شریعتمداری: خصوصی سازی اولویت را به بخش تعاون بدهد

کد خبر: 920484

وزیر تعاون با تاکید بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی باید اولویت را در واگذاری‌ها به بخش تعاون بدهد تصریح کرد در شرایط تحریم تعاونی‌ها می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و بدن باید از نقشی که تعاونیهای مرزنشین می توانند در واردات مواد اولیه ایفا کنند غافل بود.

شریعتمداری: خصوصی سازی اولویت را به بخش تعاون بدهد

خبرگزاری فارس: مراسم افتتاح ۲۵۷ طرح درحوزه تعاون و اشتغال به صورت نمادین از طریق ویدئو کنفرانس امروز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح ۲۵۷ پروژه بخش تعاونی به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور به مناسبت ایام الله دهه فجر گفت: حوزه تعاون همگرایی با انقلاب اسلامی دارد و در واقع انقلاب اسلامی محصول تعاون است و اگر این همکاری و همگرایی نبود شاید امروز این انقلاب به پیروزی نرسیده بود.

وی با یادآوری اینکه بنیانگذار انقلاب همواره بر وحدت کلمه و یکپارچگی ملت تاکید می کردند تصریح کرد: یکی از اصول حاکم بر انقلاب همگرایی و تعاون بود و امروز در عرصه های مختلف به این اندیشه نیاز داریم.

شریعتمداری ادامه داد: تعاون نه تنها به عنوان بخشی از اقتصاد باید تلاش کنیم در آن بالاتر برود بخشی از آموزه‌های دینی موفق به تفکر تعاونی در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی نیازمندیم.

وزیر کار الگوی تعاونی را یک الگوی شفابخش اقتصادی در نظام بین الملل برشمرد تاکید کرد: رویکرد ملت ما در مردمی سازی اقتصاد قوی تر از خصوصی کردن آن است در این زمینه بخش تعاون می‌تواند بر مردمی کردن اقتصاد نقش موثری داشته باشد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شهید بهشتی را یکی از پیشتازان اندیشه تعاونی بعد از انقلاب معرفی کرد و گفت: در این زمینه برای پیشبرد اهداف انقلاب از اندیشه‌های ایشان بسیار استفاده شد.

وی در ادامه به وضعیت آماری تعاونی ها پیش از انقلاب و پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب ۱۰۷۲ شرکت تعاونی فعالیت داشتند که حالا ۹۲ هزار و ۲۴۲ تعاونی فعال هستند که هم این اعداد نشانگر اهمیت این بخش بوده است.

وزیر کار در این حال گفت: متاسفانه در ۱۵ سال اخیر روند استفاده از تعاونی ها قدری کمرنگ شده که باید این روند معکوس شود.

وی همچنین یادآوری کرد: تا پیش از انقلاب یک میلیون و ۶۲۳ هزار نفر عضو تعاونی ها بودند که امروز این تعداد به ۱۹ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر رسیده است. همچنین پیش از انقلاب ۱۲۴ هزار و ۸۳۲ فرصت شغلی در بخش تعاونی ایجاد شده بود که حالا یک میلیون و هفتصد و پنجاه و سه هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شده است.

وزیر تعاون با یادآوری اینکه نقش تعاونی ها در بخش صادرات پیش از انقلاب تقریبا صفر بوده به نقش آفرینی موثر آنها در شرایط کنونی اشاره کرد.

وی تعاونی ها را در بخش های مختلف موثر ارزیابی کرده به نقش‌آفرینی تعاونی های مسکن مهر در ساخت و ساز مسکن اشاره کرد.

وزیر کار با بیان اینکه در شرایط تحریم ها فکر و اندیشه تعاون می‌تواند کمک حال فعالیت های اقتصادی باشد گفت: تعاونیهای مرزنشین می‌توانند در برخورد با نظام سلطه در محدود کردن واردات کالا موثر واقع شوند و در تامین مواد اولیه مورد و کالاهای مورد نیاز برای سراسر کشور نقشی موثر ایفا کنند.

وی بر ضرورت حمایت از بخش تعاون تاکید کرد و گفت میتوانیم با ابزار های نظام بانکی حداقل وثیقه برای تعاونی‌های کارآفرینی در شرایط تحریم زمینه فعالیت ‌تری را فراهم کنیم و در این مورد با حمایت از تعاونی های مرزنشین می‌توانیم فعالیت آنها در واردات کالاها و مواد اولیه را تسهیل کنیم و از پتانسیل آنها برای حل مشکلات جاری کشور کمک بگیریم.

شریعتمداری خصوصی سازی را ضرورتی انکار ناپذیر برشمرد و گفت باید بنگاهداری را به بخش غیردولتی محول کرد.

وی با اشاره به آسیب ها و مخاطراتی که خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است گفت باید در خصوصی‌سازی از شبکه تعاونی ها استفاده کرد که به عدالت نزدیک تر است و مخاطرات کمتریم آرا مواجه می‌کند.

وی از سازمان خصوصی‌سازی خواست که در بخش واگذاری ها سهم قابل ملاحظه ای برای تعاونی‌ها در نظر بگیرد.

وزیر کار سپردن مسائل اساسی مانند عمران روستایی و شهری به تعاونی‌ها را زمینه ساز پیشرفت برشمرد و گفت: ایجاد تعاونی‌های توسعه و شهری و روستایی نگاه توسعه یافته است که ما در وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال آن هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها