تسلیم تل‌آویو به آتش‌بس زیر آتش مقاومت

کد خبر: 1257679

مذاکرات برای تبادل اسیران و آتش‌بس پیشرفت قابل‌توجهی داشته؛ خبری که مقام‌های حماس آن را اعلام کرده‌اند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم آن را تأیید کرده است. این توافق در شرایطی پا گرفته که تلفات میدانی رژیم صهیونیستی رو به افزایش است. برخی منابع غیررسمی عصر دیروز فاش کردند که فقط ظرف ۴۸ ساعت، ۳۰ نظامی اسرائیلی از جمله ۳ افسر کشته شده‌اند

تسلیم تل‌آویو به آتش‌بس زیر آتش مقاومت

مذاکرات برای تبادل اسرا و آتش‌بس پیشرفت قابل‌توجهی داشته؛ خبری که مقام‌های حماس آن را اعلام و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم آن را تأیید کرده است. این توافق در شرایطی پا گرفته که تلفات میدانی رژیم صهیونیستی رو به افزایش است. برخی منابع غیررسمی عصر دیروز فاش کردند که تنها ظرف ۴۸ ساعت، ۳۰ نظامی اسرائیلی از جمله سه افسر کشته شده‌اند.

به گزارش «جوان»، سخنگوی وزارت خارجه قطر دیروز اعلام کرد که به توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم اسرائیل خوش‌بین است و «دو طرف به مرحله مهمی رسیده‌اند» که احتمالاً به زودی در خصوص دستیابی به توافق اطلاعیه‌ای صادر خواهد شد. این خبر را، هم مقام‌های بلندپایه حماس تأیید کرده‌اند و هم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آن چراغ سبز نشان داده است. صبح دیروز «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس از جریان داشتن مذاکراتی برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس در غزه خبر داد و در بیانیه‌ای کوتاه که کانال تلگرامی حماس آن را منتشر کرد، نوشت: «جنبش [حماس]پاسخ خود را به برادران در قطر و میانجیگران تحویل داده است و ما به توافق آتش‌بس نزدیک می‌شویم.» عصر دیروز هم نتانیاهو، گفت «مذاکرات برای بازگرداندن» کسانی که او از تعبیر «گروگان‌ها» برای آن‌ها استفاده کرد «پیشرفت داشته و امیدواریم به زودی اخباری خوشحال‌کننده بشنویم.»

در این بیانیه‌ای که حماس آن را منتشر کرده، به جزئیات بیشتری درباره این توافق و اینکه آیا آتش‌بس موقت یا بلندمدت خواهد بود، اشاره‌ای نشده ولی منابع غیررسمی از یک توافق «یک در ازای سه» بین دو طرف صحبت کرده‌اند. به نوشته آکسیوس در این توافق که طی احتمالاً دیشب اعلام یا طی ساعات آینده خبری خواهد شد، ده‌ها اسیر بین طرفین مبادله می‌شود و آتش‌بسی چند روزه برقرار خواهد شد. اسرائیل در ازای هرکدام از اسیرانی که حماس دارد، سه اسیر فلسطینی را که در اسرائیل نگهداری می‌شوند، آزاد می‌کند. انتظار می‌رود در مرحله اول این توافق دو مرحله‌ای، حماس ۵۰ اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند و در مقابل، رژیم صهیونیستی حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثراً زنان و خردسالان هستند، آزاد می‌کند. به مدت چهار یا پنج روز هم آتش‌بس برقرار می‌شود. همچنین به عنوان بخشی از این قرارداد، اسرائیل به حدود ۳۰۰ کامیون کمک در روز اجازه می‌دهد از مصر وارد غزه شوند. منابع عبری دیشب گزارش کردند که به تصویب کابینه از امروز (چهارشنبه) آتش‌بس پنج‌روزه و تبادل اسرا آغاز خواهد شد.

تلفات کم‌سابقه

اینکه این توافق که بعد از ۴۷ روز جنگ به دست آمده، پایدار خواهد ماند یا نه، معلوم نیست، اما در مرحله دوم حماس می‌تواند در ازای تمدید آتش‌بس برای چند روز دیگر، اسرائیلی دیگر را آزاد کند. به علاوه بی‌بی‌سی گزارش‌هایی تأیید نشده را از قول رسانه‌های اسرائیلی نقل کرده که بر اساس آنها، حماس از اسرائیل خواسته «پرواز در آسمان غزه در زمان آتش‌بس را متوقف کند.» وب‌سایت خبری «والا» گفته یحیی سنوار، رهبر حماس خواستار تعلیق پرواز‌ها در سراسر غزه است، در حالی که سایت خبری «وای‌نت» می‌گوید حماس به دنبال محدود کردن پرواز‌ها به شش ساعت در روز، آن‌هم فقط در شمال غزه است. این توافق در شرایطی در حال پاگرفتن است که تلفات میدانی اسرائیل به شکلی تقریباً بی‌سابقه افزایش یافته است. البته آمار‌هایی که اسرائیلی‌ها از کشته‌های سربازان خود تأیید می‌کنند، نموداری یکسان دارد. ارتش اسرائیل دیروز کشته شدن دو سرباز دیگر را در جریان عملیات نظامی در غزه تأیید کرد ولی آمار‌های رسمی متفاوت است. منابع صهیونیستی دیروز عصر، برای چندمین بار آماری متفاوت از آمار رسمی ارتش منتشر و فاش کردند در درگیری‌های ۴۸ ساعته در غزه ۳۰ نظامی اسرائیلی از جمله سه افسر کشته شده‌اند. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحرونوت هم روز سه‌شنبه فاش کرد که از آغاز جنگ در غزه، ۱۰ نظامی اسرائیلی به ضرب گلوله نیرو‌های خودی کشته شدند که بیشتر آن‌ها در هفته اول جنگ کشته شدند. حماس همچنین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجاهدانش در ۷۲ ساعت، موفق به انهدام ۵۰ خودروی زرهی دشمن صهیونیستی از جمله ۱۰ دستگاه نفربر شده‌اند. قسام روز دوشنبه هم اعلام کرده بود که ظرف ۷۲ساعت، ۶۰ خودروی زرهی ارتش صهیونیست از جمله ۱۰ نفربر را منهدم کرده است. ابوعبیده، سخنگوی القسام گفته که مجاهدان غزه هر روز برای دفاع از غزه با صهیونیست‌ها به صورت گسترده و شدید درگیر می‌شوند و قطعاً بدانید که پیروزی از آن ماست و تأکید کرده که «ما فقط در برابر خداوند زانو می‌زنیم.» به گفته سخنگوی قسام، «این جنگ آغاز پایان رژیم صهیونیستی است.»

فشار‌ها بر تل‌آویو از جبهه شمال هم رو به افزایش است. فقط دیروز، ۳۰ موشک از لبنان به الجلیل شلیک شد و حزب‌الله از ۴ حمله جدید از جمله حمله به کارخانه تسلیحاتی رافانل خبر داد.

نتانیاهو: فشار‌ها افزایش یافته است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این گفته بود «فراخواندن اسرائیل برای موافقت با آتش‌بس، فراخوانی برای تسلیم شدن در برابر حماس» است و تأکید کرده بود «چنین اتفاقی نخواهد افتاد» ولی او روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی گفت که فشار‌های بین‌المللی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، از ما خواسته شد که ما وارد غزه یا بیمارستان شفا نشویم و آتش‌بس اعلام کنیم.» به رغم جدی شدن آتش‌بس، نتانیاهو بر ادامه جنگ بعد از آتش‌بس موقت تأکید کرده و گفته که «من فقط زمانی جنگ را متوقف می‌کنم که تضمین کنیم غزه دیگر خطری برای اسرائیل نیست.» او دیروز هم در دیدار با تیپ گولانی گفت: «هدف اول حذف حماس است و تا رسیدن به این هدف متوقف نمی‌شویم.» تال لیو رام، تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری‌زبان معاریو می‌گوید: «ارتش اسرائیل تصور می‌کند پس از آتش‌بسی چندروزه جهت اجرای قرارداد تبادل اسرا در صورتی که در مورد آن توافق شود، می‌تواند جنگ را از سربگیرد.» در صورتی که برخی ناظران امکان ازسرگیری جنگ بعد از آتش‌بس را، هرچند ممکن ولی دشوار می‌دانند، به خصوص که فشار افکار عمومی بر تل‌آویو هم روبه افزایش است. در تازه‌ترین تحول، بیش از ۳۰۰ معترض یهودی که خواستار آتش‌بس فوری در غزه بودند، به دست پلیس امریکا در اوکلند بازداشت شدند. الجزیره گزارش کرده که «برای اسرائیل، توقف جنگ می‌تواند از منظر نظامی سودمند و از نظر سیاسی مضر باشد» به خصوص که «همه چیز نشان می‌دهد که فرماندهان اسرائیلی زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند و درخواست تجدید قوای فوری دارند.» به نوشته الجزیره، گزارش‌های موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد بمب‌های هوشمند نیروی هوایی اسرائیل رو به اتمام است.

انگلیسی‌ها نقش پایگاه قبرس را در جنگ غزه پنهان می‌کنند

دولت انگلیس هر نوع سؤالی از سوی نمایندگان پارلمان این کشور در مورد فعالیت‌های پایگاه خود را در قبرس و نقش آن در جنگ غزه منع کرده است. طبق گزارش‌های طبقه‌بندی‌شده، پایگاه نظامی نیرو‌های انگلیسی در قبرس نقش تدارکاتی و ارسال تسلیحات را برای جنگ رژیم صهیونیستی در غزه تسهیل می‌کند. مقامات نظامی انگلیس با اعزام هواپیمای ترابری نظامی A۴۰۰M از پایگاه قبرس به تل‌آویو، به طور مخفیانه، این پایگاه را به مرکز نظامی بین‌المللی تبدیل کرده‌اند که از بمباران غزه از سوی اسرائیل حمایت می‌کند. وزارت دفاع انگلیس به طور کامل تمامی درخواست‌های نمایندگان مجلس را برای دریافت اطلاعات درباره این پایگاه و نقش آن در جنگ غزه پنهان می‌کند.

ایهود بارک، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفته که تونل زیر بیمارستان الشفا که اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند حماس آن را ساخته، به دست سازندگان اسرائیلی و زمانی که غزه در سال ۱۹۷۲ زیر نظر اسرائیل بود برای افزایش فضای بیمارستان ساخته شده است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها