خواص آبغوره از کاهش چربی خون تا درمان کمردرد

کد خبر: 1150953

کاهش چربی خون، کاهش درد، حفظ سیستم گوارش بدن، کاهش فشار خون، زیبایی پوست و حفظ سلامت کبد از جمله خواص آبغوره برای بدن است.

 خواص آبغوره از کاهش چربی خون تا درمان کمردرد

کم‌کم به فصل گرفتن آبغوره نزدیک می‌شویم، آبغوره از انگورهای ترش نرسیده تهیه می‌شود و از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است و از آن برای درست کردن انواع ترشی استفاده می‌شود؛ آب انگور نرسیده یا همان آبغوره به میزان زیادی آنتی‌اکسیدان در خود دارد که نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، از غوره برای تهیه‌ آب‌غوره استفاده می‌کنند.

ابتدا دانه‌های غوره را آب‌گیری می‌کنند، این آب را چند دقیقه می‌جوشانند و می‌گذارند ته‌نشین شود، بعد آن را در بطری‌های شیشه‌ای دردار نگه می‌دارند؛ مدت زمان جوشاندن آب‌غوره بر رنگ آن تأثیر دارد، رنگ آب‌غوره از سبز روشن تا قهوه‌ای تیره متفاوت است؛ برای تهیه‌ آب‌غوره می‌توان از انواع مختلف انگور استفاده کرد، ولی انواع بدون هسته‌ آن،‌ مانند کشمشی بهتر است.

آبغوره به پاک‌سازی و شفاف‌سازی پوست کمک می‌کند

‎مریم رضایی، کارشناس تغذیه و مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه آبغوره حاوی مواد مغذی بسیاری است که برای چاقی مفرط و پوست بدن فواید زیادی دارد، اظهار داشت: آبغوره با افزایش اسیدیته معده باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می‌شود.

 وی با بیان اینکه مصرف آبغوره فشار خون بالا را کاهش داده و برای طعم‌دار کردن غذاها نیز به کار می‌رود و فواید زیادی برای حفظ سلامتی بدن دارد، گفت: عوامل مختلفی از جمله تغییر شیوه‎ زندگی، افزایش فعالیت بدنی، ورزش و رژیم غذایی درست در کاهش وزن تأثیر بسیاری دارند.

رضایی با بیان اینکه در واقع برای کاهش وزن، ابتدا باید توصیه‌های پزشکان را در نظر گرفت و بر اساس رژیم غذایی که پزشکان توصیه کردند، درمان را پیش گرفت، افزود: مصرف آبغوره به تنهایی هیچ تأثیری در کاهش وزن ندارد، اگر با مشورت پزشک در غذاها، سالاد و نوشیدنی‌ها از آبغوره به اندازه استفاده کنید، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

خواص آبغوره برای کاهش چربی خون

کارشناس تغذیه و مواد غذایی با بیان اینکه آبغوره سرشار از ویتامین سی است که به کاهش چربی خون کمک بسیاری می‌کند، بیان کرد: مصرف آبغوره از افزایش کلسترول بد جلوگیری می‌کند و مانع کاهش کلسترول خوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مصرف آبغوره در کنار درمان‌هایی که پزشکان برای کاهش چربی خون می‌دهند، می‌تواند مفید باشد، عنوان کرد: اگر بدون در نظر گرفتن توصیه‌های پزشکان، آبغوره مصرف کنید، تأثیر چندانی در کاهش وزن نمی‌گذارد و عوارض دارد.

رضایی با بیان اینکه از آن‌جایی‌که آبغوره منبع ویتامین سی است، به تقویت کبد کمک می‎‌کند، ادامه داد: ویتامین سی موجود در آبغوره، التهاباتی را که در اثر کمبود ویتامین سی ایجاد می‌‎شود، به حداقل می‎‌رساند، خونریزی در دهان و لثه‌ها یکی از انواع التهاباتی است که به دلیل کمبود این ویتامین ایجاد می‎‌شوند؛ در کنار آن، مصرف آبغوره التهابات جزئی معده و روده را هم برطرف می‌کند.

اگر کم‌خونی دارید، مصرف بیش از حد آبغوره توصیه نمی‌شود

کارشناس تغذیه و مواد غذایی با اشاره به خواص آبغوره برای پوست گفت: آبغوره طبع سردی دارد، اگر جزو افرادی هستید که در اثر مصرف گرمی‌ها، صورتتان جوش می‌زند، مصرف آبغوره را جدی بگیرید؛ آبغوره به پاکسازی و شفاف‌سازی و از بین بردن لک‌های پوست هم کمک می‌کند، البته این مورد را در نظر داشته باشید که اگر کم‌خونی دارید، مصرف بیش از حد آبغوره توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی ‌دیگر از خواص آبغوره کمک به کاهش فشار خون بوده و آبغوره ترکیباتی دارد که برای کاهش فشار خون مفید است، افزود: اگر آبغوره مدت زمان طولانی بماند، درصد ویتامین سی آن کاهش می‌یابد و فواید لازم را به بدن نمی‎‌رساند، بنابراین بهتر است آبغوره تازه مصرف کنید.

رضایی ادامه داد: کمردرد از شایع‌ترین عارضه‌ها بوده و مانع از انجام بهتر فعالیت‌های روزانه افراد می‌شود، از خواص آبغوره در طب سنتی می توان به تسکین درد کمر و درمان آن اشاره کرد.

آبغوره نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد

علیرضا کریمی، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بر اساس آنچه در طب سنتی گفته شده، مصرف میزان توصیه شده‌ای از آبغوره در غذا به رفع چربی‌های سطحی کبد کمک می‌کند، اما مصرف بیش از حد آبغوره، آبلیمو و دیگر چاشنی‌های ترش، خود به سرد شدن کبد و عوارض بعدی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پایین آوردن قند خون با استفاده از آبغوره می‌توان آن را به تنهایی یا در کنار دیگر دارو‌های گیاهی مصرف کرد، افزود: یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که به مدت ۱۵ روز آبغوره بدون نمک را روی همه انواع غذا‌ها و سالاد‌ها اضافه کنید.

کریمی با اشاره به خواص آبغوره برای رفع تب بیان کرد: آبغوره دارای خاصیت کاهش‌‎دهنده حرارت بدن است و بر رفع عطش تأثیر زیادی می‌گذارد، به همین دلیل به رفع حرارت زیاد بدن، تب و سل ریوی کمک می‌کند، معمولاً متخصصان برای آن‌که حرارت بدن به سرعت کاهش یابد، این درمان را توصیه می‌کنند.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه آبغوره، اشتهاآور است و به هضم غذا کمک بسیاری می‌کند، عنوان کرد: مصرف آبغوره به رفع اختلالات روده و معده کمک می‌کند و از آن‌جا که آبغوره خاصیت ضد یبوست دارد، برای ضدعفونی روده مفید است.

آبغوره به درمان کمردرد و پادرد کمک بسیاری می‌کند

وی با بیان اینکه یکی‌ دیگر از خواص آبغوره این است که به درمان کمردرد و پادرد کمک بسیاری می‌کند و حتی برای افرادی که روماتیسم دارند، مفید است، ادامه داد: آبغوره به درمان سردردهایی که در اثر بیماری‌های مختلف به‌ وجود می‌آیند، کمک می‌کند.

کریمی اضافه کرد: آبغوره سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌هایی است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد مفید است و از بروز بیماری سرطان پیشگیری می‌کند، علاوه بر آن، آبغوره نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

کارشناس طب سنتی تصریح کرد: اگر جزو افرادی هستید که برای کاهش وزن خود به صورت ناشتا آبغوره مصرف می‌کنید، باید بگوییم مصرف مداوم و زیاد آبغوره به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و مشکلاتی به دنبال دارد، به‌طور کلی مصرف آبغوره به‌صورت ناشتا خواص چندانی برای سلامت بدن ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که برای رفع ورم گلو و التهابات موجود در دهان می‌توان به کار برد، قرقره کردن آبغوره است، افزود: این کار باعث می‌شود ورم گلو کم شود، حتی برای رفع التهاب دهان و نرمی لثه نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره چه کنیم

کریمی ادامه داد: برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره، آن را با کمی نمک بجوشانید و گرفتن کف‌های روی آبغوره را نیز فراموش نکنید، به یاد داشته باشید حرارت گاز باید کم باشد و بعد از ۱۵ دقیقه قابلمه را بردارید، بگذارید مواد آبغوره ته‌نشین شود و سپس درون بطری‌های شیشه‌ای بریزید و در آن را محکم ببندید.

کارشناس طب سنتی با اشاره به نکات مهم تهیه و نگهداری از آبغوره گفت: غوره با کیفیت تهیه کنید، غوره انگور عسکری برای این کار کاملاً مناسب است، زیرا هسته ندارد و برای تهیه پودر غوره نیز در غذا مطلوب است.

وی با بیان اینکه دُم غوره‌ها را حتماً بگیرید در غیر این صورت طعم آبغوره شما گس خواهد شد، بیان کرد: با جوشاندن بیشتر آبغوره می‌توانید آن را غلیظ‌تر و ترش‌تر کنید و این کار به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آبغوره‌تان نگهداری کنید.

هسته غوره سبب ایجاد طعمی تلخ در آبغوره می‌شود

کریمی با اشاره به طریقه نگهداری آبغوره گفت: اگر در خانه آبغوره تهیه می‌کنید، بهتر است حتماً بعد از آبگیری هسته غوره‌ها را جدا کنید، زیرا هسته غوره سبب ایجاد طعمی تلخ در آبغوره می‌شود، سپس غوره‌ها را در شیشه بریزید و داخل آب جوش قرار دهید، این کار سبب از بین رفتن آنزیم‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه مصرف بیش از حد آبغوره، باعث جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، نفخ، دل‌پیچه و در هم کشیدن اجزای معده می‌شود، بیان کرد: افرادی‌که کبدشان طبع سردی دارد و با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند، بهتر است آبغوره مصرف نکنند، همچنین کسانی که اعصاب ضعیفی دارند، مصرف آبغوره برای آن‌ها توصیه نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه افرادی‌که دچار ناراحتی ریه هستند، بهتر است از مصرف آبغوره پیشگیری کنند، خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد آبغوره برای خانم‌های باردار مضر است و سلامت جنین را به‌ خطر می‌اندازد.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها