اردوغان رئیس حزب «عدالت و توسعه» ترکیه باقی ماند

کد خبر: 860550

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مقام ریاست حزب «عدالت و توسعه» این کشور ابقا شد.

اردوغان رئیس حزب «عدالت و توسعه» ترکیه باقی ماند

خبرگزاری فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که امروز (شنبه) مجددا در مقام رئیس حزب عدالت و توسعه ابقا شد، با اشاره به آمریکا و اقدامات اخیر واشنگتن علیه آنکارا تأکید کرد، ترکیه تسلیم کسی نخواهد شد، که در ابتدا خودش را مانند یک شریک استراتژیک یا راهبردی نشان می‌دهد، اما در مرحله بعد ما را تبدیل به هدفی استراتژیک می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، اردوغان در هشتمین کنگره حزب عدالت و توسعه ترکیه که در آنکارا برگزار می‌شد، در مقام ریاست این حزب ابقا شد.

این در شرایطی است که برخی از اعضای اصلی این حزب، کرسی‌های خود را در مجمع عالی حزب عدالت و توسعه از دست دادند و گمانه‌زنی‌ها از احتمال شکست اردوغان در این انتخابات به دلیل اوضاع بد اقتصادی ترکیه حکایت داشت.

رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به کنگره حزب حاکم این کشور گفت: «امروز برخی سعی دارند ما را از طریق اقتصاد، از طریق نرخ سود، تبادلات خارجی، سرمایه‌گذاری و تورم بترسانند. ما به آن‌ها می‌گوییم: ما بازی شما را دیدیم و حالا شما را به چالش می‌کشیم».

اردوغان با اشاره به اقدامات اخیر واشنگتن علیه آنکارا تأکید کرد: «ما در مقابل کسانی که با ما همچون شریکی استراتژیک رفتار می‌کنند، اما در نهایت ما را هدف استراتژیک خود می‌سازند، تسلیم نخواهیم شد».

رئیس‌جمهور ترکیه پیش از این گفته بود که آنکارا به دنبال استفاده از ارز‌های ملی در تعاملات تجاری خود با روسیه و ایران است و سعی دارد دلار و یورو را از بازار تجاری خود حذف کند.

در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش تنش‌ها میان آنکارا و واشنگتن ارزش لیره ترکیه به شدت سقوط کرده است. روز گذشته ارزش لیره ۳ درصد سقوط کرد. این اتفاق پس از آن افتاد که دادگاهی در ترکیه درخواست آزادی کشیش آمریکایی را رد کرد.

آمریکا ۱۰ مرداد به بهانه ناروا بودن اتهامات وارده به «اندرو برونسون» کشیش آمریکایی که در ترکیه بازداشت شده و لزوم آزادی فوری وی، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم کرد و تنش دیپلماتیک میان دو کشور کلید خورد؛ روابط دو کشور البته پیش از آن و با راه افتادن زمزمه‌های لزوم نقض توافق دو کشور و عدم فروش مابقی جنگنده‌های اف-۳۵ در راهرو‌های کنگره، تیره شده بود.

ترکیه که اتهامات وارده را بی‌اساس می‌دانست، به تحریم متقابل وزرای آمریکایی روی آورد و این جا بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با توسل به اقدامات تنبیهی اقتصادی، تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر کرد.

با این اقدام آمریکا، جنگ اقتصادی میان دو کشور کلید خورد و با افت ارزش لیر ترکیه، مقامات این کشور از مردم استمداد کردند و آن‌ها را به فروش ذخائر خانگی طلا و ارز‌های خارجی به بانک‌ها فراخواندند. ترکیه نیز چند روز پیش واردات محصولات الکترونیکی آمریکایی را ممنوع کرد و البته با انتشار خبر سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر در این کشور، روند نزولی ارزش پول ملی ترکیه‌ای‌ها، برعکس شده بود.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید ۲۵ مرداد گفته بود که «اگر اندرو برونسون از زندان آزاد شود، تعرفه (تنبیهی) واردات فولاد و آلومینیوم به صورت کامل لغو نمی‌شود، اما امکان تعلیق موقت آن میسر است»، که آنکارا روز گذشته این درخواست را رد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها