آیا درآمد بیشتر مشکلات مالی ما را حل می‌کند؟/ چطور به آرزوهایمان برسیم

کد خبر: 507157

مدیریت مالی موضوع مهمی ست که همه اعضای خانواده باید درجریانش قرار گیرند و آموزش های مرتبط را فراگیرند تا در این روزگار پرهزینه به همه علایق و اهدافمان برسیم و البته پس انداز و سرمایه گذاری مناسبی هم داشته باشیم. در هنگام مواجهه با کمبود بودجه در خانواده نمی توانیم متمم بودجه بیاوریم و از پس هزینه های اضافی بربیاییم، مگر با آینده نگری و حساب روز مبادا داشتن و برای آن هم تنها راه حل همان مدیریت مالی ست.

آیا درآمد بیشتر مشکلات مالی ما را حل می‌کند؟/ چطور به آرزوهایمان برسیم
سرویس سبک زندگی فردانیوز: حالا که از تعطیلات و جشن و پای کوبی آغاز سال نو گذشتیم، خوب است که سال جدید را بهتر از سال های قبل پیش بگیریم و برای این موفق بودن برنامه ریزی کنیم. از آنجا که این روزها اقلا نصف زندگیمان به مسائل اقتصادی گره خورده، در اولین قدم مدیریت اقتصاد خانواده را مرور کنیم و با سیاست های جدید و هدفمند پیش رویم.
اقتصاد هنر خانه داری ست. این جمله معروف ارسطو را بارها شنیده ایم. و بسیاری از ما هم معتقدیم که هنرمندان ماهری هستیم اما آیا در واقعیت هم اینطور است؟ هیچ گاه پیش نمی آید که روزهای آخر ماه را با جیب خالی طی کنیم؟ یا مجبور به قرض گرفتن بشویم؟ آیا برنامه ریزی معین و حساب شده ای برای درآمد و مخارج خانه داریم؟ آیا از هزینه های خانه در یک ماه آماری هرچند تخمینی داریم؟
گاهی اوقات هم فکر می کنیم که اگر درآمد بیشتری داشته باشیم حتما دیگر این اتفاقات نمی افتد و آخرماه راحت تری خواهیم داشت. ولی درآمد بیشتر مخارج بیشتری به دنبال خود می آورد مگر اینکه با برنامه پیش برویم.
مدیریت مالی موضوع مهمی ست که همه اعضای خانواده باید در جریانش قرار گیرند و آموزش های مرتبط را فراگرفته تا در این روزگار پرهزینه به همه علایق و اهدافمان برسیم و البته پس انداز و سرمایه گذاری مناسبی هم داشته باشیم. در هنگام مواجهه با کمبود بودجه در خانواده نمی توانیم متمم بودجه بیاوریم و از پس هزینه های اضافی بربیاییم، مگر با آینده نگری و حساب روز مبادا داشتن و برای آن هم تنها راه حل همان مدیریت مالی ست.
آیا درآمد بیشتر مشکلات مالی ما را حل می کند؟ چطور به آرزوهایمان برسیم /
حساب روز مبادا داشته باشید
از اول هر ماه بسته به میزان ورودی و درآمد 3، 5 یا حتی 10 درصد را برای حساب روز مبادا کنار بگذارید. این روز مبادا اصلا چیز عجیب غریب و دور از ذهنی نیست و اتفاقا این روزها بیشتر هم پیش می آید.
برنامه ریزی، برنامه ریزی و برنامه ریزی
هیچ کاری را بدون برنامه ریزی انجام ندهید، حتما قبل از خرید لیست مایحتاج بنویسید و هیچ چیز اضافه تر از لیست نخرید.
دنیای امروز دنیای ترویج مصرف گرایی ست و مصرف گرایی دشمن اصلی اقتصاد خانواده است. وقتی وارد یک فروشگاه می شوید و قصد خرید چند قلم کالای ساده و ضروری را دارید با انواع و اقسام اجناس با بسته بندی های زیبا و تبلیغات جذاب رو برو می شوید که مدام در گوش شما می خوانند من خیلی لازمم من خیلی لازمم اما مطمئن باشید وسایل و مواد مورد نیاز خانه را فقط داخل خانه می توانید بیابید و نه در فروشگاه های پر زرق و برق.
اولویت بندی کنید
نیازها را اولویت بندی کنید و در این میان نیاز همه اعضای خانواده را در نظر بگیرید. با فرزندانتان درمورد نیازهایشان مذاکره کنید، صحبت ها و توضیحاتشان را بشنوید و بعد درمورد اولویت بندی ها تصمیم بگیرید. یادتان باشد فرزند 7 ساله شما هم حتما اولویت هایی برای ماه جاری دارد که برای خودش به اندازه اجاره خانه برای شما مهم است.
همکاری و مشارکت در خانواده را جدی بگیرید
از همه اعضای خانواده در مدیریت مالی خانه همکاری و مشورت بگیرید، شریک کردن فرزندان در این موضوع نه تنها اثر مخرب و نامناسبی برای آنها ندارد بلکه آنها را با اهمیت برنامه ریزی و مدیریت مالی آشنا می کند و آینده آرام تری برایشان می سازد.
آیا درآمد بیشتر مشکلات مالی ما را حل می کند؟ چطور به آرزوهایمان برسیم /
حواستان به اتفاقات غیرقابل پیش بینی در هرماه باشد
حتما درصدی از درآمدتان را برای اتفاق های غیرقابل پیش بینی در ماه کنار بگذارید. این موضوع با پس انداز برای روز مبادا متفاوت است. از این درصد کنار گذاشته در آخر ماه و درصورت پیش نیامدن هیچ کار ضروری ای می توانید بنا به خواست و نظر همه، خانوادتان را به یک تفریح و خوش گذرانی جذاب و هیجان انگیز و پرانرژی دعوت کنید یا در هرمورد دیگری هزینه یا پس انداز کنید. در کل این بودجه در آخر ماه آزاد است، هرطور دوست داشتید عمل کنید.
پس انداز های شخصی، راه رسیدن به اهداف کوچک
پس انداز کنید. چیزی شبیه همان قلک کودکی که قرار است حالا آرزو های بزرگ تر را جامه عمل بپوشاند و از همان جنس شادی ها برایتان به بار بیاورد. این پس انداز قرار است از مقرری هرکسی و بنا به خواسته های خودش کنارگذاشته شود و برای اهداف و آرزوهای شخصی اش خرج شود.
مدیریت مالیِ خوب سهل انگاری نمی شناسد
از کنار اشتباهات و مشکلات کوچک مالی ساده نگذرید و حتما بررسی کنید و علت را پیدا کنید. این کار باعث میشود ماه های آینده حواستان جمع تر باشد.
از وام نترسید
خواسته ها و اهداف خانواده را که محدودیت اقتصادی دارد بنویسید و از نظر سهولت دستیابی دسته بندی کنید. بعضی را می شود با پس اندازی یک یا چندماهه به دست آورد که در دسته پس انداز شخصی قرار می گیرد ولی برای بعضی دیگر باید روی وام های بانکی یا قرض الحسنه ها حساب کرد که بهتر است در برنامه ریزی طولانی مدت قرار گیرد.
حرف آخر
صرفه جویی و به عبارت عامیانه تر حساب و کتاب مالی داشتن شاید در دید اولیه بسیار کار سخت و طاقت فرسایی به نظر بیاید اما اتفاق مهم و قابل توجه استقلال مالی و رسیدن به اهداف بزرگ است که شیرینی و لذتش قابل وصف نیست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها