انتقاد از سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی

کد خبر: 333139

بانک مرکزی به دنبال حاشیه سود بانک ها است اما باید به فکر اقتصاد ملی باشد و در راستای افزایش ارزش پول ملی عمل کند.

مهر: اسماعیل جلیلی با انتقاد از سیاست بانک مرکزی در افزایش سود سپرده های بانکی این اقدام را موجب افزایش تورم و رکود خواند و از سیاست های دو گانه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی انتقاد کرد.

اسماعیل جلیلی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر انتقاد از افزایش سود سپرده های بانک ها گفت: بانک مرکزی به دنبال حاشیه سود بانک ها است اما باید به فکر اقتصاد ملی باشد و در راستای افزایش ارزش پول ملی عمل کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر گونه اقدامی که منجر به کاهش ارزش پول ملی شود با ماموریت و وظیفه بانک مرکزی که حفظ ارزش پول ملی است مغایرت دارد.

وی ادامه داد: افزایش تورم شرایط را برای کاهش ارزش پول ملی مهیا می کند هر چند که بانک مرکزی با توجیه جمع آوری نقدینگی از جامعه سود سپرده ها را افزایش داده است اما انتظار ما از بانک مرکزی این است که نقدینگی موجود را به نحوی مطلوب به بخش هایی که می توانند نقش مثبتی بر رشد اقتصادی کشور داشته باشند توزیع کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در حال حاضر بانک مرکزی منابع پولی خوبی در اختیار دارد که متاسفانه وارد دلالی ها شده، اگر همین منابع در تولید هزینه شود مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: نقدینگی مردم ناچیز است و 96 درصد نقدینگی در اختیار بانک مرکزی است که این نقدینگی باید به نحوی مطلوب توزیع شود.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش سود سپرده های بانکی در شرایط فعلی مخالفیم ادامه داد: اقتصاد کشور دچار رکود است و در شرایط رکود افزایش سود بانکی ظرفیت های اقتصادی موجود را دچار سختی و رکود مضاعف می کند. از سوی دیگر تورم افزایش می یابد زیرا قیمت تمام شده کالا برای تولید کنندگان افزایش یافته و بدین ترتیب باز هم تورم دامن زده می شود.

جلیلی با اشاره به اینکه شورای پول و اعتبار دو سال گذشته مصوبه ای مبنی بر افزایش سود سپرده های بانکی داشت افزود: شورای پول و اعتبار در خصوص سیاست های بانک مرکزی تصمیم می گیرد و رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد جزو عوامل تاثیر گذار این شورا هستند. مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سود سپرده های بانکی دو سال گذشته به تصویب رسید که با توجه به شرایط اقتصادی آن روز بود و شرایط اقتصادی امروز اجرای مصوبه را نمی طلبد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که افزایش سود بانکی هزینه تامین پول را بالا می برد اظهار داشت: زمانی که هزینه تامین پول افزایش یابد تولید کننده یا نمی تواند منابع لازم را تامین کرده و دچار ورشکستگی و رکود می شود و یا برای پرداخت سود منابع مالی که از بانک ها تامین می کند ناچار به افزایش قیمت محصولاتش است که این امر موجب افزایش قیمت، تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود.

وی با اشاره به اختلاف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در خصوص افزایش سود سپرده های بانکی اظهار داشت: یک تیم فوتبال با 11 ستاره لزوماً تیم موفقی نخواهد بود. یک تیم همانگ تیم موفقی است، این هماهنگی باید در بخش های تاثیرگذار به خصوص در دولت و به طور در حوزه اقتصاد ایجاد شود.

جلیلی ادامه داد: هرچند هر یک از شخصیت های این حوزه افراد سرآمدی هستند اما برای هماهنگی میان این مجموعه مدیریت پیچیده ای نیاز است.

وی تاکید کرد: دولت باید ساختار نهادهای اقتصادی خود را اصلاح کند تا این ساختارها اصلاح نشود در بر همین پاشنه می چرخد، دولت باید در حوزه اقتصاد یک فرد یا سازمان سرآمد را برای مدیریت اقتصاد معرفی کند.

نماینده مسجدسلیمان افزایش سود سپرده های بانکی را نمایانگر فشار بانک ها برای جذب منابع و یا ایجاد جاذبه برای دارندگان نقدینگی خرد خواند و گفت: سیاست های اقتصادی دچار وقفه شده و با یا شتاب نباید این مقدار سود سپرده های بانکی را افزایش داد.

به گزارش مهر، طی ماه های اخیر بانک ها سود سپرده های خود را تا 23 و 24 درصد افزایش دادند. این امر موجب افزایشی سود تسهیلات بانکی نیز شده است.

طیب نیا وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد که با این سیاست بانک مرکزی مخالف است زیرا موجب دامن زدن به رکود اقتصادی می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها