دیاگ چیست؟ معرفی و بررسی کامل دستگاه دیاگ

کد خبر: 1220939

دیاگ یک دستگاه حرفه ای متشکل از سخت افزار و نرم افزار است که وظیفه عیب یابی خودرو را بر عهده دارد و در تمامی مکانیکی ها و تعمیرگاه های خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه با متصل شدن به ایسیو خودرو می تواند تمامی عیوب مربوط به سنسور ها و عملگر های خودرو را نمایش دهد. دیاگ در انواع مختلفی تولید شده است و برای انواع خودرو های خارجی، ایرانی، چینی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این گزارش به طور کامل در مورد دستگاه دیاگ توضیح داده شده است.

دیاگ چیست؟ معرفی و بررسی کامل دستگاه دیاگ

دیاگ چیست؟

واژه دیاگ کوتاه شده کلمه دیاگنور و برگرفته از کلمه فرانسوی diagnose می باشد، لازم به ذکر است که کلمه دیاگ در انگلیسی به معنی "تشخیص" است و دیاگ به دستگاه عیب یابی خودرو گفته می شود. این دستگاه یکی از ابزار های اصلی تمامی مکانیک ها است زیرا می تواند در کمترین زمان ممکن تمامی عیوب خودرو را تشخیص دهد. دیاگ انواع مختلفی داشته که هر کدام برای خودرو های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جالب است بدانید با این دستگاه می توان خودرو را ریمپ کرد یا حتی دستکاری کیلومتر ماشین را هم تشخیص داد که در ادامه همین گزارش در مورد تمامی این موارد صحبت خواهیم کرد.

اهمیت استفاده از دستگاه دیاگ

در زمان های گذشته که خودرو ها بدون کامپیوتر بودند، مکانیک برای پیدا کردن عیب خودرو باید تمامی قسمت های ماشین را به صورت جداگانه بررسی می کرد تا بتواند عیوب خودرو را پیدا کند که این کار هم هزینه زیادی داشت و هم زمان زیادی از مکانیک می گرفت. همچنین در صورتی که هر کدام از قطعات خودرو با مشکل مواجه می شد تا زمان پیدایش خرابی های سنگین امکان تشخیص آن نبود، اما امروزه با استفاده از دستگاه دیاگ در کوتاه ترین زمان ممکن عیوب خودرو شناسایی می شود و قبل از ایجاد خرابی های سنگین می توان از این خرابی ها جلوگیری کرد. از آنجایی که در خودرو های امروزی تمامی سنسور ها به کامپیوتر مرکزی یا همان ایسیو متصل هستند تمامی عیوب توسط دیاگ به سرعت قابل شناسایی می باشد.

عملکرد دستگاه دیاگ چگونه است؟

برای انکه بتوانید به اهمیت این دستگاه پی ببرید باید حتما با عملکرد آن به خوبی آشنا باشید، در ادامه عملکرد دستگاه دیاگ در عیب یابی و تشخیص مشکلات خودرو به طور کامل شرح داده شده است.

دستگاه دیاگ با استفاده از کابل های مربوطه به پورت OBD خودرو متصل شده و می تواند با کامپیوتر یا همان ایسیو ارتباط برقرار کند. از آنجایی که ایسیو به تمامی قسمت های خودرو از جمله سنسور ها و عملگر ها متصل است، می تواند وجود مشکل در قسمت های مختلف خودرو را تشخیص دهد، سپس دیاگ این مشکلات را از ایسیو دریافت کرده و با استفاده از کد های مربوط روی صفحه نمایشگر خود به مکانیک نشان می دهد، بدین صورت مشکلات ماشین توسط دستگاه دیاگ قابل شناسایی و تشخیص می باشد.

ایسیو چیست؟

در قسمت های قبلی در مورد ایسیو صحبت کردیم، ایسیو همان کامپیوتر خودرو های امروزی است که به تمامی قسمت های خودرو متصل می باشد. ایسیو اطلاعات را دریافت کرده و به قطعات مختلف ماشین ارسال می کند، همچنین اگر مشکلی در هر کدام از قطعات باشید ایسیو آنرا تشخیص داده و به ما اعلام می کند. تمامی خودرو هایی که امروز تولید می شود دارای ایسیو مرکزی هستند.

چه خطا هایی توسط دستگاه دیاگ قابل شناسایی است؟

ص2

همانطور که بارها گفته شد، ایسیو به همه  سنسور ها و عملگر های خودرو متصل است و می تواند ایرادات مربوط به تمامی قسمت های خودرو را با استفاده از دستگاه دیاگ به ما نمایش دهد. در ادمه برخی از مواردی که خرابی آنها با استفاده از دستگاه دیاگ قابل شناسایی و حل شدن می باشد عبارت اند از:

  • مشکلات مربوط به گیربکس
  • مشکلات مربوط به سنسور اکسیژن
  • مشکلات اگزوز
  • مشکلات مربوط به آلایندگی خودرو
  • مشکلات انژکتوری
  • سیستم سوخت رسانی
  • قسمت های برقی ماشین
  • وضعیت جعبه دنده
  • سیستم تهویه هوا
  • سیستم ترمز
  • سیستم هیدرولیک
  • اشکالات مربوط به ترموستات
  • وضیعت کویل ها
  • وضعیت دریچه گاز
  • وضعیت باتری ماشین
  • دور موتور و گشتاور خودرو
  • دستکاری کیلومتر ماشین
  • و ....

روش دیاگ زدن

دیاگ زدن یک کار نسبتا تخصصی است و نیاز به دانش و تجربه کافی دارد بنابراین باید حتما توسط شخص متخصص و کاربلد انجام شود، اما در ادامه مراحل دیاگ زدن را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

  • اتصال دستگاه دیاگ به پورت OBD
  • بروزرسانی دیاگ و دانلود برنامه مربوط به خودرو
  • انتخاب نوع خودرو از منو دیاگ
  • آغاز فرآیند عیب یابی
  • نمایان شدن عیوب خودرو روی نمایشگر دستگاه دیاگ

پس از آنکه عیوب خودرو نمایش داده شد شما می تواند یکبار به صورت نرم افزاری خطا های تشخیص داده شده را پاک کنید و در صورتی که دوباره این خطاها نمایش داده شد، باید برای برطرف کردن آن اقدام فرمایید. 

انواع خطا در دیاگ

خطا های تشخیص داده شده در دستگاه دیاگ به دو دسته خطا های موقت و خطاهای اصلی تقسیم بندی می شوند. خطا های موقت به خطا هایی گفته می شود که یکبار به اشتباه توسط ایسیو ماشین تشخیص داده شده است و با پاک کردن این خطاها دیگر به نمایش درنخواهد آمد. اما خطاهای اصلی در واقع مشکلات خودرو هستند که ایسیو این مشکلات را به درستی تشخیص داده است و هر چند بار که با دیاگ این خطا ها را پاک کنید، باز هم توسط ایسیو تشخیص داده خواهد شد، بنابراین معمولا توصیه می شود دوبار دیاگ بزنید و بار اول فقط خطا ها را ریست کنید، در صورتی که مشکل دوباره نمایش داده شد، به معنی عدم اشتباه ایسیو و وجود مشکل در خودرو می باشد.

چه زمانی دیاگ بزنیم

معمولا بعد از روشن شدن چراغ چک ماشین توصیه می شود که حتما دیاگ بزنید تا خطای تشخیص داده شده را شناسایی نمایید. لازم به ذکر است تنها زمانی که یک خطا و مشکل در هر کدام از قسمت های خودرو توسط ایسیو تشخیص داده شود، چراغ چک روشن می شود تا راننده متوجه این مشکل گردد، بنابراین حتما پس از روشن شدن چراغ چک برای دیاگ زدن اقدام فرمایید. همچنین این چراغ می تواند در اثر علت های مختلفی از جمله تغییرات آب و هوایی، خطا های موقت، مشکلات مربوط به انژکتور، مشکلات مربوط به سوخت، مشکلات باتری ماشین و ... روشن شود.

همچنین در صورتی که مشکلی در خودرو حس می کنید، به طور مثال در صورت کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت، شنیده شدن صدا های عجیب از خودرو، خروج دود از اگزوز و ... می توانید با دیاگ زدن علت این مشکلات را پیدا کنید، بنابراین حتما لازم نیست پس از روشن شدن چراغ چک دیاگ بزنید.

 

هزینه دیاگ زدن چقدر است؟

یکی از سوالاتی که معمولا برای اکثر افراد پیش می آید این است که هزینه دیاگ زدن چقدر است؟ باید بدانید که دیاگ زدن هزینه ثابتی نداشته و به موارد مختلفی از جمله نوع خودرو، مکانیکی محل مراجعه، نوع دستگاه دیاگ و ... بستگی دارد. معمولا در سال 1402 دیاگ زدن هزینه ای حدودا 100 الی 250 هزار تومان دارد. البته لازم به ذکر است که در برخی از مکانیکی ها اگر تعمیرات را نزد همان مکانیکی انجام دهید، هزینه ای بابت دیاگ زدن از شما دریافت نخواهد شد.

انواع دستگاه دیاگ

در بخش های قبلی به طور کامل در مورد عملکرد این دستگاه حرفه ای توضیح داده شد، اما جالب است در ادامه با انواع این دستگاه آشنا شویم. لازم به ذکر است که دیاگ دارای انواع مخلتفی بوده که هر کدام برای مصارف خاصی کاربرد دارد، انواع دیاگ عبارت هستند از:

ص3

دیاگ ثابت

نوعی از دستگاه دیاگ است که قابلیت جابه جایی ندارد و در یک مکان ثابت می باشد. این دیاگ در برخی از مکانیکی که مورد استفاده قرار میگیرد و نداشتن قابلیت حمل و نقل یکی معایب بزرگ است دستگاه است، لازم به ذکر است که دیاگ های ثابت معمولا قیمت پایینتری نسبت به دیاگ های پرتابل دارند.

دیاگ های پرتابل

یکی از رایج ترین دستگاه دیاگ می باشد که در اکثر مکانیکی ها آنرا مشاهده می کنید. دیاگ پرتابل خود انواع مختلفی داشته و برای اکثر خودرو ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دیاگ پرتابل به دلیل اندازه کوچک و داشتن قابلیت حمل و نقل مورد توجه بسیاری از مکانیک ها قرار گرفته است.

دیاگ بلوتوثی

نوع دیگری از دستگاه دیاگ است که به پورت OBD خودرو متصل شده و اطلاعات دریافتی را به وسیله بلوتوث به تلفن همراه یا لپ تاپ ارسال می کند. این دیاگ ها معمولا قابلیت های اندکی دارند و زیاد نمی توان با آنها کار خاصی انجام داد به همین خاطر معمولا فقط برای نمایش خطا ها مورد استفاده قرار میگیرند.

 

مزایای استفاده از دستگاه دیاگ چیست؟

همانطور که گفتیم استفاده از دیاگ مزایای مختلفی دارد که عبارت اند از:

صرفه جویی در وقت و هزینه

در گذشته برای پیدا کردن خطا، مکانیک باید ساعت ها زمان برای پیدا کردن مشکل صرف می کرد که این کار هزینه زیادی در بر داشت، اما امروزه با استفاده از دستگاه دیاگ در کوتاه ترین زمان تمامی خطا های سنسور ها و عملگر ها قابل شناسایی می باشد که این موضوع باعث صرفه جویی در زمان و هزینه برای مکانیک و شخص مراجعه کننده خواهد شد.

امکان کاهش مصرف سوخت ماشین

جالب است بدانید که با استفاده از دستگاه دیاگ و برنامه دادن به ایسیو خودرو شما می توانید مصرف سوخت ماشین خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید. همچنین از دیاگ برای ریمپ کردن ایسیو و افزایش شتاب و عملکرد موتور ماشین استفاده می شود. دقت داشته باشید که انجام این فرآیند ها نیاز به علم و مهارت خاصی دارد، بنابراین برای ریمپ کردن ایسیو حتما به مراکز معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید، زیرا در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، صدمات بسیار جدی و غیر قابل جبران به موتور ماشین و سایر قسمت های خودرو وارد خواهد شد.

مناسب در معامله کردن ماشین

زمانی که برای معامله ماشین، خودرو را نزد کارشناس می برید، یکی از کارهایی که کارشناس انجام می دهد، دیاگ زدن ماشین است. زیرا با دیاگ زدن هم می توان ایرادات قسمت های مختلف ماشین را شناسایی کرد و هم دستکاری کیلومتر ماشین را بررسی نمود، به طوری که اگر خودرو مورد نظر شما کیلومتر کم کرده باشد، با دستگاه دیاگ می توانید کیلومتر واقعی خودرو را مشاهده کنید.

 

خرید دستگاه دیاگ

دیاگ یکی از اصلی ترین تجیهزات مورد استفاده در تمامی مکانیکی ها می باشد و برای تمامی خودرو های امروزی مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین اگر مکانیک هستید باید حتما نسبت به خرید دیاگ اقدام فرمایید. شما می توانید دیاگ را تمامی مراکز و فروشگاه های معتبر تامین تجهیزات تعمیرگاهی تهیه فرمایید. اما قبل از خرید حتما در مورد این دستگاه و نیاز خود به درستی تحقیق کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. همچنین در صورتی که تمایل به خرید این دستگاه دارید می توانید خرید خود را از فروشگاه یگانه صنعت تهران یکی از معتبرترین مراکز تامین تجهیزات تعمیرگاهی با ضمانت و خدمات پس از فروش انجام دهید، همچنین لازم به توضیح است که خرید این دستگاه به صورت اقساطی از این فروشگاه امکان پذیر می باشد، کافیست وارد لینک: دستگاه دیاگ در وب سایت رسمی یگانه صنعت تهران شده و درخواست خود را ثبت نمایید.

 

جمع بندی مطالب گفته شده

دیاگ چیست؟ این سوالی بود که امروز در این مقاله به طور کامل به آن پاسخ دادیم، دیاگ یک دستگاه عیب یاب حرفه ای خودرو است که با اتصال به کامپیوتر ماشین تمامی خطاهای تشخیص داده شده را به ما نمایش می دهد. این دستگاه در اکثر مکانیکی ها وجود دارد و می توان از آن برای عیب یابی تمامی خودرو های دارای ایسیو استفاده کرد. امیدواریم با مطالعه این گزارش به پاسخ تمامی سوالات خود در مورد دستگاه دیاگ رسیده باشید.

 

منابع معتبر استفاده شده در این گزارش:

آموزشگاه برق خودرو

خودرو 45

یگانه صنعت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها