موضوع تغییر والی در بلخ از مسیر تفاهم حل شود

کد خبر: 761716

تعدادی از نمایندگان سنای افغانستان از حکومت وحدت ملی خواسته‌اند تا با در نظر گرفتن عواقب تغییر در ولایت بلخ به جای تقابل و ایجاد بحران در این کشور ،راه تفاهم را در پیش بگیرد.

موضوع تغییر والی در بلخ از مسیر تفاهم حل شود

خبرگزاری تسنیم: رویارویی ارگ ریاست جمهوری افغانستان و حزب جمعیت اسلامی این کشور درباره تغییر والی در بلخ نگرانی نمایندگان سنای افغانستان را برانگیخته است.

نمایندگان سنای افغانستان تاکید کردند تغییر و جابجایی مقامات دولتی یک اصل است اما نباید با این مسئله برخورد سیاسی شود همچنین نباید اقدامات ناسنجیده حکومت وحدت ملی بحران تازه‌ سیاسی در این کشور بوجود آورد.

«عبدالله قرلق» نماینده قندوز و عضو کمیته قضایی سنای افغانستان اظهار داشت: حکومت وحدت ملی با موضوع برکناری والی بلخ محتاطانه برخورد کند.

وی در ادامه تصریح کرد حکومت وحدت ملی باید تمام عواقب و تبعات برکناری والی بلخ را در نظر بگیرد سپس تصمیم‌ لازم را اتخاذ کند.

به گزارش «جمهور»، «محمد حسن هوتک» نماینده ولایت زابل نیز گفت: عطامحمد نور یک شخصیت جهادی و مورد احترام است و خدمات زیادی را برای مردم ولایت بلخ انجام داده است.

وی افزود: عزل و نسب مقامات دولتی روال عادی حکومتداری محسوب می‌شود و نباید رهبران افغان درباره این موضوع جدال کنند.

«محی‌الدین منصف» نماینده کاپیسا نیز تاکید کرد که باید مسئله استعفای عطامحمد نور از مجرای قانونی حل‌ شود دو طرف با تفاهم از ایجاد بی ثباتی در این کشور خودداری کنند.

«انارکلی هنریار» نیز تاکید کرد نباید موضوع برکناری والی بلخ قومیتی شود زیرا در شرایط کنونی مردم افغانستان به اتحاد برای مبارزه با دشمنان این کشور نیاز دارند.

این در حالی است که دو روز گذشته ارگ ریاست جمهوری افغانستان با دستاویز قرار دادن استعفانامه قدیمی، عطامحمد نور را از ولایت بلخ برکنار کرده است.

اما عطامحمد نور با تاکید بر اینکه استعفانامه وی مشروط بوده است و مذاکراتش با ارگ ریاست جمهوری افغانستان به بن بست خورده، کنار رفتن از ولایت بلخ را منتفی اعلام کرد.

از سوی دیگر، حزب جمعیت اسلامی که پیش از این نیز به ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیست به برکناری عطامحمد نور هشدار داده بود، امروز موضع نهایی خود را با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد.

این حزب به ارگ ریاست جمهوری هشدار داده است تا با برکناری عطامحمد نور اصل مشارکت که اساس حکومت وحدت ملی است را نقض نکند، در غیر این صورت حزب جمعیت اسلامی از تمام گزینه‌های احتمالی برای مقابله با دولت افغانستان استفاده خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها