اعتراف تلخ و دیرهنگام حامیان سیاست‌های اقتصادی دولت

کد خبر: 840479

در روز‌های گذشته، روزنامه دنیای اقتصاد- بلندگوی مدافعان اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم-مقاله‌ای با عنوان «تغییر تیم یا پارادایم اقتصادی؟» تغییرات قریب الوقوع تیم اقتصادی دولت را به چالش کشیده و به صراحت علت نابسامانی‌های وضعیت فعلی اقتصاد را پارادایم – الگوی برنامه ریزی اقتصادی – دولت معرفی می‌کند و موثر بودن تغییرات را زیر سوال می‌برد!

اعتراف تلخ و دیرهنگام حامیان سیاست‌های اقتصادی دولت
روزنامه کیهان: در روز‌های گذشته، روزنامه دنیای اقتصاد- بلندگوی مدافعان اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم-مقاله‌ای با عنوان «تغییر تیم یا پارادایم اقتصادی؟» تغییرات قریب الوقوع تیم اقتصادی دولت را به چالش کشیده و به صراحت علت نابسامانی‌های وضعیت فعلی اقتصاد را پارادایم - الگوی برنامه ریزی اقتصادی - دولت معرفی می‌کند و موثر بودن تغییرات را زیر سوال می‌برد! این روزنامه ریشه ناکارآیی در یک سیستم را به دو عامل «پارادایم» و «رویه‌های» سیستم نسبت می‌دهد و نقش «پارادایم» را نسبت به «رویه ها» در بروز وضعیت کنونی اقتصاد کشور پررنگ‌تر می‌داند.
این روزنامه به گواه منابع مختلف، پارادایم مورد تایید سیاست‌گذار فعلی را «مکتب نئوکینزین‌ها» معرفی می‌کند و برای اثبات ادعای خود به کتاب «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» نوشته دکتر حسن روحانی و گفت‌وگوی محمدباقر نوبخت با «تجارت فردا» پیش از آغاز به کار دولت یازدهم استناد کرده و تاکید می‌کند آقای روحانی در کتاب خود سیاست‌های نئوکینزینی و نهادگرایانه را برای توسعه ایران مطلوب توصیف کرده و محمدباقر نوبخت نیز در گفتگو با «تجارت فردا» همین رویکرد را تأیید کرده بود.
شایان ذکر است «نئوکینزین‌ها» معتقدند باید بازار‌های مختلف را با «مکانیزم دستوری» به ثبات رسانده و راه‌حل رسیدن به «رشد اقتصادی» را «سیاست پولی انبساطی» می‌دانند.
ابزار رسانه‌ای اقتصادی حامیان دولت در ایام انتخابات بسیار بسیار دیرهنگام در مقاله مطول خود اعتراف می‌کند «که پارادایم انتخاب شده از سوی دولت در تناقض با نیاز حقیقی اقتصاد ایران در دوره فعلی است.» لذا تاکید می‌کند «تغییر رویه‌ها با حفظ پارادایم موجود نه تنها اقتصاد را سوار ریل کارآیی نمی‌کند بلکه مصداق اتلاف زمان است» و نتیجه می‌گیرد «اگرچه ضعف تیم اجرایی دولت فعلی بخشی از علل ناکارآیی موجود است، ولی بدون تغییر پارادایم مورد نظر سیاست‌گذار، اقتصاد از وضعیت ناکارآی فعلی فاصله نخواهد گرفت.»
تحلیل فوق بخش دیگری از عقب نشینی حامیان آن روز‌های دولت است که سعی می‌نمودند مردم شریف کشورمان را با هر توجیهی به انتخاب آقای روحانی مجاب نمایند، ولی شرایط فعلی اقتصاد مملکت -و شاید برنامه‌های آتی- آنان را مجبور می‌کند به آنچه با این مرز و بوم و فرزندان آن کردند اعتراف نمایند.
شایان ذکر است پیش از این اعترافات مشابه و دیرهنگام حسین عبده تبریزی - از اساتید اقتصاد دانشگاه حامی روحانی - در مقاله «بحران‌های همزاد» در یادداشت «آیا فاجعه‌ای اقتصادی در راه است؟، مسبب این فاجعه کیست؟» بررسی شده بود. آیا مردم باز هم اعتماد می‌کنند؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها