«فردا» گزارش می‌دهد

قمار بی نتیجه سوناک /آیا بازگشت کامرون محافظه کاران لندن را نجات خواهد داد؟

کد خبر: 1256754

تضمینی نیست که همه آن رأی‌دهندگان به خاطر دیوید کامرون به حزب محافظه‌کار روی خوش نشان بدهند. چرا که خیلی از مخالفان برگزیت، او را بابت برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا نبخشیده‌اند

قمار بی نتیجه سوناک /آیا بازگشت کامرون محافظه کاران لندن را نجات خواهد داد؟

گروه بین‌الملل سایت فردا - بازگشت دیوید کامرون به مسند قدرت در لندن، البته این بار در کسوت وزیر امور خارجه، به مثابه آخرین تلاش محافظه کاران برای بقا در قدرت محسوب می شود. نظرسنجی های گوناگون داخلی در انگلیس نشان می دهد که این حزب شانسی برای بقا در معادلات سیاسی و اجرایی نداشته و شکست آن در برابر حزب کارگر قطعی به نظر می رسد. 

یکی از اصلی ترین اختلافات جاری در انگلیس، مربوط به پدیده برگزیت می شود.موضوعی که منجر به نارضایتی مطلق شهروندان انگلیسی نسبت به حزب محافظه کار شده است. شاخصه های زندگی در انگلیس دردوران پسابرگزیت شدیدا افت کرده و به نوعی، انگلیس به واسطه خروج از اتحادیه اروپا از سوی برخی کشورهای عضو این اتحادیه بایکوت شده است. در چنین موقعیتی حضور کامرون به عنوان وزیر خارجه ای که با برگزیت از ابتدا مخالف بوده است نیز تاثیری در جلب اعتماد دوباره شهروندان انگلیسی نخواهد داشت. 

فراموش نکنیم که ایده برگزاری دوباره همه پرسی برگزیت به صورت یک تاکتیک احتمالی انتخاباتی در سال آینده از سوی مخالفان حزب محافظه کار مطرح خواهد شد. اگر برگزیت را کنار بگذاریم، در بریتانیا معمولاً حتی دو حزب اصلی چپ و راست هم در زمینه سیاست خارجی با هم اختلاف چندانی ندارند؛ چه برسد به جناح‌های مختلف یک حزب. دیوید کامرون هم بلافاصله پس از انتصابش تأکید کرد که در مسائل عمده نظیر مناقشه رژیم اشغالگر قدس  و فلسطینیان و جنگ اوکراین با نظرات وزیر خارجه قبلی موافق است. در نتیجه احتمالاً هدف از این انتصاب، تغییر شرایط سیاسی داخلی بریتانیا باشد نه خط سیاست خارجی‌اش.

در یک سالی که آ سوناک به دفتر نخست‌وزیر در شماره ۱۰ داونینگ‌استریت نقل مکان کرده، با همه تلاش‌ها و اقدام‌هایش، محبوبیت حزبش چندان بالا نرفته و در نظرسنجی‌ها معمولاً ۱۵ تا ۲۰ درصد از حزب اصلی مخالف یعنی حزب کارگر عقب بوده است.

با توجه به این‌که در یک سال آینده باید یک انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود، همه انتظار دارند حزب محافظه‌کار پس از ۱۴ سال از قدرت کنار برود.

به نظر می‌رسد سوناک امیدوار است با برگرداندن کامرون به کابینه، بخشی از رأی‌دهندگان که از سیاست‌های مهاجرستیزانه و راستگرایانه دولت او - که سوئلا براورمن وزیرکشور جنجالی سابقش  سردمدار و نماد آن بود - دل خوشی نداشتند، نظرشان را تغییر بدهند.شواهد نشان می‌دهد که بخشی از رأی‌دهندگان حزب محافظه‌کار که خواهان کاهش مالیات‌ها ولی مخالف برگزیت بودند، از افزایش مالیات‌ها و سیاست‌های اجتماعی به شدت محافظه‌کارانه دولت سوناک دل‌زده شده‌اند.ریزش همین رأی‌دهندگان است که باعث شده آقای سوناک در یک سال اخیر چند انتخابات میان‌دوره‌ای را در کرسی‌هایی که حزبش سال‌ها و حتی دهه‌ها با اکثریت بالایی در دست داشت، به احزاب مخالف ببازد.

البته  همان گونه که اشاره شد، تضمینی نیست که همه آن رأی‌دهندگان به خاطر دیوید کامرون به حزب محافظه‌کار روی خوش نشان بدهند. چرا که خیلی از مخالفان برگزیت، او را بابت برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا نبخشیده‌اند.کامرون تصورمی کرد نتیجه این همه پرسی ( به مانند همه پرسی استقلال اسکاتلند ) منفی خواهد بود و وی ، "انگلیس اروپایی"را در دوران حضورش در خانه شماره ده داونینگ استریت تثبیت خواهد کرد! اما رای نهایی بر خلاف پیش بینی های کامرون، به ضرر وی و اتحادیه اروپا شکل گرفت و نخست وزیر اسبق انگلیس چاره ای جز کناره گیری از قدرت نداشت. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها