رونمایی از دیپلماسی جدید برقی ایران

کد خبر: 377099

معاون وزیر نیرو با اشاره به اعمال محدودیت های جدید در مصرف سوخت مایع نیروگاه ها از وعده وزارت نفت برای تامین کامل گاز نیروگاه ها در فصل زمستان خبر داد و اعلام کرد: حجم معاملات برق در بورس انرژی 5 برابر می شود.

مهر: هوشنگ فلاحتیان با تاکید بر ناکارآمد بودن نظام تعرفه‌ای برق کشور گفت: سه راه در این زمینه پیش رو است؛ یکی این است که قیمت فروش برق و انشعاب ثابت باشد که در عوض انباشت بدهی رادر این بخش خواهیم داشت؛ راه حل دوم این است که قیمت فروش برق و انشعاب ثابت باشد؛ اما مابه التفاوت نرخ تمام شده و قیمت فروش تکلیفی پرداخت شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه ‌راهکار سوم که مدنظر وزارت نیرو است بر این اساس طراحی شده که در صورت ثبات قیمت فروش و انشعاب برق، گواهی اعتباری شکل گیرد به گونه ای که معادل مابه التفاوت قیمت فروش تکلیفی و هزینه تمام شده گواهی اعتباری چاپ ودر اختیار تولیدکنندگان برق قرار گیرد، تصریح کرد: بدین صورت تولیدکنندگان می‌توانند این گواهی را برای خرید گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت به وزارت نفت بدهند یا مالیات خود را ازطریق این گواهی پرداخت کنند و این امر به شرکت‌های برق کمک می‌کند که مانند یک بنگاه اقتصادی اداره شوند.

این مقام مسئول درباره استفاده از تکنولوژی‌ها متناسب با شرایط اقلیمی برای کاهش تلفات برق تصریح کرد: در حاضر حاضر در سراسر جهان، تکنولوژی تولید انرژی برق، انتقال و توزیع آن یکسان است، اما بخش توزیع بنا به شرایط اقلیمی متفاوت است.

وی افزود: در ایران مناطقی وجود دارد که به عنوان نمونه در تابستان درجه حرارت بالای ۵۰ درجه سانتیگراد و رطوبت بسیار زیاد است که متناسب با این شرایط آب و هوای صنعت برق استانداردهای مورد نظر را متناسب با شرایط جهانی اجرا می‌کند.

معاون وزیر نیرو درباره کاهش تلفات به زیر ۱۰ درصد هم توضیح داد: اقداماتی که در سال‌های گذشته انجام شده باعث کاهش تلفات انرژی برق از ۲۰ به ۱۵.۵ درصد بوده است، اما تلاش توانیر کاهش این تلفات به زیر ۱۰ درصد است که در صورت اجرا، دستاورد درخشانی خواهد بود.

فلاحتیان با بیان اینکه هم اکنون حدود چهار درصد تلفات انرژی مربوط به استفاده غیرمجاز از برق می‌شود، بیان کرد: بخش قابل توجهی از این تلفات از طریق استفاده‌های غیرمجاز از برق انجام می‌گیرد که هم صنعت برق محدودیت‌های قانونی برای برخورد با این موضوع دارد و از طرفی هم در صورت برخورد با چالش‌هایی مواجه خواهیم بود.

محدودیت در مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها

این مقام مسئول با اعلام آنکه برخی از نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و بهره‌گیری از این نوع سوخت از سوی مراجع قضایی و محیط زیست محدود شده است، تبیین کرد: امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش برود که میزان تولید گاز کشور افزایش یابد و نیازی به استفاده از گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها نباشد.

وی در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق به ۲۰ کشور هم توضیح داد: با وجود شرایط تحریمی که برای کشور به ‌وجود آورده‌اند، هنوز بخش زیادی از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی از خدمات فنی و مهندسی ایران بهره‌مند می شود.

فلاحتیان ادامه داد: اگر رقابت منصفانه باشد و شرایط تحریم حاکم نباشد، کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی با توجه به کیفیت مشکلی ندارند و می توانند در بازار سایر کشورها حضور یافته و با آنها رقابت کنند.

وی درباره حجم معاملات برق در بورس انرژی، اضافه کرد: در شرایط فعلی معامله های بورس انرژی در بخش برق سه برابر مدت مشابه سال گذشته است که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال جاری به پنج برابر افزایش یابد و راهبرد و استراتژی وزارت نیرو در بورس انرژی این است که متقاضیان پنج مگاوات به بالا نیاز خود را از طریق بورس تامین کنند.

ایران ارزان ترین برق خاورمیانه را تولید می کند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه بررسی واگذاری شرکت‌های توزیع برق در کمیسیون اقتصادی دولت انجام می‌شود، تصریح کرد: برق ایران ارزان‌ترین برق در میان کشورهای همجوار است به طوریکه برق ایران هر کیلو وات ساعت ۲ سنت دلار و برق این کشورها ۱۰ سنت دلار به فروش می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول اگر مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی برق و شرکت‌های توزیع پرداخت نشود آنها دچار مشکل اساسی می‌شوند، بنابراین این موضوع در هیات واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی مطرح شده تا تصمیم نهایی را در کمیسیون اقتصادی دولت گرفته شود.

وی در پاسخ به توان وزارت برای تامین گاز نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۴ خاطرنشان کرد: وزارت نفت این وعده را به وزارت نیرو داده که با افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی زمینه برای فراهم آوردن سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها فراهم شود اما این امر بستگی به این امر وزارت نفت به تعهدات خود عمل کند.

رونمایی از دیپلماسی جدید برقی ایران

فلاحتیان در ادامه با یادآوری اینکه چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌ا‌لمللی صنعت برق با حضور ۴۴۱ شرکت داخلی و خارجی هفته آینده به‌مدت چهار روز در تهران برگزار می شود، گفت: فضای حاکم بر کسب‌وکار شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرده که میزان استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی از نمایشگاه امسال کم‌نظیر بوده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال، تصریح کرد: ۹۸ شرکت خارجی و ۳۴۳ شرکت داخلی در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت که از میان شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه، ۴۸ شرکت به‌صورت مستقیم برای حضور ثبت‌نام کرده‌اند و سایر شرکت‌ها نیز در قالب نمایندگی‌های فعال در نمایشگاه حضور می‌یابند.

این مقام مسئول درباره آیین گشایش نمایشگاه صنعت برق کشور، گفت: نمایندگان کشورهایی همچون عراق و امارات متحده عربی از میهمانان ویژه این نمایشگاه هستند و همچنین شماری از سفرای حاضر در ایران برای مراسم گشایش دعوت شده‌اند.

فلاحتیان از برگزاری چهار نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه خبر داد و افزود: این چهار نشست با سرفصل‌هایی همچون چالش‌ها و فرصت‌های حمایت از ساخت داخل در صنعت برق، توسعه صادرات صنعت برق، کاهش تلفات و فرصت‌های کسب‌وکار در صنعت برق و نشست فرصت‌ها و چالش‌های بازار برق عراق برگزار خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها