درآمدهای سازمان دانش‌آموزی ماشین لوکس مدیران شد

کد خبر: 663732

دانش آشتیانی در حالی می‌گوید «اجازه نمی‌دهم ریالی از حقوق معلمان از بین برود» که از همان ابتدا هر روز خبر جدیدی از تخلفات صندوق ذخیره رونمایی شد.

روزنامه جوان: اعطای اعتبارات سنگین برای خرید ۸۰۰ دستگاه خودروی لوکس به مدیران ارشد صندوق ذخیره فرهنگیان، تأسیس شرکت‌های موازی، تخصیص وام‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه با کارمزد صفر درصد به برخی مدیران، افزایش سه برابری حقوق‌ها در سه سال، پاداش‌های مالی ۷۰۰ میلیون تومانی پایان سال و سندسازی‌های صوری برای اعطای وام‌های کلان، بازنگرداندن وام‌های ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد تومانی به دلیل اخذ نکردن تضامین محکم تن‌ها بخشی از تخلفات صورت گرفته در صندوقی است که فرهنگیان زحمتکش سال‌ها تن به کسر بخشی از حقوق ماهانه خود و سرمایه‌گذاری در آن داده بودند. بعد از خبر میزان اختلاس از ۸ هزار میلیارد تومان به ۱۲ هزار میلیارد تومان، وزیری که پیش از این قول مساعد نسبت به رسیدگی اختلاس در این صندوق داده بود، چند روز پیش در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص پیگیری پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: در این باره بحث‌های متعددی شده و تا مسئله کامل بررسی نشود، ما نمی‌توانیم عدد و رقم درستی از اختلاس در این صندوق اعلام کنیم و تمام اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود قابل اطمینان و استناد نیست.

محموله قاچاق در ویلای وزیر تعلیم و تربیت

درست همزمان با اعلام این خبر بود که از قضا خبر کشف یک محموله پوشاک قاچاق مربوط به «دختر یکی از وزیران دولت یازدهم» در ویلای لواسان رسانه‌ای شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو وزیر ویلا‌نشین دولت یازدهم در اطراف شهر تهران، حوزه‌های کاری وزیر مربوطه را تعلیم و تربیت معرفی کردند و گمانه‌ها حاکی از این بود که این کشف و ضبط از ویلای شخصی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش بوده است. حال این را بگذارید در کنار این مطلب که فخرالدین دانش آشتیانی در حاشیه دیدار نوروزی در پاسخ به پرسشی در رابطه با افزایش حقوق فرهنگیان در سال ۹۶ اظهار داشته بود: شما خبرنگاران فقط راجع به پول سؤال می‌پرسید. فرهنگیان گفته‌اند هر خبرنگاری که راجع به مسائل مالی صحبت کرد، جوابی ندهید.

وی افزوده بود: فرهنگیان معتقدند همه جا در رابطه با مطالبات آن‌ها صحبت می‌شود در حالی که خبر خوش و اقداماتی را که آموزش و پرورش انجام می‌دهد، خود فرهنگیان متوجه می‌شوند.
انحرافات مالی گسترده در سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش

این را وزیر وقتی گفته بود که قرار شد، معوقات و مطالبات فرهنگیان که ماه‌هاست منتظر دریافت آن هستند، همزمان با روز معلم پرداخت شود، اما بسته تقدیمی دولت به قشر فرهنگی در روز معلم نه‌تن‌ها حامل خبری خوش نبود، بلکه رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از انحرافات مالی گسترده در سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش خبر داد. جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به انحرافات مالی مسئولان سازمان دانش‌آموزی کشور اظهار داشت: مسئولان این سازمان در‌آمدهای آن را صرف خرید ماشین‌های مدل بالا برای برخی از رؤسای آموزش و پرورش استان‌ها کرده‌اند. نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه در‌آمدهای هنگفت سازمان دانش‌آموزی در سال‌های اخیر در بخش‌های غیردانش‌آموزی هزینه شده، افزود: برخی از مسئولان این سازمان دریافتی‌های خلاف داشته‌اند.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: مدارکی وجود دارد که پول‌هایی از دانش‌آموزان به منظور خرید روپوش یا اجاره بوفه مدارس دریافت شده که مشخص نیست این پول‌ها کجا واریز یا کجا هزینه شده است.

وی با بیان اینکه این انحرافات مالی اخیراً اتفاق افتاده گفت: برای مثال از بوفه مدارس غیردولتی ۶۰۰ هزار تومان ماهانه دریافت شده و با توجه به ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد آموزشی فعال در کشور که این پول‌ها رقم بسیار گسترده‌ای می‌شود، مشخص نیست که این پول‌ها در کجا صرف شده است. نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه این انحرافات در زمان آقای محمدرضا کفاش انجام شده، اظهار داشت: احتمالاً آقای کفاش تخلفاتی را انجام داده است. کوچکی‌نژاد در حالی این خبر را رسانه‌ای کرده است که پیش‌تر از این در مصاحبه‌های مختلف بر گستردگی حجم فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داده است و در پاسخ به «جوان»، طولانی شدن پروسه بررسی را هم بر همین امر استوار دانسته بود. حال باید به آنان که در صدر دولت می‌گفتند «نمی‌دانم بعضی از رسانه‌ها خوششان می‌آید که بدهی معوق را بگویند اختلاس» بگوییم، کاش ماجرا به همان بدهی معوق خلاصه می‌شد؛ چراکه ما هم انتظار نداشتیم، سر دراز این قصه به سازمان دانش‌آموزشی هم برسد. باید به آن‌ها گفت که مخالفت چندباره نمایندگان با اعطای مقام وزارت به وزیر معرفی شده بر این اساس بود که چنین روزهایی را قابل پیش‌بینی می‌دانستند!

پوشک قاچاق در خانه دختر وزیر
دو روز پیش بود که خبر کشف یک محموله پوشاک قاچاق مربوط به «دختر یکی از وزیران دولت یازدهم» در ویلای لواسان رسانه‌ای شد. هرچند نام وزیر مربوطه رسانه‌ای نشد، اما بنا بر اخبار به دست آمده، دو وزیر دولت یازدهم در ویلاهای چند هزار متری در منطقه لواسانات زندگی می‌کنند؛ آخوندی و دانش آشتیانی. باز هم بنا بر اخبار نه تأیید و نه تکذیب شده، این محموله قاچاق متعلق به دختر آقای دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش بوده است. در حالی که هنوز مدت زیادی از این خبر نگذشته و همزمان با روز معلم رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از انحرافات مالی گسترده و ساختاری در سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش خبر داده است.

بعد از رفتن فانی از وزارت بر آموزش و پرورش، امید به وعده‌های «دانش آشتیانی» به عنوان وزیر جدید، قشر فرهنگی را دلخوش کرد تا شاید لااقل گشایشی در راستای حقوق، مزایا و معوقات‌شان فراهم شود؛ وزیری که به پیشنهاد رئیس دولت یازدهم در آبان‌ماه ۱۳۹۳ به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معرفی شده بود، اما موفق به کسب رأی اعتماد از مجلسی‌ها نشد. نمایندگان مجلس در مخالفت با وی معتقد بودند وزارت علوم نباید سهم افراد معلوم‌الحال و فعال در احزاب منحله باشد و دانش آشتیانی را از عوامل گرداننده فتنه ۸۸ می‌دانستند. در نهایت این فانی بود که ردای وزارت آموزش و پرورش را بر تن کرد.

فرار رو به جلوی دولت در تغییرات کلیدی کابینه

همزمان با فساد صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۹۵ و استیضاح فانی به عنوان وزیر وقت بود که دولت با فرار رو به جلو، دست به تغییراتی در کابینه زد و با معرفی دانش آشتیانی به مجلس، وی را مستحق جلوس بر صندلی تعلیم و تربیت دانست. در این میان مخالفان دانش آشتیانی باز هم معتقد بودند وزیر پیشنهادی دولت، بازیگر نقش فتنه بوده و در مجلس قبل هم بیش از ۷۰ رأی نیاورده است. نمایندگان با ایستادگی نسبت به رأی خود و مسئولیت در پیشگاه ملت مستنداتی را ارائه دادند که نشان می‌داد، دانش آشتیانی مؤسس حزب منحله مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی معین، امضا‌کننده بیانیه‌های مختلف در سال ۸۸ و حمایت‌کننده از تحصن‌های غیر قانونی بوده است، اما در نهایت صدای مخالفان به جایی نرسید و دانش آشتیانی موفق به اخذ رأی اعتماد از نمایندگان شد. فرهنگیان زحمتکش نیز در وانفسای خبر اختلاس صندوق ذخیره گمان کردند فرشته نجاتی برای پیگیری مطالباتشان و بازگرداندن عزت از دست رفته معلمان بالاخره به مقام وزارت در آموزش و پرورش رسیده است، چراکه وزیر جدید از همان ابتدا رأی اعتماد مجلس را بار سنگینی بر دوش خود معرفی کرد و در صفحه توئیترش نوشت: «دست یاری به سوی یکایک فرهنگیان عزیز در سراسر ایران دراز می‌کنم تا بتوانیم در راه اصلاح و بهبود وضع آموزش و پرورش کشور قدمی مؤثر برداریم.» وی که در بدو ورود خود به وزارتخانه، واقف بر حاکم شدن رنج قشر فرهنگی به دلیل هدر رفت سال‌ها پس‌انداز آنان در صندوق ذخیره فرهنگیان بود، اولویت اول این وزارتخانه را در چند ماه باقی مانده به پایان دولت، رسیدگی به مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان معرفی کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها