هشدار پکن به تحریم چین به بهانه روسیه

کد خبر: 1135086

وزیر خارجه چین در گفت‌و‌گو با همتای فرانسوی ابراز امیدواری کرد که «جنگ» روسیه و اوکراین متوقف شود.

هشدار پکن به تحریم چین به بهانه روسیه

منابع خبری در چین از گفت‌و‌گوی ویدئویی «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با موضوع تنش‌های غرب با روسیه بر سر اوکراین خبر دادند.

 طبق گزارشی که شبکه «الجزیره» در صفحه اخبار لحظه به لحظه تحولات اوکراین به نقل از منابع رسانه‌ای و رسانه‌های چینی از قبیل شبکه «سی‌سی‌تی‌وی» و وبگاه «سی‌جی‌تی‌ان» منتشر کرد، وزرای خارجه پکن و پاریس امروز پنجشنبه درباره این بحران رایزنی کردند.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد که وانگ یی وزیر خارجه چین طی گفت‌و‌گو با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود، برای اولین بار از واژه جنگ برای اطلاق به تنش‌های اخیر روسیه و اوکراین استفاده کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین ضمن درخواست از همه طرف‌ها برای اتخاذ اقدامات بیشتر به منظور اجتناب از تشدید تنش‌ها گفت: «ما امیدواریم که این جنگ هر چه زودتر متوقف شود».

طبق گزارش الجزیره، «پکن تاکنون تلاش کرده تا یک اقدام متوازن‌بخش ظریف در مورد تهاجم مسکو انجام دهد و از محکوم کردن یا چشم پوشی از اقدامات روسیه خودداری کرده و در عین حال به میانجیگری بین کی‌یف و مسکو تمایل نشان داده است.

مقام‌های ارشد پکن از زمان تشدید تنش‌های آمریکا و متحدانش با روسیه بر سر اوکراین، بارها خواستار گفت‌و‌گو به منظور توقف درگیری‌ها شده و همزمان با تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه مخالفت کرده است.

بر همین اساس، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه (امروز) مخالفت پکن با اعمال تحریم‌ها را یک بار دیگر اعلام کرد و خواستار گفت‌و‌گو به منظور پایان دادن به بحران اوکراین شد. وی البته هشدار داد، پکن با اقدام واشنگتن برای اعمال تحریم علیه چین به بهانه مقابله با روسیه، پاسخ قاطع خواهد داد./فارس

 هشدار پکن به واشنگتن؛ حق تحریم ما به بهانه روسیه را ندارید

سخنگوی وزارت خارجه چین به آمریکا درباره اعمال تحریم علیه پکن به بهانه مقابله با روسیه هشدار داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری پنجشنبه (امروز) خود در پکن، بار دیگر علیه تحریم‌‎های واشنگتن ضد مسکو به دلیل بحران اوکراین موضع گرفت.

بنا بر گزارش منابع خبری، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز خود به آمریکا درباره اعمال تحریم علیه چین به بهانه تنش‌های اخیر واشنگتن با مسکو بر سر اوکراین هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری تاس، «ژائو لی جیان» اعلام کرد در صورتی که واشنگتن به دلیل اختلاف روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین، چین را تحریم کند، پکن با اقدامات سختگیرانه تلافی خواهد کرد.

این مقام پکن تصریح کرد: «ایالات متحده در روند تعیین روابطش با فدراسیون روسیه، حق اعمال به اصطلاح تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و افراد چینی را ندارد. در غیر این صورت، چین پاسخ قاطع و جدی خواهد داد».

ژائو لی جیان با بیان اینکه تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو هیچ کمکی به حل معضل اوکراین نخواهد کرد، گفت: « برعکس، آمریکا از این طریق باعث ایجاد سر دردهای بیشتری خواهد شد». سخنگوی وزارت خارجه چین افزود، اقدامات واشنگتن نه تنها باعث آسیب اقتصادی به طرفین می‌شود، بلکه «تأثیر (منفی) بر روند حل و فصل سیاسی دارد».

مقام‌های ارشد پکن به دنبال تشدید تنش واشنگتن و متحدانش با مسکو بر سر بحران اوکراین و تشدید تحریم‌ها بارها خواستار گفت‌و‌گو برای حل این بحران شده‌ و اعلام کرده‌اند که پکن مخالف اعمال تحریم‌ها علیه روسیه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها