واکنش‌ها نسبت به جداسازی مباحث درسی دختران و پسران ادامه دارد

جداسازی محتوای تحصیلی!

کد خبر: 1256287

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید «متناسب‌سازی»؛ مخالفانش می‌گویند «تفکیک جنسیتی» و تندترها از آن با عنوان «دیوارکشی» یاد می‌کنند! ماجرا مربوط به حرف‌های روز گذشته اوست که از «جداسازی مباحث درسی دختران و پسران» حرف زده بود.مسئله‌ای است که با واکنش‌های متعددی همراه بوده است. هرچند او در اصلاح اظهارنظر خود به تفاوت نیازهای اجتماعی دختران و پسران با پرداختن بر کتب دینی و تربیتی تاکید کرده است. رویکردی که این روزها وزیر آموزش و پرورش به آن پرداخته، مسئله‌ای است که سال‌هاست نظام آموزشی کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

جداسازی محتوای تحصیلی!

 

 لطفا همان سند تحول را اجرا کنید!

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش در یک اظهارنظر بحث‌برانگیز تاکید کرد:«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ما می‌گوید که باید کتاب‌های درسی‌مان را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم.» این سخن وزیر آموزش و پرورش این سوال را ایجاد کرد که اساساً محتوای درسی متناسب با جنسیت حاوی چه مطالبی است و چرا باید دروس مورد تفکیک‌سازی جنسیتی قرار گیرند و این اقدام قرار است چه هدفی را دنبال کند. مثلاً تفکیک دروس ادبیات یا علوم پایه چگونه می‌توانند بر مبنای جنسیت مورد تفکیک قرار گیرند. سخنان مرادصحرایی واکنش ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین متوسطه وزارت آموزش و پرورش را برانگیخت. او گفت: «گاهی اوقات صحبت کردن و انتقال پیام مسئولین به‌گونه‌ای است که سوءتفاهم پیش می‌آورد؛ مگر علم زنانه و مردانه دارد؟ در سند تحول چنین چیزی نداریم این کار نیز امکان‌پذیر نیست. در آموزش و پرورش قائل به تفاوت جنسیتی میان دختر و پسر هستند، اما باید بجا و به حسب ضرورت اعمال شود. مثلاً اگر قرار است اخلاق جنسی را مطرح کنیم، محتوای دختران و پسران متفاوت است.»

کتاب‌های زنانه ، مردانه

امروز اما موافقان گفته‌های وزیر هم نسبتبه مخالفت‌ها واکنش نشان دادند. از جمله رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی گفت: ما اصطلاح «برنامه درسی حساس به جنسیت» را در ادبیات برنامه درسی داریم. به این معنا که ملاحظات و اقتضائات و اصل تنوع و تفاوت در برنامه درسی دیده شود مولفی که مرد است تصور نکند چون مرد است همه خوانندگان این کتب هم پسر هستند. در واقع به ما تکلیف شده است که برنامه درسی به هویت جنسیتی مخاطب توجه کند و این اصلا به معنای تفکیک جنسیتی در کتب درسی نیست.

بر اساس اظهارات، تغییرات متناسب با هویت جنسیتی دانش آموزان در همه کتاب‌های درسی و همه مضامین درسی اعمال نمی‌شود و اساسا توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و هویت جنسیتی آنها در کتب درسی به معنای تولید کتاب جدید برای هر جنسیت نیست. همچنین این تغییرات تنها به مسائلی از قبیل احکام شرعی دختران و پسران، توزیع متوازن رنگ‌ها، تصاویر و تصویرپردازی‌های کتب درسی و معرفی شخصیت‌های زنان در کتب درسی در راستای توازن در پرداختن به هویت جنسیتی هر دو جنس زن و مرد معطوف می‌شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها