سپرده‌گذاران بلاتکلیف‌تر از قبل شدند

کد خبر: 680474

سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین و آرمان روز گذشته در تهران و چند شهر کشور تجمع کردند و خواهان دریافت سپرده خود شدند.

روزنامه وطن امروز: سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین و آرمان روز گذشته در تهران و چند شهر کشور تجمع کردند و خواهان دریافت سپرده خود شدند.
تجمع سپرده‌گذاران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی موجب شد نمایندگان و رئیس مجلس نیز واکنش نشان دهند و خواهان حل مشکل شوند اما گویا مسؤولان بانک مرکزی توانایی چندانی برای حل مشکل ندارند.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با بیان اینکه ۵۵۰ میلیارد از سپرده‌های مردم در موسسه آرمان جذب شده است، گفت: کسی پاسخگوی سپرده‌گذاران نیست.
مجید کیانپور، نماینده مردم دورود و ازنا دیروز در تذکری شفاهی با بیان اینکه ۵۵۰ میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم از سوی موسسه مالی و اعتباری آرمان جذب شده است، گفت: هیچ نهاد یا فردی نسبت به بازپرداخت سود و اصل سرمایه مردم در این موسسه پاسخگو نیست.
وی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی باید به این موضوع ورود کنند، اظهار داشت: متاسفانه شاهدیم به جای پاسخگویی به سپرده‌گذاران، دژ مستحکمی برای این موسسه مالی ایجاد شده که مانع از پاسخگویی به سپرده‌گذاران شده است.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس تصریح کرد: مشخص نیست اینگونه موسسات مالی و اعتباری چگونه مجوز می‌گیرند که نسبت به سپرده‌گذاران پاسخگو نیستند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی به این موضوع ورود کرده‌اند تا برای این موضوع فکری کنند تا اینگونه مسائل تکرار نشود. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ و اقتصاد نیز این موضوع را پیگیری کنند تا مشکلات برطرف شود.
نامه 10 نماینده به هیأت رئیسه
نماینده مردم ساری و میاندرود از نامه ۱۰ نماینده به هیات‌رئیسه برای تهیه گزارشی درباره اهمال بانک مرکزی درباره موسسه مالی و اعتباری کاسپین خبر داد.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تجمع جمعی از سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای را تنظیم کرده و به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم کردند تا بر این اساس کمیسیون اقتصادی گزارشی تهیه و به نمایندگان ارائه کند.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس ماده ۲۳۶ آیین‌نامه، هرگاه رئیس‌جمهور، وزیر یا مسؤولان زیرمجموعه آنها شئونات را رعایت نکنند و در اجرای قانون نقض وجود داشته باشد یا استنکاف صورت گیرد و ۱۰ نفر از نمایندگان این موضوع را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیات‌رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.
یوسف‌نژاد با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی باید ظرف مدت ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر سریع، گزارش خود را از طریق هیات‌رئیسه به مجلس ارائه کند، ادامه داد: چنانچه موضوع کاسپین توسط مجلس وارد دانسته شود، موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی مورد رسیدگی قرار گیرد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در تشریح محور این تقاضا بر اساس ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: موسسه کاسپین مشکلات زیادی برای سپرده‌گذاران ایجاد کرده و به اقدام سریع بانک مرکزی نیازمند است، لذا نمایندگان از کمیسیون اقتصادی درخواست کرده‌اند اقدامات صورت گرفته و قصور در اجرای قانون در این باره مورد بررسی قرار گیرد.
سهامداران آرمان ممنوع‌الخروج شدند
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات گسترده درباره موسسه اعتباری آرمان، خواستار اعلام شکایت سپرده‌گذاران به بانک مرکزی و مراجع قضایی شد و گفت با تدبیر بانک مرکزی، بانک دیگری عامل می‌شود و با دریافت و تبدیل دارایی‌ها وجوه مسترد می‌شود. غلامرضا تاجگردون در یادداشتی درباره موسسه آرمان آورده است: نظر به مشکلات پیش‌آمده و درخواست مبنی بر پیگیری وضعیت سپرده‌گذاری شما عزیزان، نکات زیر به استحضار می‌رسد، خواهشمند است توجه لازم را مبذول فرمایید. خردادماه سال ۹۵ در سخنرانی‌ای که در حسینیه امام جعفرصادق(ع) گچساران داشتم به موضوع این مؤسسات اشاره صریح داشتم و حتی بعد از آن توسط برخی مواخذه شدم ولی متأسفانه مردم عزیز توجه نفرمودید...
چندی پیش معاون بانک مرکزی در شبکه سراسری حضور پیدا کرده و اعلام نظر کردند و متأسفانه برخی از این آقایان که مصونیت دارند در حد شکایت از بانک مرکزی مقابله کردند و مردم عزیز بدانند وجود چنین مؤسسات پولی که هرکدام به پشتوانه کسی یا گروهی در گذشته راه‌اندازی شده‌اند و چندین سال است دولت و بانک مرکزی در حال مقابله با آنان هستند از معضلات جدی کشور بوده که خسارات بسیار سنگینی به مردم عزیز و اقتصاد کشور وارد ساخته‌اند.
نهایت در آخرین مصاحبه‌های اخیرم به خطر رانت (که اتفاقاً نمونه بارز آن همین موسسه است) اشاره کردم و بازهم برخی حرف‌های حقیر را سیاسی تلقی کردند و این مطالب چیزی جز مراقبت نبود و از این به بعد هم احتمال تکرار این خطا وجود دارد و مردم باید هوشیار بوده و مسؤولان بانکی کشور دقت و جدیت بیشتری به عمل‌آورده و قوه محترم قضائیه نیز همچنین.
قریب به 300 هزار نفر جزو سپرده‌گذاران این موسسه هستند که متأسفانه بعد از چپاول حقوق مردم در دیگر نقاط کشور، عمده این سپرده‌گذاران در نقاطی جدید هستند که تاکنون مواجهه با این نوع کلاهبرداری نشده یا کمتر شده‌اند.
با این مقدمه فرآیند پیش رو چیست؟ بانک مرکزی سهامداران این موسسه را احضار و اموال و املاک آنان را احصا کرده است و همزمان ممنوع‌الخروج شده‌اند و معمولاً دارایی‌های این مؤسسات کمتر از بدهی‌های آنان می‌باشد.در چنین شرایطی قوه محترم قضائیه ورود کرده و مابقی بدهی‌ها را احصا و از دیگر اموال آنان کسر می‌کند. وجود حدود 300 هزار سپرده‌گذار کار را کمی سنگین کرده و باید متناسب با وصول و تبدیل دارایی‌ها تعداد این سپرده‌گذاران را کم کرد.
با تدبیر بانک مرکزی، بانک دیگری عامل می‌شود و با دریافت و تبدیل دارایی‌ها وجوه مسترد می‌شود. از دست مسؤولان محلی و استانی کاری ساخته نیست و عمده مشکل باید از مرکز انجام شود و مسؤولان محلی (استانداران، نیروهای امنیتی و انتظامی) وظیفه ‌دارند مشکلات شما عزیزان را در قالب فرآیندهای طبقه‌بندی‌شده به مراجع بالاتر منتقل کنند که تاکنون انجام داده‌اند.
اینک از سپرده‌گذاران عزیز خواسته می‌شود ضمن اعلام شکایت به بانک مرکزی و مراجع قضایی (صرفاً مکتوب و بدون نشست و تحصن و از این قبیل موارد) به فرآیند فوق که فرآیندی حقوقی و زمانبر است توجه لازم را داشته باشند و یقین بدانید وکلای شما من‌جمله حقیر پیگیر موضوع بدون سروصدا و جوسازی هستیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها