اینترسپت: واشنگتن مدیر سازماندهی عزل عمران خان بود

کد خبر: 1237903

روزنامه اینترسپت با استناد به یک سند دیپلماتیک محرمانه که از یک منبع نظامی پاکستانی به دست آمده، گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته به پاکستان فشار آورد تا عمران خان را از نخست‌وزیری عزل کند چون او در مورد جنگ اوکراین بی‌طرف بود.

اینترسپت: واشنگتن مدیر سازماندهی عزل عمران خان بود

این سند دیپلماتیک مربوط به دیدار مقامات وزارت خارجه ایالات متحده و پاکستان، از جمله سفیر پاکستان در ایالات متحده است که جلسه ۷ مارس ۲۰۲۲ را مستند می‌کند.

طبق این سند، «دونالد لو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور جنوب و مرکز آسیا به همتای پاکستانی خود هشدار داد و گفت: «مردم اینجا و در اروپا کاملا نگران این هستند که چرا پاکستان چنین موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال اوکراین اتخاذ می‌کند.» او عمران خان، نخست‌وزیر وقت پاکستان را به اتخاذ «سیاست توهین‌آمیز» متهم کرد.

در حالی که اسد مجید خان، سفیر پاکستان تلاش داشت سخن آمریکایی‌ها را اصلاح کند، گفت که موضع پاکستان در مورد اوکراین در سراسر دولت مشترک است. دونالد لو هم می‌گوید که «این رفتار عمران خان مشکل ایجاد می‌کند، اما اگر رای‌ عدم اعتماد به نخست‌وزیر صادر شود و موفقیت‌آمیز باشد، همه چیز در واشنگتن بخشیده خواهد شد.»

او تهدید کرد: «در غیر این صورت، فکر می‌کنم پیش‌روی سختی خواهد بود» و افزود که اروپا در «انزوای این نخست‌وزیر» از آمریکا پیروی خواهد کرد.

سفیر پاکستان در یادداشت‌های خود منعکس می‌کند که به نظر می‌رسد این تهدید مستقیما از سوی کاخ سفید می‌آید و پاسخ دیپلماتیک قوی را پیشنهاد می‌کند. سفیر پاکستان که ظاهرا یک نسخه از این سند دیپلماتیک را نگه داشته، به آمریکا به عنوان مدیر سازماندهی عزل عمران خان اشاره کرد.

شهباز شریف که به عنوان نخست‌وزیر جانشین عمران خان شد، وجود این سند را تایید کرده و برخی از پیام‌ها را نامناسب توصیف کرده اما در عین حال ادعاهای سفیر پاکستان را تایید نکرد.  

واشنگتن به طور قاطعانه اعمال فشار بر اسلام‌آباد برای برکناری عمران خان از نخست‌وزیری را رد کرده است. در حالی که سند به دست آمده توسط وب‌سایت اینترسپت از نظر فنی یک دستور مستقیم به شمار نمی‌رود، اما تهدیدهای شدیدی دارد که نسبت به برآورده نشدن خواسته‌های واشنگتن هشدار می‌دهد و به دریافت پاداش‌هایی در صورت اجرایی شدن اشاره دارد و تایید می‌کند که هر دو پیام از سمت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا آمده است.

به محض برکناری عمران خان، پاکستان وضعیت بی‌طرفی خود در خصوص اوکراین را تغییر داد و وفاداری خود را به واشنگتن با ارسال مقادیر زیادی سلاح به کی‌یف نشان داد. طبق گزارش‌ها، ارتش این کشور با یک پیمان دفاعی که شامل «تمرینات مشترک، عملیات، آموزش، پایگاه و تجهیزات» بود، پاداش دریافت کرد.

عمران خان در حال حاضر بابت محکومیت در پرونده ارتشاء در زندان به سر می‌برد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها