جمع آوری خانه ننه علی در بهشت زهرا با رضایت کامل خانواده بود / برخی ننه علی را دستاویز مقاصد سیاسی خود کردند

کد خبر: 260633

ما نه تنها هیچ گله و شکایتی از شهرداری نداریم بلکه قدردان لطف آن ها هم هستیم . مادر من همیشه آن ها را دعا می کند چون چه آن زمان که ننه علی زنده بود و چه پس از مرگش او را فراموش نکردند اصلا می خواهم بپرسم مدعی ها وقتی که ننه علی در بیمارستان بود، وقتی پایش شکسته بود و... کجا بودند که حالا چنین حرف هایی می زنند.

سرويس اجتماعي«فردا»: وقتی کسانی را که دوستشان داریم و همه چیز زندگیمان هستند را از دست بدهیم تا داغشان در دل آرام شود ، مدام بر سر مزارشان می رویم تا نبودنشان را کمتر احساس کنیم . اما با مرور زمان حضورمان بر مزار رفتگانمان کمرگ تر می شود . در این میان شاید کمتر کسی بتواند حتی تصور یک شب تا صبح در بهشت زهرا ماندن را بکند حتی وقتی فردی را که از دست داده عزیزترینش در دنیا باشد .

ننه علی کیست ؟

وقتی هم می شنویم پیرزنی برای اینکه یک لحظه فرزند شهیدش را تنها نگذارد سال ها کنار مزار پسرش زندگی می کرده ، مبهوت عشق، علاقه و مهر مادری این زن می شویم .

ننه علی لقب معروف و مشهور مادری است که مدت 20 سال بصورت شبانه روز در این خانه و در کنار مزار فرزند شهیدش زندگی کرد.

او که فرزندش به دست نوکران حلقه بگوش خاندان منحوس پهلوی (ساواک) به شهادت رسیده است، بعد از اینکه با خبر می‌شود فرزندش به شهادت رسیده و در شهر اهواز دفن گردیده است. راهی شهر اهواز می‌شود و در کنار مزار فرزندش بیتوته می‌کند.

بعد از پیروزی انقلاب به حضرت امام (ره) اطلاع می‌دهند که مادری از تهران به اهواز آمده و در کنار مزار فرزند شهیدش زندگی می‌کند، البته بدون هیچ سرپناهی که او را در مقابل گرمای طاقت فرسای جنوب محافظت نماید. به دستور امام (ره) پیکر این شهید از اهواز به بهشت زهرا (س) در تهران منتقل می‌شود.

از سال 58 تا 78 ننه علی تک و تنها در این اتاقک فلزی زندگی کرد، به گفته دوستان خانه شهید بهشت زهرا (س) تا مدتها این اتاقک، برق نداشت وسیله گرمایشی و سرمایشی نداشت . بعد از سال 78 به دلیل کهولت سن و بیماری جسمی، تنها دخترش او را به خانه خود می‌برد و از آن به بعد هرچند ماه یک بار به زیارت مزار فرزندش می‌آید.

ننه علی در روزهای آخر زندگی به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود و در سن 100 سالگی در فروردین ماه سال 1391 به فرزندش پیوست. بعد از مرگ ننه علی ماجراهایی پیش آمد که دستمایه اخباری توسط برخی رسانه ها شد . برخی شهرداری را برای تخریب خانه ننه علی متهم کردند و برخی دیگر خود را مدافع حقوق این پیرزن که چیزی جز عشق فرزند به دل نداشت ، دانستند. اظهارات غیر واقع و نادرست برخی رسانه ها سبب شد که خانواده ننه علی بارها از رضایت خود برای برچیده شدن الونکی که این پیرزن در آن زندگی می کرده ، برای ایجاد مزاری در شان وی سخن بگویند اما گویا ننه علی تبدیل به بهانه ای برای تسویه حساب های سیاسی و جناحی شده بود و برخی گاه گاه این مادر شهید را وسیله رسیدن به اهداف خود قرار می دادند .

برای آن که از تمامی واقعیت های ماجرای آلونک ننه علی مطلع شویم در سالگرد درگذشت این مادر صبور با قاسم ملک زاده نوه ننه علی به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را می خوانید :

جمع آوری خانه ننه علی در بهشت زهرا با رضایت کامل خانواده بود

موضوع برچیده شدن الونک نه نه علی و ایجاد مزاری برای ایشان در مجاورت مزار فرزند شهیدش موضوعی است که از سال گذشته بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته و برخی رسانه ها ، شهرداری را در این کار متهم کرده اند و این کار را توهین به ننه علی دانسته اند، آیا این کار با رضایت خانواده شما بوده و نظرتان در مورد برچیده شدن آلونک ننه علی چیست ؟

وقتی ننه علی فوت کردند ، من با اکبر توکلی رئیس سازمان بهشت‌زهرا تماس گرفتم . چون بارها به ما گفته بودند که هر کاری داشتیم بگوییم و همیشه خود را پسر ننه علی می دانستند . ننه علی بارها گفته بودند که دوست دارم کنار فرزند شهیدم خاکم کنند . برای این که به وصیت نه نه علی عمل شود به من گفتند که اجازه می دهید تا آلونک ننه علی جمع آوری شود و به جای آن مزاری در شان ایشان بسازیم . من هم گفتم که باید مادرم اجازه این کار را بدهد . وقتی موضوع را با مادرم مطرح کردم، بسیار خوشحال شدند و گفتند که باید مزار نه نه علی در شان ایشان باشد و مردم هم بتوانند بر سر مزارشان بروند. مادرم گفتند که در آن آلونک همیشه بسته بود . با رضایت کامل خانواده ام ، آلونک جمع اوری شد. رئیس سازمان بهشت زهرا، شهردار منطقه 19 و رئیس بنیاد شهید مناطق 18 و 19 خیلی در حق ننه علی و خانواده ما لطف کرده اند و ما نمی توانیم خوبی های آن ها را به زبان نیاوریم .

ننه علی را به حال خود بگذارید / ننه علی دستاویز مقاصد سیاسی و جناحی نشود

نظرتان در مورد موضوعاتی که از سوی برخی افراد و رسانه ها در مورد آلونک ننه علی مطرح می شود و متهم کردن شهرداری تهران چیست ؟

ننه علی نه دنبال سیاست بود و نه این که نامش مطرح شود. او مادری بود که در غم از دست دادن فرزندش می سوخت و لحظه ای تحمل دوری از فرزندش را نداشت . برای همین با وجود تمام سختی ها می خواست که در کنار مزار پسرش زندگی کند. کسانی که بعد از گذشت یک سال همچنان این موضوعات را مطرح می کنند این مادر شهید را دستاویز رسیدن به اهداف خود قرار داده اند که این اصلا کار اخلاقی و انسانی نیست. می خواهم به این افراد بگوییم ننه علی را به حال خود بگذارید و او را دستاویز مقاصد سیاسی و جناحی خود قرار ندهید . شان و جایگاه این مادر شهید را حفظ کنید. ما نه تنها هیچ گله و شکایتی از شهرداری نداریم بلکه قدردان لطف آن ها هم هستیم . مادر من همیشه آن ها را دعا می کند چون چه آن زمان که ننه علی زنده بود و چه پس از مرگش او را فراموش نکردند و هر چه می توانستند برای ننه علی انجام دادند . اصلا می خواهم بپرسم مدعی ها وقتی که ننه علی در بیمارستان بود، وقتی پایش شکسته بود و... کجا بودند که حالا چنین حرف هایی می زنند. نباید شان و منزلت یک مادر شهید را نادیده بگیرند و وی را دستمایه اهداف خود کنند.

نام گذاری میدان مادر در محله ننه علی

گویا شهرداری در راستای حفظ نام ننه علی در یاد و خاطره همه شهروندان ، میدانی را در محله زندگی اش به نام مادر نام گذاری کرده ، در این مورد توضیح دهید .

روز چهارشنبه مصادف با روز مادر در شهرک بوستان در خانی آباد که محله زندگی ننه علی بوده، میدانی به نام میدان مادر نام گذاری شد که جزئیات زندگی و مشخصات ننه علی در این میدان نصب شده تا یاد و خاطره او به عنوان نمادی از همه مادران شهید در دل پایتخت زنده بماند . ما از این کار شهرداری منطقه 19 واقعا خوشحال شدیم و دعای خیرمان پشت سر آن ها است. کسانی که هنوز هم گاه گاه به ما سر می زنند تا جویای حالمان شوند و زحمات زیادی برای ننه علی کشیده اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها