نگاه صاحب‌نظر روس: هیچ اثری از انزوا در ایران نیست

کد خبر: 1288746

مدیر برنامه باشگاه مباحثه‌ای والدای روسیه در یادداشتی در روزنامه «وزگلیاد» با عنوان «ایران درس‌های بقا را نشان می‌دهد» به تحولات اخیر منطقه و همچنین ابعاد پیوستن ایران به گروه بریکس پرداخته و نوشته است: پاسخ تنبیهی ایران، پیامد فاجعه‌باری برای اسرائیل به دنبال داشت.

نگاه صاحب‌نظر روس: هیچ اثری از انزوا در ایران نیست

مدیر برنامه باشگاه مباحثه‌ای والدای روسیه در یادداشتی در روزنامه «وزگلیاد» با عنوان «ایران درس‌های بقا را نشان می‌دهد» به تحولات اخیر منطقه و همچنین ابعاد پیوستن ایران به گروه بریکس پرداخته و نوشته است: پاسخ تنبیهی ایران، پیامد فاجعه‌باری برای اسرائیل به دنبال داشت.

به گزارش این روزنامه چاپ مسکو، تیموفی بارداچوف که اخیراَ به تهران سفر کرده است، در این یادداشت با اشاره به پیوستن ایران به گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ نوشت: ورود به بریکس به نفع ایران است، آن هم در زمانی که گروه بریکس در پس زمینه کاهش اقتدار غرب به دنبال جلب محبوبیت بیشتر در جهان بود.

تجربه ایران در زمینه آسیب ناپذیری در برابر غرب

این صاحب نظر روس خاطرنشان کرد:‌ ایران درک می کند که بریکس یک اتحاد نظامی یا یک ساختار بین المللی مستحکم نیست؛ در این شرایط، آنها آماده اند تا همراه با سایر اعضای گروه به دنبال راه حل های جدید و خلاقانه برای ایجاد یک زیرساخت جدید برای تجارت آزاد و سرمایه گذاری باشند.

بارداچوف اظهار داشت: علاوه بر این، تهران خود تجربه بسیار قوی در ایجاد سیاست ها و روابط اقتصادی دارد که در برابر فشار غرب آسیب ناپذیر است.

ایرانی‌ها منافع خود را قربانی دیگران نمی‌کنند

در ادامه این یادداشت آمده است: ایران چندین دهه است که برای استقلال خود در روابط با غرب و در واقع با تمام جهان هزینه خود را پرداخت کرده است.

این صاحب نظر روس در ادامه این یادداشت افزود: وضعیت دائمی مبارزه، مانند تاریخ باستان، در میان نخبگان ایرانی این باور راسخ ایجاد کرده است که هرگونه تعامل با شرکای خارجی تنها می‌تواند مبتنی بر درک روشن از مزایای هر یک باشد.

وی ادامه داد: بر خلاف برخی همسایگان، ایران وفا به عهد خود و خارج نشدن از چارچوب توافق‌های قبلی را در عمل ثابت کرده است، اما در عین حال باید توجه داشت که ایرانی‌ها حاضر نیستند منافع خود را به خاطر متحدانشان قربانی کنند.

جایگاه ایران در نظم نوین جهانی

مدیر برنامه باشگاه مباحثه‌ای والدای در ادامه این یادداشت نوشت: ایران یکی از قدرت‌های نمونه در نظم جهانی نوین محسوب می‌شود که در آن جایی برای موقعیت ممتاز برخی دولت‌ها و موقعیت ضعیف برای دولت‌های دیگر وجود ندارد و از این منظر، ایران کشوری ایده‌آل برای اکثریت جهان است.

اشاره این صاحب نظر روس شاید به این سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهور روسیه در امور سیاست خارجی بود که دسامبر ۲۰۲۲ در «کنفرانس پریماکوف» اظهار داشت:‌ در حال حاضر کشورهای اوراسیا، اکثریت جهان جدیدی را دارند شکل می دهند که از اصول عادلانه و عمومی دفاع می کند.

هیچ اثری از انزوا در ایران نیست

بارداچوف با اشاره به سطح بسیار پایین روابط رسمی ایران و ایالات متحده آمریکا در طول ۴۵ سال گذشته افزود: با وجود تلاش‌های غرب، هیچ اثری از انزوای ایران وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت صحبت به زبان انگلیسی در بین نخبگان ایرانی یکی از بالاترین کیفیت هایی است که من با آن مواجه شده ام، بنابراین درک پیچیدگی های زندگی اجتماعی و سیاسی ایرانیان از منظر اندیشه های خطی و ساده شده ما کاملاً غیرممکن است.

موجودیت صهیونیستی اسرائیل

این صاحب نظر روس در ادامه این یادداشت، با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق و ابعاد قبل و بعد این رویداد نوشت: از نظر مفهومی، رویارویی ایران و اسرائیل مبتنی بر انکار تهران از حق وجود دشمنش است.

وی ادامه داد: به هر حال، این دیدگاه با نظر برخی از یهودیان ارتدوکس، که اسرائیل را یک موجود صهیونیستی می دانند، مطابقت دارد که ایجاد آن با اراده خداوند در مورد قوم یهود در تضاد است.

پیامد فاجعه‌بار حمله تنبیهی ایران برای اسرائیل

بارداچوف در ادامه با اشاره به اینکه ایران در پاسخ به حمله اسرائیل، «جنگ جهانی» جدیدی را در منطقه به راه نیانداخت، نوشت:‌ ایرانی ها واقعاً کار جدیدی کردند، آنها از خاک خود حمله گسترده ای را به اسرائیل انجام دادند. این چیزی است که تل آویو در روابط خود با سایر کشورها از اوایل دهه ۱۹۷۰ تجربه نکرده است - و تأثیر آن کاملاً تازه بود.

وی افزود: میزان موفقیت در مقابله با پهپادها و موشک‌های ایران از نظر اهمیت سیاسی این رویداد هیچ اهمیتی ندارد. علاوه بر این، مقابله با پهپادها و موشک‌ها توسط آمریکایی ها و متحدان آنها انجام شد. آنها بلافاصله اعلام کردند که بدون حمایت آنها اسرائیل به هیچ وجه قادر به مقابله با این موضوع نبود. این موضوع، پیامدهای فاجعه باری برای شهرت اسرائیل به عنوان یک نیروی نظامی قدرتمند داشت./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها