کلنگ زنی میدان گازی مختار بویراحمد

کد خبر: 1233686

آیین کلنگ زنی پروژه میدان گازی مختار با حضور مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد، فرماندار بویراحمد، معاون اقتصادی استاندار و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

کلنگ زنی میدان گازی مختار بویراحمد

معاون وزیر نفت روز دوشنبه در حاشیه این آئین اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

مجید چگنی افزود:این طرح مهم، طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است که با اجرای این طرح، بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص بومی به‌مدت سه سال مشغول به‌کار می‌شوند و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای تکمیل آن، ۴۲۰ میلیون یورو است.

مدیرعامل شرکت گاز ایران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ٣۰ میلیون مشترک از گاز استفاده می‌کنند افزود: همه طرح های صنعت نفت و گاز با همت همین جوانان کشور در حال ساخت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ٨٩ درصد روستاییان زحمتکش این استان از نعمت گاز بهرمند هستد و ١١ درصد باقی مانده هم در دست اجرا می‌باشد.

او در حاشیه آغاز عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار، طرح گازرسانی به ۳۷ روستا و فاز ۵ شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و حدود ۲ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: با اجرای این طرح که بیش از یک سال به طول انجامید، ۲۰۰ کیلومتر خط شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن انجام شده است.

این پروژه با ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و با هدف تولید روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز بشکه میعانات گازی ایجاد خواهد شد.

به علت وضعیت خاص فیزیکی منبع طبیعی گاز، قابلیت تزریق و ذخیره گاز در فصول گرم گرم سال برداشت در فصول سرد سال و تراز نمودن شبکه را دارا است.

این میدان گازی در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز پیش از این گفته بود که حدود ۱۱ حلقه چاه در میدان گازی مختار حفر می شود و بهره برداری از این مخزن گازی در سفر دوم دولت به فضل الهی آغاز خواهد شد.

احمدزاده بیان کرد: پیمانکار انتخاب شده است و تجهیز کارگاه در حال انجام است.حتما باید برای گاز شیرین کردن تاسیساتی ایجاد شود که اشتغال پایدار خواهد داشت.

وی ادامه داد: بخش زیادی از گاز کشور را می تواند تامین کند و کمبود گاز کشور را در فصل زمستان جبران می کند.

استاندار گفت : برآورد این است که تا ۱۵ سال می تواند کل گاز ایران را تامین کند و البته کار لرزه نگاری یک فاز آن با هلیکوپتر آغاز می شود و تا کل مخزن شناسایی شود.

بالغ بر هزار نفر شغل ایجاد می کند و از چاه های شهرستان بویراحمد بهره برداری خواهد شد.

مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از آغاز مرحله نخست طرح توسعه مخزن ذخیره‌سازی مختار خبر داده و گفته است که حفاری نخستین چاه ارزیابی در این میدان گازی به‌زودی آغاز می‌شود.

«محمدزمان جوکار» افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود که پس از عملیات حفر چاه ارزیابی، کسب داده‌های مورد نیاز، تهیه ام دی پی و اسناد مناقصه توسعه در مرحله نخست، در نیمه دوم ۱۴۰۳ با انتخاب پیمانکار وارد مرحله توسعه میدان می‌شویم.

وی با بیان اینکه این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، اعلام‌کرد: اگر چه وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد اما دستیابی به ارقام و احجام دقیق، مستلزم انجام حفاری مجدد و برداشت داده‌های به‌روز است، از این رو حفاری چاه ارزیابی با هزینه ۲۰ میلیون یورو و مدت ۱۵ ماه در دستور کار قرار گرفت تا براساس نتایج حاصله، زمینه برای تدوین ام. دی. پی و در نهایت توسعه میدان مهیا شود.

جوکار، مدت اجرای عملیات توسعه مخزن مختار را سه سال و بودجه مورد نیاز را نزدیک به ۴۲۰میلیون یورو عنوان کرد و ادامه‌داد: با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور افزوده می‌شود.

مخزن مختار از میادین هیدروکربوری توسعه نیافته کشور است که از نظر نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود.

پس از اتمام دوره پنج ساله تولید از مخزن مختار، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم می‌شود، در این مرحله ظرفیتی در حدود ۱,۲۵ میلیارد متر مکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب از آن تولید کنیم.

رییس جمهور و اعضای هیئت دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه وارد یاسوج شدند.

همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.

طرح های مهم عمرانی از جمله سد چم شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره برداری می شود.

در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها