تاثیر برنامه ریزی در زندگی و کسب و کار

کد خبر: 1124462

بارها خبرهایی مبنی بر تاثیر مثبت برنامه ریزی در زندگی شخصی و موفقیت‌های شغلی افراد مشهور و ثروتمند شنیده‌اید. همه افراد جامعه تلاش می‌کنند که به تمام اهدافی که در ذهن دارند، برسند اما موانعی مانند تنبلی و اهمال کاری، بی انگیزگی، بی برنامگی، کمبود پول و منابع، ترس از شکست، اعتیاد به فضای مجازی و اتلاف وقت، عدم اعتماد به نفس، عدم سحرخیزی و غیره اجازه نمی‌دهند که افکار خود را عملی کرده و به هدف مورد نظر خود برسند. لازمه رسیدن به موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار و به دست آوردن جایگاه‌های ارزشمند، داشتن یک برنامه اصولی و درست است. منظور از موفقیت، کار کردن بیش از حد نیست بلکه منظور استفاده هوشمندانه از وقت و اولویت‌بندی کارهاست. در این مقاله قصد داریم درباره فواید برنامه ریزی و اهمیت آن در زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای صحبت کنیم.

چگونه برنامه ریزی کنیم ؟

 

برنامه ریزی چیست؟

به فرآیند تصمیم‌ گیری و تفکری که سبب می‌شود مسیر رسیدن به اهداف مورد نظر به راحتی طی شود و فرد به سمت موفقیت‌ هدایت شود، برنامه ریزی می‌گویند. آنتوان دوسنت اگزوپری معتقد است که اهداف بدون برنامه، فقط رویاهایی هستند که هرگز به واقعیت تبدیل نمی‌شوند. روش های مختلفی برای برنامه ریزی وجود دارد مانند برنامه ریزی به روش GTD، روش نویل مدورا و برنامه ریزی به روش بولت ژورنال که از همه محبوب تر است. روش بولت ژورنال به فرد کمک می کند تا از حواسپرتی و هرج و مرج روزانه خلاص شود.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

رسیدن به اهداف، کاهش استرس روزانه، افزایش اعتماد به نفس، افزایش احساس رضایتمندی، سحرخیزی، تنبلی نکردن، و کسب ارتقاء شغلی از مهمترین مزایای برنامه‌ریزی به شمار می‌روند. 

آشنایی با فواید برنامه ریزی در زندگی شخصی افراد

 برای کنار گذاشتن عادت‌های بد و جایگزین کردن عادت‌های جدید در زندگی شخصی حتما باید به سراغ یک برنامه هدفمند و کاملا استاندارد بروید و فواید آن را بلافاصله در زندگی شخصی خود مشاهده کنید.

  • کمک به رها شدن از بلاتکلیفی و آشفتگی

وقتی برای زندگی شخصی خود برنامه ریزی می‌کنید و با کنار گذاشتن تنبلی صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، دقیقا می‌دانید که قرار است در طول روز چه کارهایی انجام دهید. داشتن برنامه روزانه انسان را از بلاتکلیفی نجات می‌دهد و به او انگیزه می‌دهد که صبح خود را با انگیزه بیشتری شروع کند. کسانی که بدون برنامه زندگی می‌کنند معمولا آشفتگی‌های ذهنی زیادی دارند و نمی‌دانند که چطور می‌توان به اهدافی که در ذهن دارند، برسند.

  • تعیین نقشه راه و هدایت در مسیر رسیدن به هدف

داشتن برنامه علاوه بر مشخص کردن اهداف و رهایی از بلاتکلیفی و آشفتگی، مانند یک نقشه راه کمک می‌کند که مسیر رسیدن به موفقیت و اهداف  روشن‌تر شود و به خوبی بدانید که چقدر از مسیر را طی کرده‌اید و چقدر از آن باقی مانده است. نقشه راه از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که وقت خود را برای انجام کارهای غیرضروری و بیهوده هدر ندهید. افراد بی‌برنامه افرادی هستند که کنترل زندگی از دست آن‌ها خارج شده است و اتفاقات زندگی را به شانس واگذار کرده‌اند. آن‌ها نمی‌دانند که برای تمام دقایق زندگی باید تصمیم‌گیری کرد و برنامه ریزی اصولی داشت.

  • جلوگیری از اتلاف پول، زمان و انرژی

کسانی که زندگی بدون برنامه‌ دارند، زمان، پول و انرژی خود را بیشتر هدر می‌دهند. با کمک یک برنامه اصولی می‌توان زمان شروع و اتمام کارها را مشخص کرد و هزینه‌های تقریبی را نیز برآورد نمود. در این صورت با مصرف انرژی کمتر می‌توان بهره بهتری به دست آورد و با جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها سرمایه خود را پس انداز کرد.

  • کاهش اضطراب و کمک به افزایش آرامش

 وقتی برای انجام کارهای شخصی برنامه‌ریزی روزانه و دقیقی دارید، دیگر نیاز نیست که برای انجام کارهای روزمره نگران و مضطرب باشید زیرا به درستی از قبل می‌دانید که قرار است چه اهدافی را دنبال کنید. یک برنامه مفید و منظم کمک می‌کند که به راحتی به اهداف خود برسید و پس از رسیدن به هر هدف احساس آرامش را تجربه کنید.

 

فواید برنامه ریزی در زندگی حرفه‌ای و موفقیت کسب و کار

فواید برنامه ریزی  فقط به زندگی شخصی اختصاص ندارد، بلکه برای زندگی حرفه‌ای کارمندان و افراد شاغل در کسب و کارهای مختلف نیز تاثیرگذار و مفید است. با داشتن برنامه‌ای منسجم و اصولی می‌توان مسیر رسیدن به اهداف‌ شغلی را با موفقیت بیشتری سپری کرد.

  • پیشگیری از گرفتن تصمیم‌های اشتباه

یکی از مهمترین فواید برنامه ریزی در زندگی حرفه‌ای این است که از تصمیم‌های اشتباه جلوگیری می‌کند و به کارفرمایان و کارمندان کمک می‌کند که قدم‌های موثری برای رسیدن به هدف‌های خود بردارند و بفهمند که اهمال کاری و اقدامات اشتباه برای کار آن‌ها ضرر و زیان دارد. بدون شک افراد شاغل با انجام درست کارها با سرعت بیشتری به هدف‌های شغلی خواهند رسید.

  • جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌ها و منابع

افراد شاغل باید بدانند که برای انجام و به اتمام رساندن کارهای خود به چه منابعی احتیاج خواهند داشت. با کمک برنامه می‌توان از اتلاف وقت و هدر شدن تجهیزات و منابع در محل کار پیشگیری نمود. انجام امور کاری متناسب با منابع از سرمایه‌های مالی کسب و کار نیز به خوبی محافظت می‌کند و جلوی ضررهای مالی را می گیرد.

  • نظارت کافی بر عملکرد کارکنان

 با کمک یک برنامه صحیح و مشخص هر یک از کارکنان مشاغل به خوبی با وظایف خود آشنا می‌شوند و کارفرمایان نیز به راحتی می‌توانند به عملکرد آن‌ها و نحوه انجام وظایفشان نظارت داشته باشند. وقتی کارفرما به خوبی بتواند عملکرد کارکنان خود را مدیریت کند، برای اقدامات بعدی تصمیمات بهتری می‌گیرد و کارهای مهم با سرعت بهتری پیش خواهند رفت.

 

برای برنامه ریزی شخصی و حرفه‌ای از سایت بوکاپو کمک بگیرید

به کسانی که قصد دارند یک زندگی با برنامه ریزی را شروع کنند و با سرعت بیشتری به اهداف خود برسند، پیشنهاد می‌کنیم که به سایت بوکاپو با آدرس اینترنتی https://www.bookapo.com مراجعه کرده و از خدمات ارائه شده در آن استفاده کنند. در بوکاپو به خلاصه مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا در حوزه‌های مختلف با قیمت مناسب دسترسی خواهید داشت. همه‌ کتاب‌های موجود در این سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی این سایت نقد و بررسی شده‌اند. یکی از خلاصه کتاب‌های ارزشمند ارائه شده در این سایت کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال است. رایدر کارول به عنوان نویسنده این کتاب با کمک روش آزمایش و خطا به مرور زمان روش‌های بسیار جالب و بسیار شگفت‌انگیزی را برای رسیدن به اهداف شخصی و شغلی ابداع کرده است. با مطالعه این کتاب به راحتی می‌توان مسیر رسیدن به اهداف خود را با موفقیت طی کرد. بعد از مطالعه خلاصه ین کتاب می‌توانید به سراغ کتاب‌های هنر کار کردن و کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها بروید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها