفاده از خدمات آموزش و مشاوره بیمه تامین اجتماعی است.

منظور از حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

به طور کلی به تمام اقداماتی که در راستای رسیدگی به اسناد و مدارک مالی کارفرمایان، پیمانکاران و دفاتر قانونی شرکت‌های دارای کد کارگاهی و پرونده در سازمان تامین اجتماعی، با هدف شناسایی هزینه‌ها و مخارج مشمول بیمه انجام می‌شود، حسابرسی بیمه تامین اجتماعی می‌گویند.

در تعریف فوق می‌بینیم که هدف حسابرسی بیمه، شناسایی هزینه‌ها و مخارج مشمول بیمه است. در این فرآیند، تمام اسناد مالی واحدهای دارای کد کارگاهی مورد بازبینی قرار می‌گیرد. این بررسی صورت می‌پذیرد تا اطمینان حاصل شود که کارفرما تمام هزینه‌های مرتبط با مزد و حق‌بیمه کارکنان را پرداخت نموده است. در صورتی که موسسه حسابرسی بیمه از این بازرسی به این نتیجه برسد که کارفرما قوانین را رعایت نکرده یا تخطی کرده است، ممکن است مورد جریمه قرار گیرد.

با توجه به مقررات قانونی، موسسه حسابرسی بیمه تامین اجتماعی از پرداخت حق‌بیمه توسط کارفرمایان اطمینان حاصل می‌کند. این حق‌بیمه معادل 30 درصد از دستمزد یا حقوق کارگران است، که به این صورت تقسیم می‌شود: به میزان 7 درصد از مبلغ دستمزد کارگر، حق بیمه سهم کارگر، 20 درصد سهم کارفرما و 3 درصد توسط دولت پرداخت می‌شود. کارفرما همچنین موظف است حدود 3 درصد از دستمزد کارگر را به عنوان حق بیمه بیکاری، پرداخت کند که در نتیجه مجموع حق بیمه پرداختی کارفرما معادل 23 درصد دستمزد کارگر خواهد بود.

تمام کارفرمایان مکلفند پرسنل خود را بیمه کرده و از طریق تسویه نهایی و دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی از پیمانکاران، از رعایت مقررات مربوطه در قراردادهای پیمانی نیز اطمینان حاصل کنند. در صورت عدم رعایت این مقررات و تسویه با پیمانکاران بدون ارائه مفاصاحساب بیمه، کارفرما هنگام حسابرسی مورد جریمه قرار خواهد گرفت.

اهداف حسابرسی بیمه چیست؟

هدف اصلی حسابرسی بیمه تامین اجتماعی، اعتماد به رعایت قوانین بیمه‌ای توسط شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی است که باید اسناد و اطلاعات خود را تهیه و ارائه دهند. در این فرآیند، جزئیات مربوط به پرداخت بیمه کارکنان و کارگران مورد بررسی قرار می‌گیرد، و هزینه‌ها و دستمزد نیروی انسانی بازبینی شده و به کارفرما گزارش داده می‌شود.

این حسابرسی در دوره‌های مشخصی برای سال مالی گذشته انجام می‌شود و همچنین در مواقع خاص مانند دریافت مفاصاحساب، تغییر مالکیت شرکت‌ها و انتقال سهام اجرا می‌شود. این فرآیند مهم برای اطمینان از رعایت قوانین و مقررات مربوطه توسط اشخاص و شرکت‌ها انجام می‌شود.

اهداف حسابرسی بیمه

اطمینان از رعایت حقوق بیمه‌ای کارگر توسط کارفرما

سازمان تامین اجتماعی با کنترل و بررسی لیست بیمه کارگاه و لیست حقوق کارکنان، اسناد و مستندات کارفرمایان را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. حسابرس بیمه وظیفه دارد اسناد و مدارک کارفرمایان را با مقررات و قوانین سازمان تامین اجتماعی مطابقت داده و صحت آنها را گزارش کند.

اطمینان از مطابقت قراردادها و حق‌الزحمه‌های پرداختی با قانون تامین اجتماعی

حسابرس تامین اجتماعی با دقت تمامی قراردادها، کارمزدهای پرداختی، صورت‌حساب‌ها و فاکتورهای مرتبط با کارمزد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که در همه قراردادها و صورت‌حساب‌های پیمانکاری، ماده 38 قانون تامین اجتماعی رعایت شده است. یکی از اهداف اساسی سازمان تامین اجتماعی، پیگیری و اطمینان از پرداخت حقوق بیمه‌ای کارگران مشغول در قراردادهای پیمانکاری است. این مسئله به کمک ماده 38 و بررسی قراردادهای پیمانکاری در زمان حسابرسی بیمه انجام می‌گردد.

حسابرسی بیمه بر عهده کیست؟

اجرای فرآیند حسابرسی بیمه‌ای یکی از پروسه‌های اداری سازمان تامین اجتماعی می‌باشد و بر عهده این سازمان خواهد بود. این فرآیند توسط موسسه حسابرسی تامین اجتماعی اجرا می‌شود و بر اساس ماده 47 قانون تامین اجتماعی انجام می‌پذیرد. طبق این ماده قانونی، سازمان حسابرسی بیمه می‌تواند اسناد و دفاتر قانونی شرکت‌ها را بررسی کند و موارد مشمول بیمه که کارفرما اقدامی برای پرداخت حق‌بیمه ننموده است، رصد کرده و کارفرما را بابت تخلف محرز شده جریمه نماید.

به دلیل اهمیت بالای این نوع حسابرسی و احتمال وقوع خطاهای معمول و بروز جریمه و زیان‌های سنگین برای کسب و کارها، توصیه ما به صاحبان صنعت این است که این موضوع را جدی بگیرند و در صورتی که در حوزه بیمه تخصص و دانش ندارند، از اشخاص خبره در این حوزه مشاوره دریافت نمایند. به همین منظور گروه مشاوران یاری تامین اقدام به ارائه مشاوره بیمه تامین اجتماعی به کسب و کارها به صورت کاملا تخصصی می‌نماید.

نکات مهم حسابرسی بیمه

نکات مهم حسابرسی بیمه

با توجه به نکاتی که اشاره شد، می‌بایست در نظر داشته باشید که حسابرسی بیمه در سازمان تامین اجتماعی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. بنابراین، در هنگام تدوین دفاتر قانونی شرکت، نکات زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید با کمترین خطای ممکن از فرآیند بازرسی خارج شوید:

  • گزارش حسابرسی بیمه را به عنوان یک سند رسمی و معتبر ثبت کنید. در شرایط استثنایی و در صورتی که اختلافی بین کارفرما و نیروی کار پیش آید، این گزارش را به نهادهای تصمیم‌گیرنده مانند اداره کار یا شورای حل اختلاف ارائه نمایید.
  • کارفرمایان ملزم هستند در هنگام بازرسی کارشناسان تامین اجتماعی همکاری کاملی داشته باشند و اطلاعات مورد نیاز را به صورت دقیق و کامل ارائه دهند. عدم همکاری با بازرسان بیمه ممکن است منجر به جرایم مالی سنگین شود و حتی باعث غیرفعال شدن کد کارگاهی کارفرما نیز گردد.
  • در نگارش اسناد مالی و بیمه‌ای، به معانی کلمات دقت کنید و همچنین اطلاعات را به دسته‌های مختلف دسته‌بندی کرده و ارائه دهید تا بازرسان در هنگام بررسی به مشکل برنخورند.

جمع بندی

در این مطلب از سایت یاری تامین (https://yaritamin.com)، تلاش کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره حسابرسی بیمه تامین اجتماعی را با شما به اشتراک بگذاریم. ما مفاهیم حسابرسی بیمه و اهمیت تنظیم اسناد مورد نیاز را برای شما توضیح دادیم. در صورتی که سوال یا نظری در خصوص این مطلب و فرآیند بازرسی بیمه دارید، لطفاً در سایت یاری تامین با ما به اشتراک بگذارید. همکاران ما آماده ارائه‌ پاسخ به شکلی کاملا تخصصی به سوالات و نظرات شما هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها