دور زدن مهندسان ناظر با پروانه‌ فروشی | اجاره پروانه نظارت ساختمان چقدر آب می خورد؟

کد خبر: 1237745

یک کارشناس عمران با اشاره به دور زدن نظام مهندسی کشور و ساخت واحدهای مسکن بدون ایمنی گفت: همین الان قیمت اجاره سالانه یک پروانه نظارت از مهندس ساختمان 50 تا 100 میلیون تومان است.

دور زدن مهندسان ناظر با پروانه‌ فروشی | اجاره پروانه نظارت ساختمان چقدر آب می خورد؟

سعید صادقی با اشاره به مسئله ساختمان‌های غیرمجاز اظهار داشت: در کشور ما یک نظام جامع برای ساختمان وجود دارد و الزامات سختگیرانه‌ای نیز روی کاغذ  لازم اجرا است و اگر منطبق بر کاغذ نظر بدهیم، عملا نباید با هیچ ساخت‌وساز ضعیفی مواجه شویم.

این کارشناس مسکن در تشریح روند نظارت بر ساخت مسکن گفت: در مراحل مختلف ساخت مسکن، تایید فنی ساخت هر ساختمان بر عهده مهندسان دارای پروانه نظام مهندسی است و مسئولیت اجرایی نیز با آن‌ها است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم روی کاغذ یعنی مهندس ساختمان مستقل باید به دقت ریزترین عملیات اجرایی را تایید و مجوز پیش رفتن پروژه ساختمانی را بدهد و عملا نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت الزامات فنی به پیش برود.

صادقی بیان کرد: مشکل از جایی شروع می‌شود که مهندسان ساختمان نظارت روی خود نمی‌بینند و اتفاقات عجیبی در این مسیر رخ می‌دهد.

این کارشناس مسکن گفت: همین الان اگر شما یک مجوز نظارت نظام مهندسی داشته باشید، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی سازنده این مجوز را از شما خریداری می‌کنند تا بدون حضور شما از مجوز استفاده کرده و بروکراسی نظارت بر کیفیت ساختمان را دور بزنند.

*مجوز نظارت ساختمان 50 تا 100 میلیون اجاره داده می‌شود

صادقی گفت: همین الان قیمت اجاره سالانه یک پروانه نظارت از مهندس ساختمان 50 تا 100 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: خب حالا به ما بگویید، چه مرجعی باید به این مسئله رسیدگی کند، آیا نظام مهندسی متولی رسیدگی و نظارت است یا نهادهای دیگر باید به این موضوع ورود کنند.

این کارشناس عمران با اشاره به اینکه هزینه پروانه فروشی نظارت باید بسیار بالا رود، گفت: وقتی ساختمان به دلایل قصور فنی و اجرایی ریزش می‌کند، کلیه مسئولیت این ریزش باید به عهده نظام مهندسی باشد و بالاترین اعمال قانون قضایی با شدت زیاد به آن اعمال شود تا هزینه این اقدامات غیرقانونی افزایش پیدا کند.

صادقی در پاسخ به این پرسش که مجوز فروشی نظارت ساختمان امر رایجی است، پس چرا تعداد ساختمان‌های غیرمجاز ساخته شده بالا نیست، گفت: الزامات فنی ما در ساخت مسکن به شدت سختگیرانه است و ضریب ایمنی درنظر گرفته شده در آن بسیار بالا است و عملا همین مسئله ساخت مسکن را به شدت پرهزینه می‌کند اما از طرفی باعث کاهش آثار سوء خلا نظارت مهندسان ساختمان می‌شود.

به گزارش فارس، هفته گذشته ریزش یک ساختمان به دلیل قصور فنی در منطقه خلازیر تهران خبرساز شده بود.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها