شکنجه سیستماتیک زنان یمنی در «گوانتاناموی امارات»

کد خبر: 837425

وکلا و نهاد‌های حقوق بشری با برگزاری سمیناری درباره شکنجه زنان در زندان‌های امارات، از شکنجه «سیستماتیک» زنان و برخورد بسیار خشن با آن‌ها در زندان‌های داخلی و خارجی امارات پرده برداشته‌اند.

شکنجه سیستماتیک زنان یمنی در «گوانتاناموی امارات»

خبرگزاری فارس: سازمان «شورای جوانان چندفرهنگی» (کوجپ COJEP) و سازمان عربی حقوق بشر در آمریکا و مرکز بین‌المللی عدالت و حقوق بشر، سمیناری را به مناسبت سی و هشتمین دوره شورای حقوق بشر در مقر سازمان ملل در ژنو با هدف بررسی موضوع استفاده امارات از شکنجه و دیگر روش‌های غیر انسانی و خشن علیه زنان بازداشت شده در زندان‌های امارات برگزار کردند.

این سمینار با انتشار یک فایل صوتی درباره ماجرای زندانی یک زن اماراتی به نام «امینه العبدولی» که مرکز بین المللی عدالت و حقوق بشر در تاریخ ۱۹ می‌آن را ضبط کرده است، آغاز شد که در آن خانم العبدولی از نحوه شکنجه و رفتار خشن با او در داخل زندان امارات صحبت می‌کند.

سپس خانم «رایس دیویس» عضو مشاوران حقوقی دادگاه جنایی بین المللی (STL) در این سمینار درباره فرهنگ تبعیض سیاسی و فرهنگی علیه زن در امارات و زندان‌های آن، به سخنرانی پرداخته است.

او گفت که مسایل مربوط به شکنجه و بدرفتاری با زنان در امارات، رویدادی تازه نیست، اما در زندان‌های امارات از یک روش سیستماتیک برای شکنجه آن‌ها استفاده می‌شود. خانم دیویس در بخشی از سخنرانی خود به قوانین امارات مثل ماده ۵۳ قانون مجازات که در آن حقوق تساوی بین زن و مرد به رسمیت شناخته نمی‌شود، پرداخته است.

از سوی دیگر، خانم کلارا جیرارد-رودریگز دیگر وکیل مدافع دادگاه بین‌المللی درباره به کار بردن اسلوب شکنجه و بدرفتاری‌ها در مراکز بازداشتگاه‌های امارات در خارج از این کشور مثل جنوب یمن و بندر عدن سخنرانی کرده است. خانم کلارا اعلام کرد که زنان یمنی در داخل بازداشتگاه‌های اماراتی در جنوب یمن، مورد آزار و اذیت جنسی و شکنجه قرار می‌گیرند.

سپس آقای مایلیس گراندسون وکیل مدافع در دادگاه‌های انگلیس به مساله تحویل مجرمان در امارات و معاهده نقل و انتقال مجرمان بین انگلیس و امارات پرداخته است. او همچنین درباره چگونگی بهبود وضعیت حقوق بشر در امارات بویژه مربوط به زنان بازداشت شده سخنرانی و اعلام کرد که دولت امارات باید از قوه قضائیه مستقلی برخوردار باشد و با توافقات بین المللی مربوطه موافقت کند و در‌های زندان‌های خود را به روی کارشناسان ویژه سازمان ملل برای بررسی شرایط بازداشت باز کند.

در این سمینار همچنین جان باتیست مایلارت محقق موسسه قانون جنایی بین المللی «ماکس بلانک» سخنرانی کرد. اقای مایالارت در سخنرانی خود به راه حل‌های قانونی بین المللی برای بررسی استفاده از شکنجه علیه زنان در زندان‌های امارات اشاره کرد و اینکه چرا دولت امارات در دادگاه جنایی بین‌المللی، عضو نیست و باید از این کشور خواست توافقنامه را امضا کند.

در پایان سمینار نیز یکی از زنان قربانی شکنجه در زندان‌های امارات بدون آنکه هویتش فاش شود، از شکنجه‌اش در داخل زندان‌های امارات پرده برداشت و گفت: در سال ۲۰۱۶ مورد شکنجه فیزیکی و روحی و محرومیت از هرگونه مداوای پزشکی قرار گرفت و سپس به بازداشتگاه‌های شلوغ و مملو از زندانی منتقل شد. او که اکنون از صدمات روحی ناشی از شکنجه‌ها رنج می‌برد، درباره شرایط یک زندانی دیگر امارات به نام «علیا عبد النور» که به بدترین شکل ممکن شکنجه شده است، سخن گفت؛ زندانی که به دلیل بیماری ناشی از شکنجه به سرطان مبتلا شده است.

ریاست این سمینار را خانم «سایان ریوز» وکیل مدافع که برای بررسی موضوع شکنجه زنان در زندان‎های امارات پافشاری زیادی کرده است، برعهده داشت.

انتهای پیام/ص

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها