ارزان‌فروشی ۶ شرکت توسط خصوصی‌سازی

کد خبر: 917850

عدم رعایت «آئین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاه‌ها» و «قانون کارشناسان رسمی دادگستری» باعث ارزان‌فروشی شرکت‌های مهم واگذار شده توسط سازمان خصوصی در سال ۹۶ شد.

ارزان‌فروشی ۶ شرکت توسط خصوصی‌سازی

خبرگزاری فارس: عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور امروز خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کرد. بخشی از این گزارش به عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۶ پرداخته است. در خلاصه گزارش تفریغ بودجه ۹۶ آمده است:

عدم رعایت «آئین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاه‌ها» و «قانون کارشناسان رسمی دادگستری»:

در این خصوص مواردی به شرح زیر به عنوان نمونه تقدیم شما نمایندگان محترم می‌شود:

۱- شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال: واگذاری شرکت‌های مذکور که تقریباً تولید نیمی از محصول مورد نیاز کشور را بر عهده داشته‌اند به مبلغ نهصد و چهارده میلیارد (۹۱۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان صورت پذیرفته است که به دلیل عدم ارزیابی بخش اعظمی از دارایی‌ها به ارزش تقریبی پانصد میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان با پیگیری دیوان محاسبات و درخواست هیأت سه نفره کارشناسی نهایتاً با ارزیابی مجدد مبلغ سیصد و چهل و شش میلیارد (۳۴۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان به ارزش سهام شرکت افزوده گردید و همچنان بررسی‌های این دیوان نشان می‌دهد که شرکت‌های مذکور به میزان دویست و شصت میلیارد (۲۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان کمتر از ارزش واقعی واگذار گردید‌ه‌اند.

۲- مجتمع کشت و صنعت و دامپروری دامغان: با توجه به بررسی‌های میدانی صورت گرفته توسط دیوان محاسبات برآورد ارزش واقعی سهام شرکت مذکور بیش از چهار هزار میلیارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان بوده که واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به ارزش هزار و هشتصد و پنجاه میلیارد (۱.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان موجب بروز ضرر و زیان به بیت‌المال گردیده است.

۳- شرکت‌های ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی: سازمان خصوصی‌سازی در سال ۱۳۹۷ اقدام به واگذاری شرکت‌های مذکور بر اساس قیمت کارشناسی سال ۱۳۹۴ به ارزش ششصد و یازده میلیارد (۶۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان نموده است. اقدام سازمان در خصوص استفاده از قیمت‌های کارشناسی سال ۱۳۹۴ مغایر با تبصره (۱) بند (ج) ماده (۲) آئین‌نامه فوق‌الذکر و تبصره ذیل ماده (۱۹) قانون کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص مهلت اعتبار قانونی قیمت‌های کارشناسی اولیه بوده که این امر موجب ضرر و زیان بیت المال گردیده است.

۴- شرکت توسعه گردشگری: قیمت‌گذاری شرکت توسعه گردشگری با (۲۹) شرکت استانی، (۴) واحد هتل، مجتمع آب‌درمانی سرعین، کاروان‌سرای شاه‌عباسی کرمانشاه و غار قوری‌قلعه، در سال ۱۳۹۰ به مبلغ یکصد و دو میلیارد (۱۰۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان ارزش‌گذاری شد. با پیگیری دیوان محاسبات کشور، واگذاری توسط هیأت داوری ابطال و مجدداً در سال ۱۳۹۶ به مبلغ سیصد و هشتاد و سه میلیارد (۳۸۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان ارزش‌گذاری شده است.

علیرغم افزایش بیش از سه برابری ارزش شرکت توسعه گردشگری در سال ۱۳۹۶، یک قطعه زمین بیست و دو هزار (۲۲.۰۰۰) مترمربعی شرکت واقع در اصفهان که حدود سیصد میلیارد (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان ارزش داشته به مبلغ بیست و شش میلیارد و پانصد میلیون (۲۶.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان ارزش‌گذاری شده است. همچنین حداقل (۱۳) قلم از اموال و دارایی‌های شرکت شامل دویست و شصت و سه هزار (۲۶۳.۰۰۰) مترمربع زمین در استان‌های اصفهان، ایلام، گیلان، کرمان، یزد و همدان و بیش از ششصد (۶۰۰) کیلوگرم ظروف نقره‌ای موجود در هتل لاله تهران در قیمت‌گذاری سال ۱۳۹۶ لحاظ نشده است شایان ذکر است با اعمال نظارت پیشگیرانه دیوان محاسبات واگذاری شرکت فوق متوقف شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها