الهام علی‌اف: هرگز حمایت‌های گسترده ترکیه را فراموش نمی‌کنیم /وعده علی اف به ساکنان قره‌باغ

کد خبر: 1246569

رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان امروز با در منطقه خودمختار نخجوان در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.

 الهام علی‌اف: هرگز حمایت‌های گسترده ترکیه را فراموش نمی‌کنیم /وعده علی اف به ساکنان قره‌باغ

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) برای اولین بار به منطقه خودمختار نخجوان سفر کرد و در یک کنفرانس خبری مشترک با الهام علی‌اف حضور یافت.

به نوشته الجزیره، الهام علی‌اف در مقابل خبرنگاران با اشاره به حمایت‌های ترکیه از جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ، گفت که باکو هرگز حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی ترکیه را فراموش نمی‌کند.

او افزود: «عملیات امنیتی در قره باغ را با موفقیت به پایان رساندیم و امنیت را به طور کامل در مرزهایمان برقرار کردیم، به شهروندان قره‌باغ اطمینان می‌دهیم که تمامی نیازها آن از غذا و دارو را تأمین خواهیم کرد».

این سخنان در حالی است که طبق آخرین آمار دولت ارمنستان ۴۸۵۰ نفر از ساکنان ارمنی قره‌باغ به این کشور پناهنده شده‌اند و ورود افراد از این منطقه که عمده آن‌ها زنان و کودکان هستند، همچنان ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان نیز در سخنان خود گفت که روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان در عالی‌ترین سطح روابط قرار دارد و آنکارا حمایت‌های باکو در جریان زلزله اخیر را فراموش نمی‌‌کند.

او افزود: «آذربایجان با موفقیت عملیات ضد تروریسم در قره‌باغ را بدون وارد کردن تلفات به غیرنظامیان به انجام رساند. پیروزی آذربایجان در قره‌باغ فرصت‌های عادی‌سازی روابط در منطقه را تقویت خواهد کرد».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از ارمنستان نیز خواست تا به قول او «فرصت ثبات و صلح» در منطقه را مغتنم بشمارد.

اما در خصوص سفر اردوغان به نخجوان، خبرگزاری آناتولی نوشته است که دو طرف در این سفر تحولات منطقه و جهان و بخصوص روابط دوجانبه و تحولات قره‌باغ را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

به نوشته این خبرگزاری پیش‌بینی می‌شود رؤسای جمهور دو کشور طی این سفر طرح خط لوله گاز از اغدیر به نخجوان و افتتاح مجتمع نظامی نخجوان را کلید بزنند.

 علی‌اف: ساکنان قره‌باغ شهروندان جمهوری آذربایجان هستند

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان سه‌شنبه مدعی شد افرادی که در منطقه قره‌باغ کوهستانی زندگی می‌کنند صرفنظر از قومیتشان شهروندان جمهوری آذربایجان به شمار می‌روند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان سه‌شنبه مدعی شد افرادی که در منطقه قره‌باغ کوهستانی زندگی می‌کنند صرفنظر از قومیتشان شهروندان جمهوری آذربایجان به شمار می‌روند.

منطقه قره‌باع کوهستانی از جمله مناطقی است که مناقشه‌های ارضی شدیدی بر سر آن میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان وجود دارد. از لحاظ تاریخی این منطقه در مجامع بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده است.

بعد از درگیری‌های سال ۲۰۲۰ و توافقنامه‌های آتش‌بس، بخش زیادی از این منطقه تحت کنترل جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

ارامنه قره‌باغ کوهستانی، قلمرویی که جامعه بین‌الملل بعنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند اما از زمان فروپاشی جماهیر شوروی از کنترل باکو خارج شده بود، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه)، یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، اعلام آتش‌بس کنند.

جمهوری آذربایجان می‌گوید که حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادعام می‌کند اما رهبری ارامنه قره باغ به رویترز گفته‌ است که آن‌ها قصد ترک این منطقه را دارند. با این‌حال باکو به طور مکرر هرگونه قصد برای آزار دادن ارامنه قره‌باغ کوهستانی را رد می‌کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها