جوانان و نوجوانان این توصیه‌ها را در ماه رمضان جدی بگیرند

کد خبر: 671299

درمورد نوجوانان و افرادی كه تازه به سن تكلیف رسیده‌اند چون در دوران رشد هستند باید صرف افطار و شام توام صورت گیرد و غذا شامل مواد گوشتی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سالاد، ماست باشد.

جوانان و نوجوانان این توصیه‌ها را در ماه رمضان جدی بگیرند
سرویس سبک زندگی: روزه داران در ماه رمضان از گروه‌های سنی مختلف هستند. یکی از این گروه ها که باید به سلامت آنها توجه کرد جوانان و نوجوانان هستند. پسران و دخترانی که شاید حتا برای بار نخست در رمضان ۹۶ به این ضیافت الهی می‌روند و حفظ سلامت آنها مراقبتی دوچندان می‌طلبد. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت آفتاب می‌خوانیم.
توصیه‌های برای حفظ سلامتی جوانان و نوجوانان در ماه مبارک رمضان
ماه رمضان ۹۶ در راه است. روزه داران در ماه رمضان از گروه های سنی مختلف هستند. یکی از این گروه ها که باید به سلامت و رژیم غذایی آنها توجه کرد جوانان و نوجوانان هستند. پسران و دخترانی که شاید حتا برای بار نخست به این ضیافت الهی می روند و حفظ سلامت آنها مراقبتی دوچندان می طلبد. وقتی كوچك‌تر بودیم، شبها با اصرار از پدرو مادرمان می خواستیم حتما ما را برای خوردن سحری بیدار كنند. آنها هم خیلی وقت‌ها با این تصور كه روزه موجب ضعیف شدن بچه ها می شود ما را بیدار نمی‌كردند و اجازه روزه گرفتن را به ما نمی دادند. ما هم وقتی صبح بیدار می شدیم و سفره صبحانه را حاضر و آماده جلومان می‌دیدیم، از روی لجبازی صبحانه نخورده به مدرسه می رفتیم و تا برگشت به خانه لب به چیزی نمی زدیم. شاید بعضی‌ها باشند كه در بزرگسالی هم با این تصور كه روزه توان آن‌ها را تحلیل می‌برد، از روزه سر بازمی‌زنند. اما آیا واقعا روزه گرفتن باعث ضعف بدن می‌شود؟ به غیر از آثار معنوی كه در اجابت این فریضه الهی وجود دارد، روزه آثاری بر جسم هم دارد كه می‌توانند مثبت باشند یا منفی. نمی‌توان انكار كرد كه روزه می‌تواند برای برخی آثار جسمانی منفی داشته باشد و برای همین است طبق توصیه پزشکان روزه برای برخی افراد جایز نیست و یا مشروط به رعایت نکات طبی است.
پرتحركی نوجوانان و جوانان در ماه رمضان ممنوع
متخصصان تغذیه به نوجوانان كه معمولا پرتحرك هستند، توصیه می‌كنند برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارك رمضان، از انجام حركات ورزشی سنگین اجتناب كنند. فعالیت زیاد نوجوانان روزه دار در ماه مبارك رمضان، منجر به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در طی ساعات روز است كه می‌تواند زمینه‌ساز سوء تغذیه خفیف یا شدید شود. بهترین ورزش در طول ماه مبارك رمضان شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است چرا كه از گرفتگی عضلات و بروز یبوست نیز پیشگیری می‌كند. ‌ به دلیل آنكه گروهی از نوجوانان و بیماران روزه دار در معرض ابتلا به سوء تغذیه هستند، این افراد باید پس از مشورت با متخصص تغذیه اقدام به روزه داری كنند.
نوجوانان حتما سحری بخورند
صرف سحری برای همه روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروری بوده و سحری باید شامل یك وعده غذای كامل برای هر فرد باشد. ‌یك روزه دار در طول روز با كمبود آب و نمك‌ها یا الكترولیت و قند مواجه است، بنابراین در هنگام افطار به نحو شایسته‌ای این كمبودها باید جبران شود. نان، پنیر، سبزی و مایعات، به همراه خرما بهترین افطار به شمار می‌رود و صرف شام به منظور جلوگیری از ولع بعد از افطار دو ساعت بعد توصیه می‌شود اما درمورد نوجوانان و افرادی كه تازه به سن تكلیف رسیده‌اند چون در دوران رشد هستند باید صرف افطار و شام توام صورت گیرد و غذا شامل مواد گوشتی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سالاد، ماست باشد. ‌براساس بررسی‌های علمی، بلوغ فیزیولوژی دختران ۱۳ سال به بالاست، بنابراین ۹ سالگی سن زودی برای روزه گرفتن است و در صورت تمایل باید از مواد مغذی پر پروتئین و پر ویتامین استفاده شود و در فاصله افطار تا قبل از خواب دو لیوان شیر بخورند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها