کار در شرکت‌های دانش‌بنیان به جای سربازی در پادگان‌ها

کد خبر: 538739

تا به‌ حال ١٢١ نفر از تسهیلات نظام وظیفه برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار شده‌اند

شهروند: خبرهای خوب برای سربازان ایرانی یکی‌یکی از راه می‌رسند. بعد از ماجرای فروش سنوات سربازی سربازان غایب و بعد قسط‌بندی کردن مبلغ آن، حالا این طرح‌های جدیدند که برای کمک به سربازان نخبه، خبرهای خوبی را برای آنها می‌آورند.
همین چند روز پیش بود که رئیس اتاق بازرگانی ایران از آماده شدن طرحی توسط اتاق بازرگانی ایران مبنی بر «سرباز صنعت» خبر داد و گفت که در آینده نزدیک به رحمانی‌فضلی وزیر کشور و جانشین فرمانده قوا در نیروی انتظامی برای تصمیم‌گیری ارایه خواهد شد و حالا جدیدترین خبر درباره تسهیلات دیگری برای سربازان ایرانی از راه رسیده است.
این‌بار این «محمد صاحبکار خراسانی»، سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است که آخرین آمار افرادی را که از تسهیلات نظام وظیفه برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار شده‌اند، ١٢١نفر اعلام کرده و گفته است به‌ دلیل این‌که فعالیت نکردن فردی که باید سربازی خود را بگذراند، باعث افت فعالیت شرکت دانش‌بنیان می‌شود، از این‌رو درصدد برآمدیم تا تسهیلاتی را به این افراد ارایه دهیم که بتوانند همزمان با گذراندن دوره سربازی در شرکت دانش‌بنیان خود فعالیت کنند: «درچند‌ سال گذشته شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور و...) فراهم شده بود و این افراد، پس از گذراندن دوره آموزش سربازی، الزامی به حضور تمام‌وقت در پادگان‌ها نداشته باشند و با اجرای موفق یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه‌های دفاعی و دولتی، کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کردند اما اکنون این افراد می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برخوردار شوند و در شرکت دانش‌بنیان هم فعالیت کنند.»
خراسانی ادامه داده است: «مهم‌ترین فعالیت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری پشتیبانی از فعالیت‌های تخصصی دانش آموختگان برتر دانشگاهی که به فعالیت‌های فناورانه در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند، ارایه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی است. برنامه‌ حمایتی از سربازان برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شده است و تاکنون ۱۲۱نفر توانسته‌اند از تسهیلات نظام وظیفه معاونت علمی برخوردار شوند و در شرکت دانش‌بنیان نیز به فعالیت خود ادامه دهند.» اما در روزهای گذشته ارایه طرح «سرباز صنعت» به وزیر کشور هم خبرسازی شده و حالا تعداد زیادی از سربازان ایرانی را امیدوار کرده است. آنطور که «محسن جلال‌پور»، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته، طرحی توسط اتاق بازرگانی ایران مبنی بر «سرباز صنعت» درحال تهیه است که در آینده نزدیک به وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی برای تصمیم‌گیری ارایه می‌شود: «در این طرح، سربازان می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به جای تقسیم‌بندی در پادگان‌ها در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی تقسیم شوند تا بتوانند پس از گذراندن دوره خدمت سربازی، کارآفرینی کنند و درهمان کارخانه یا واحد صنعتی فوق جذب و بکارگیری شوند.»
پیش از این و در‌سال گذشته هم البته رئیس سابق فراکسیون تولید و اشتغال مجلس از تهیه طرح «سرباز صنعت» برای گذراندن دوره خدمت سربازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بخش‌های تولیدی و صنعتی برای کسب مهارت خبر داده بود. «غلامرضا کاتب» دراین‌باره گفته بود: «اگر بتوانیم بخشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در قالب سرباز صنعت وارد بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور کنیم، می‌توان به صورت عینی و عملی مهارت را به آنان آموخت تا پس از پایان دوره خدمت نظام وظیفه با مهارت کافی وارد بازار کار شوند. امیدواریم با ورود بخشی از فارغ‌التحصیلان به‌ویژه درحوزه‌های فنی به حوزه‌های صنعتی در قالب سرباز صنعت بتوان هم مشکل نداشتن مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را برطرف و هم به رونق تولید و ایجاد کسب‌وکار درکشور کمک کرد. تدوین این طرح درحال اتمام است و درصورتی که بتوان با ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط به جمع‌بندی مثبتی رسید، این طرح را با فوریت در صحن علنی مطرح می‌شود تا زودتر به قانون تبدیل شود.» به گفته او: «بیش از ۹۰‌درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت‌های عملی برای ورود به بازار کارند. ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه و طرح سرباز صنعت می‌تواند گره‌گشای این مشکل بزرگ درکشور باشد. ارتباط مناسب دانشگاه‌ها با حوزه‌های صنعتی یکی دیگر از راهکارهایی است که این فراکسیون به دنبال پیگیری آن است تا بتوان با حل این مسائل ضمن بالابردن مهارت جوانان و ایجاد اشتغال برای آنان به رونق تولید درکشور کمک کرد.» اما این نخستین‌بار نیست که طرح‌های اینچنینی درباره سربازان مطرح می‌شود. آخرین‌بار ‌‌سال ٨٤ بود که وزارت صنایع و معدن طرحی با نام «سپاه صنعت» را ارایه داد. این طرح پس از اجرای موفق در مرحله اول قرار شد تا به مرحله دوم ورود کند اما پس از مدتی این طرح به کلی فراموش شد. این درحالی بود که با اجرای مرحله اول طرح سپاه صنعت ٥٠٠نفر درقالب دوره خدمت سربازی در واحدهای صنعتی مشغول به کار شدند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها