۱۰ روش خانگی موثر برای درمان خشکی چشم

کد خبر: 698707

در روزهایی که باد می‌وزد و میزان تبخیر اشک چشمتان بالا می‌رود، سعی کنید با یک عینک از چشمتان در مقابل گرد و غبار و هم تبخیر شدن زیاد اشک چشم حفظ کنید. عینک‌‌های آفتابی با سپرهای جانبی می‌توانند چشم شما را از باد زیاد و آلودگی حفظ کنند. در استفاده از کامپیوتر و گوشی سعی کنید، مکرر در کار خود وقفه ایجاد کنید، یک قاعده خوب این است که در هر ۲۰ دقیقه استفاده از کامپیوتر و یا گوشی تقریبا ۲۰ الی ۳۰ ثانیه چشمتان را از زل زدن به مانیتور دور کنید و محیط اطراف را نگاه کرده و پلک‌های آرام بزنید.

۱۰ روش خانگی موثر برای درمان خشکی چشم
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: بیماری خشکی چشم یک بیماری مزمن بوده که اگر پیگیری و درمان نشود عود هم می‌کند، بسته به علت و شدت آن ممکن است کاملا درمان نشود. اما در بیشتر مواقع می‌توان بیماری خشکی چشم را تحت کنترل در آورد. که معمولا باعث افزایش قابل ملاحظه در دید و وضوح در بینایی می‌شود. از آنجایی که بیماری خشکی چشم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، روش‌های مختلف نیز در درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خشکی چشم
در ادامه شما را با لیستی از درمان خشکی چشم که توسط پزشکان ارئه شده است، آشنا می‌کنیم. البته این امکان وجود دارد که پزشک شما یکی از درمان‌ها و یا ترکیبی از درمان‌ها را برای خشکی چشم شما تجویز کند. درمان موفق چشم‌های خشك مستلزم آن است كه شما مایل به پیروی از توصیه‌های پزشك خود باشید و از محصولاتی كه توصیه می‌كند به طور مداوم و سر ساعت مصرف کنید.
قطره اشک مصنوعی
۱. درمان با قطره اشک مصنوعی
موارد خشکی چشم که معمولا بخاطر استفاده از؛ رایانه، کتاب خواندن و سایر موارد شبیه به آن به وجود می‌آید، بطور معمول خشکی چشم خفیفی است که با استفاده از قطرات اشک مصنوعی و یا سایر قطرات روغنی مربوطه قابل پیشگیری است. انواع مختلفی از اشک‌های مصنوعی در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک ارائه می‌شوند. چالش اصلی در استفاده از اشک‌های مصنوعی فقدان دسترسی به آنها نیست بلکه تعداد بسیار زیاد مارک‌ها و فرمول‌های مختلف برای انتخاب آنها است.
اشک مصنوعی
اشک‌های مصنوعی در دو نوع وجود دارند
اشک‌های مصنوعی با ویسکوزیته کم که شفاف و آبدار است، در اغلب مواقع چشم شما را خیلی زود تسکین داده، بدون آنکه باعث تاری دید شما شود. اما اثر آرام بخشی آن زودگذر است به همین خاطر مجبورید به دفعات زیاد از این قطره‌ها استفاده کنید تا از مزایای آن بهرمند شوید. اشک‌های مصنوعی با ویسکوزیته بالا بیشتر شبیه به ژل هستند و می‌توانند روانکاری طولانی مدتی را برای شما ارائه دهند اما بطور معمول وقتی از این قطره‌ها استفاده می‌کنید تا چند دقیقه چشمتان تار می‌بیند به‌ همین خاطر استفاده از این قطره‌ها در طول مدت کار و رانندگی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، در عوض به خاطر چسبندگی بالای این نوع قطره استفاده از آن قبل از خواب توصیه می‌شود.
بیشتر بخوانید: هنگام خستگی چشم‌تان را نمالید
اگر پزشکتان به شما توصیه می‌کند از یک یا چند علامت با فرمول خاص استفاده کنید، به او اطمینان کرده و سعی کنید دستور العمل‌هایش را به درستی اجرا کنید. سعی نکنید داروهایی که پزشکتان تجویز می‌کند را با موارد جایگزین عوض کنید دکتر شما با توجه به ارزیابی این‌که از چشمتان دارد چنین توصیه‌هایی می‌کند.
استراحت دادن به چشم
۲. درمان با استراحت دادن به چشم
در پاره‌ای از مواقع چشم پزشکتان از شما می‌خواهد تا چشم‌تان را استراحت دهید، تا اینکه از قطره استفاده کنید. در اینگونه تجویز از شما خواسته می‌شود که چشمتان را در حالت پلک بسته به آرامی بچرخانید. این عمل التهاب و پیشرفت خشکی چشم را کاهش می‌دهد و به بدنتان کمک می‌کند تا اشک‌های طبیعی تولید کنید. از این رو با وجود این اشک‌ها محیط چشمتان مرطوب شده و در سلامت آن به شما کمک زیادی می‌کند. با این وجود مهم است که بدانیم اثر درمانی با استراحت کردن فوری نیست. شما باید تا ۹۰ روز استفاده از قطرها را روزانه استفاده کنید تا از مزایای کامل این نوع درمان بهره‌مند شوید. درصد قابل توجهی از افرادی که درمان به وسیله استراحت کردن را امتحان می‌کنند در چند هفته اول سوزش چشم را تجربه خواهند کرد.
خشکی چشم
اخبار درباره بیماری خشکی چشم
در سپتامبر ۲۰۱۶ اعلام شد که ۱۰ الی ۲۰ درصد جمعیت جهان تحت تاثیر بیماری خشکی چشم هستند و بیشتر کسانی از این بیماری رنج می‌برند بیش از ۵۰ سال سن دارند. پزشکان مدت‌ها است که به این نتیجه رسیده‌اند، عواملی که باعث می‌شوند تا شما به طور عادی پلک نزنید درصد ابتلا به بیماری خشکی چشم را افزایش می‌دهند. یکی از این عوامل مهم که امروزه بسیار شایع است، نگاه کردن به کامپیوتر و گوش‌های تلفن همراه است.
قطره چشم
۳. درمان با قطره چشم استروئیدی
در طول چند سال گذشته، پزشکان التهاب را به عنوان یک علت مهم در بیماری خشکی چشم تشخیص داده‌اند. این التهاب اغلب باعث قرمزی و سوزش همراه بوده که منجر به بیماری خشکی چشم می‌شود. اما در بسیاری از موارد، ممکن است بدون علائم و نشانه‌های قابل مشاهده دیگر وجود داشته باشد. اشک مصنوعی معمولا به این نوع تغییرات التهابی، پاسخ نمی‌دهد و پزشک شما ممکن است قطره چشم استروئید را توصیه کند تا شما از التهاب و سوزش چشم در امان باشید و بهتر بتوانید مراحل درمان را پشت سر بگذارید.
بیشتر بخوانید: چگونه پریدن چشم را متوقف کنیم؟
قطره چشم استروئیدی به طور کلی به در زمان کوتاهی برای پیشگیری از علائم خشکی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشکان معمولا در کنار قطره اشک مصنوعی و استراحت چشم به عنوان مکمل، در کنار این استراتژی استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از قطره‌های استروئیدی در دسترس هستند و در توانایی درمان آنها متفاوت است. اکثر پزشکان ترجیح می دهند شروع استفاده از استروئیدهای خفیف را در دستور کار قرار دهید. در بعضی موارد، برای رفع علائم شدید، قطره‌های قوی تری مورد نیاز است.
قطره چشم
معایب استفاده بلند مدت از قطره چشم استروئیدی
قطره چشم استروئیدی می‌توانند خطر ابتلا به فشار چشم بالا و یا حتی آب مروارید را در استفاده بلند مدت افزایش دهد، این خطرات زمانی کم می‌شود که قطره‌ها فقط برای مدت کوتاهی برای درمان خشکی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
روش‌های خانگی و پزشکی برای درمان خشکی چشم
۴. کم شدن ترشح روغن میبومین در غدد مژه
درصد بسیار قابل توجهی از موارد خشکی چشم ناشی از ناکافی بودن روغن میبومین است که از غدد میبومین که در امتداد پلک‌ها قرار دارد، ترشح می‌شود. دهانه‌های این غدد در نزدیکی پایه مژه قرار دارند و اگر این حفره‌ها مسدود شوند، روغنی که برای حفظ لایه اشک روی چشم قرار می‌گیرند به سرعت تبخیر می‌شوند. این اختلال عملکرد غدد meibomia (MGD) نامیده می‌شود، که منجر به یک وضعیتی به نام خشکی چشم تبخیری معروف است می‌شود.
بیشتر بخوانید: خشکی چشم خطرناک اما قابل درمان
برای درمان MGD در بیماری خشکی چشم، پزشک چشم شما ممکن است یک فرآیند انجام دهد که در آن با فشاری که روی پلک‌هایتان می‌آورند و با استفاده از دستگاهی محتویات اشباح شده میبومین سخت شده را خارج می‌کنند تا مجرا باز شود. این روش ممکن است ناراحتی زیادی را برای شما فراهم کند اما این ناراحتی بعد از چند روز برطرف می‌شود و نتایج بهبود آن ارزشمند خواهد بود.
کمپرس گرم برای درمان خشکی چشم
۵. کمپرس گرم برای درمان خشکی چشم
یک روش ساده و بسیار آسان برای باز کردن غدد میبومین بدون استفاده از دستگاه این است که جسمی گرم را روی پلک‌ها بمالید تا روغن تجمع کرده روان شود و چشمتان تسکین یابد. محققان می‌گویند برای اینکه کمپرس گرم خوب کار کند، شما باید دمای کمپرستان ۴۲ درجه سانتی گراد بوده و به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی پلک‌ها نگه دارید تا این کار اثرگذار باشد. و این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید «البته سعی کنید در مورد انجام این کار با دکتر خود مشورتی داشته باشید» اکثر افراد چنین درمانی را به خاطر وقت گیر بودن به طور صحیح انجام نمی‌دهند، به خاطر همین از چنین درمانی سر باز می‌زنند.
مکمل غذایی
۶. مکمل‌های غذایی برای درمان خشکی چشم
پزشکان گاهی مکمل‌های تغذیه‌ای را به عنوان بخشی از یک برنامه درمان خشکی چشم پیشنهاد می‌دهند. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند علائم خشکی چشم را کاهش دهند. منابع خوب امگا۳ عبارتند از ماهی‌های آب سرد، مانند: ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی و کدو. برخی از پزشکان منابع گیاهی ایکه سرشار از امگا۳ باشند را نیز توصیه می‌کنند. آب بیشتری نیز می‌تواند کمک کند. کم آبی کم خونی اغلب باعث می‌شود که مشکلات خشکی چشم بدتر شود. این خصوصا در هوای گرم، خشک و بادی بکارتان می‌آید. خوردن آب به سادگی می‌تواند برخی از انواع بیماری خشکی چشم را درمان کند.
خشکی چشم
۷. درمان‌های خانگی برای چشم‌های خشک
اگر علائم خفیفی در چشمتان احساس می‌کنید، قبل از رفتن به چشم پزشک، می‌توانید مواردی را که در ادامه به آن می‌پردازیم را امتحان کنید. اگر بهبودی‌ای حاصل نکردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در استفاده از وسایل دیجیتال همچون؛ کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی‌های هوشمند‌ دقت کنید که در محیط کم نور قرار نگیرید، چون این کار علائم خشکی چشمتان را بدتر می‌کند. سعی کنید در مواقعی که از اینگونه وسیله‌ها استفاده می‌کنید، خود آگاه پلک بزنید و محو آنها نشوید.
بیشتر بخوانید: دلیل قرمز شدن چشم‌ها چیست؟
درست پلک زدن به شما کمک می‌کند تا لایه تازه از اشک پوشانده شود. پلک زدنی درست است که به آرامی صورت گیرد تا لایه اشک به خوبی روی چشم قرار گیرد. در روزهایی که باد می‌وزد و میزان تبخیر اشک چشمتان بالا می‌رود، سعی کنید با یک عینک از چشمتان در مقابل گرد و غبار و هم تبخیر شدن زیاد اشک چشم حفظ کنید. عینک‌‌های آفتابی با سپرهای جانبی می‌توانند چشم شما را از باد زیاد و آلودگی حفظ کنند. در استفاده از کامپیوتر و گوشی سعی کنید، مکرر در کار خود وقفه ایجاد کنید، یک قاعده خوب این است که در هر ۲۰ دقیقه استفاده از کامپیوتر و یا گوشی تقریبا ۲۰ الی ۳۰ ثانیه چشمتان را از زل زدن به مانیتور دور کنید و محیط اطراف را نگاه کرده و پلک‌های آرام بزنید.
خط چشم
نکته‌ای مهم برای بانوان
بعد از آرایش، چشمتان را خوب تمیز کنید. خط چشم می‌تواند حفره‌ غده‌ای پایه مژه‌ها را بپوشاند و این کار منجر به اختلال در عملکرد غده میبومی شده و باعث خشکی چشم شود. سعی کنید آرایش دور چشم را زود پاک کنید، البته برای این کار دقت کنید تا تمام موادی که دور مژه شما را احاطه کرده‌اند، خوب پاک شوند.
شستن صورت
شستن صورت و چشمان قبل از خواب
سعی کنید قبل از خواب خوب صورتتان را بشویید و به آرامی پلک‌هایتان را تمیز کنید تا باکتری‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد علائم و مشکلات میبومی‌ شوند، خوب شسته شوند. سعی کنید به مدت یک دقیقه با یک دستمال مرطوب دور چشمتان را خوب بمالید. سپس با استفاده از پاک کننده‌ای ملایم که به چشم ضرر نمی‌زنند و در داروخانه‌ها پیدا می‌شوند دور چشمتان را خوب پاک کنید، سپس بقایای مانده از شوینده‌ها را با استفاده از آب تمیز خوب بشویید. برای افرادی که از خشکی چشم رنج می‌برند توصیه می‌شود در فضای باز از عینک آفتابی‌ای که ۱۰۰ درصد مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش است، استفاده کنند. بهتر است اینگونه افراد از عینک‌هایی که دارای قاب بسته هستند استفاده کنند. این کار چشمشان را از ورود گرد غبار و تبخیر شدن اشک چشم نیز حفظ می‌کند.
منبع: allaboutvision
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها