۳ مرحله ساده برای ساخت عطر اختصاصی خودتان در منزل

کد خبر: 810841

برای ساختن یک عطر ابتدا باید نت پایه را به میزان ۲۰ درصد، سپس نت میانی را به میزان ۵۰ درصد و در آخر نت بالایی را به میزان ۳۰ درصد با یکدیگر ترکیب کرد. اگر می‌خواهید عطر شما نتی بیشتر از این سه داشته باشد، باید یک رایحه دیگر به آن اضافه کنید. ساخت عطر معمولا با یک نوع روغن حامل آغاز می‌شود. برای این کار می‌توانید از روغن هسته انگور، بادام شیرین یا روغن کنجد استفاده کنید.

۳ مرحله ساده برای ساخت عطر اختصاصی خودتان در منزل

سرویس سبک زندگی فردا؛ محدثه انسی‌نژاد: با گرمتر شدن نیاز به عطر و خوشبوکننده‌ها بیشتر می‌شود. البته استفاده از این خوشبوکننده‌ها بعد از استحمام توصیه می‌شود. در این بین بعضی از افراد هم ترجیح می‌دهند که از عطرهای شیمیایی به دلیل حساسیت یا قیمت بالا استفاده نکنند. ر این یادداشت می‌خواهیم کمی بیشتر از عطرها و طرز ساخت عطرهای خانگی برایتان بگوییم.

۳ مرحله ساده برای ساخت عطر اختصاصی خودتان در منزل

نت‌های عطری چیست؟

حتما در هنگام خرید اینترنتی عطرها با اصطلاحاتی مثل «نت بالایی»، «نت میانی» و «نت پایه» مواجه شده‌اید. اما این اصطلاحات چه مفهموی دارند؟ نت بالایی همان بویی است که که در اولین لحظه استفاده از یک عطر به مشام می‌رسد. این نت از مولکول‌های کوچکی ساخته شده که به سرعت تبخیر شده و از بین می‌روند. نت بالایی همان بویی است که باعث می‌شود شما از یک عطر خوش‌تان بیاید و تصمیم به خرید آن بگیرید. محبوب‌ترین نت‌های بالایی شامل؛ لیمو، ترنج، پرتقال، بهار نهار و گریپ فروت است.

نت میای پس از اینکه نت بالایی محو شد، خودش را نشان می‌دهد. این نت بخش اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهد و به عنوان پوشش برای بوی ناخوشایند نت اولیه به کار می‌رود. نت میانی شامل؛ میخک، صنوبر، یاسمن، گل رز و هل می‌شود. نت پایه پس از محو شدن نت میانی خود را نشان می‌دهد. این نت‌ها هستند که باعث ماندگاری یک عطر می‌شوند. ترکیب از نت معمولا بسیار عمیق هستند و بعد از سی دقیقه نمی‌توان آن‌ها را حس کرد ولی پس از گذشت چند ساعت دوام دارند. معمولا این نت شامل؛ نعناع هندی، چوب کاج یا صندل، وانیل و چوب سدر می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۷ حقیقت دور از ذهن درباره عطر که نمی‌دانید

برای ساختن یک عطر نت‌ها را چطور با هم ترکیب کنیم؟

برای ساختن یک عطر ابتدا باید نت پایه را به میزان ۲۰ درصد، سپس نت میانی را به میزان ۵۰ درصد و در آخر نت بالایی را به میزان ۳۰ درصد با یکدیگر مخلوط کرد. اگر می خواهید عطر شما نتی بیشتر از این سه داشته باشد، باید یک رایحه دیگر به آن اضافه کنید. ساخت عطر معمولا با یک نوع روغن حامل آغاز می‌شود. برای این کار می‌توانید از روغن هسته انگور، بادام شیرین، جوجوبا یا روغن کنجد استفاده کنید. بعد نوبت به اضافه کردن بوهای نت‌ها به همان ترتیبی است که گفتیم. در آخر هم باید ماده‌ای به نت‌هایتان اضافه کنید که خوب با هم مخلوط شوند. برای این کار می‌توانید از الکل یا آب استفاده کنید که توصیه ما به شما الکل با خلوص ۱۰۰ درصد است. اما اگر می‌خواهید عطر جامد بسازید از موم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با این روش‌ها به راحتی عطر تقلبی را تشخیص دهید

۳ نکته اساسی که پیش از ساختن عطر خانگی باید بدانید

اول اینکه برای عطرتان یک شیشه تیره رنگ انتخاب کنید. نگهداری عطر در یک شیشه تیره و به دور از نور باعث ماندگاری بیشتر آن می شود. ذکر این نکته ضروری است که حتما شیشه‌ای را انتخاب کنید که قبلا در آن خوراکی نریخته باشید؛ چرا که عطر آن خوراکی با بوی عطر شما ترکیب شده و باعث به هم خوردن آن می‌شود. برای روغن‌های حامل حتما باید از روغنی استفاده کنید که بویی نداشته باشد. اگر می‌خواهید از گل‌های طبیعی برای رایحه عطرتان استفاده کنید، حتما شاخ و برگ‌های اضافی آن را بگیرید و حتما گل‌هایتان تازه باشد.

۳ مرحله ساده برای ساخت عطر اختصاصی خودتان در منزل

چه نوع عطرهایی می‌توانیم بسازیم؟

بسته به سلیقه‌تان می‌توانید عطرهای مختلفی بسازید ولی اگر هنوز مردد هستید به عطر موردعلاقه همیشگی‌تان رجوع کنید. شما می‌توانید عطرهایی با رایحه گیاهی، عطر گل رز و عطر وانیل و نعنا بسازید. جالب است بدانید که حتی می‌توانید با صابون هم برای خودتان عطر بسازید. جالب است که بدانید عطرها به چهار خانواده گلی، شرقی، تازه و چوبی تقسیم می‌شود. شناخت شما از این رایحه‌ها باعث می‌شود که بتوانید با عطری با هارمونی بهتر تهیه کنید. مثلا شما برای ساخت عطری با رایحه تازه و خنک باید مرکبات، رایحه‌های سبز و آب را با هم مخلوط کنید. برای ساخت عطری با رایحه گل؛ ترکیبی از رایحه گل‌ها، گل‌های ملایم و گل‌های شرقی هارمونی بسیار خوبی به شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ نکته برای ماندگاری بیشتر عطر روی لباس

ساخت عطر اختصاصی‌تان را آغاز کنید

قبل از هر چیز اسم رایحه‌ها و ترتیب ترکیب هر کدام را با هم روی کاغذ بنویسید. حالا ۲۵ قطره از روغن عطر را داخل شیشه مورد نظر بریزید. بعد یکی از رایحه‌ها را به آن اضافه کنید و شیشه را خوب تکان دهید. اگر هنوز در انتخاب رایحه مردد هستید، الکل را در شیشه‌های کوچک بریزید و با رایحه‌های مختلف مخلوط کنید، هر شیشه را بو کنید و ببینید که از رایحه کدام یک خوشتان می‌آید. حال طبق دستوری که در بالا گفتیم رایحه‌ها را از نت پایه به بالا ترکیب کنید. بعد عطرتان را به مدت ۴۸ ساعت در یک مکان تاریک و خنک قرار دهید تا جا بیفتد، بعضی از رایحه‌ها به یک ماه زمان نیاز دارند. اینکار باعث می‌شود که رایحه‌های مختلف بهتر با هم ترکیب شده و ماندگاری عطرتان بالا برود. بعد از طی شدن زمان مورد نظر اگر از رایحه عطرتان راضی نبودید، کاستی‌های آن را برطرف کنید و رایحه‌هایی به آن اضافه کنید.

در مرحله آخر به عطرتان دو قاشق آب مقطر یا آب معدنی اضافه کنید. اگر می‌خواهید عطر اسپری‌ای بسازید، میزان آب را بیشتر کنید. فوت آخر کوزه گری هم اضافه کردن پنج قطره گلیسیرین به عطرتان است تا عطرتان ماندگاری بیشتری پیدا کند. حالا عطرتان را در شیشه مورد نظر بریزید و استفاده کنید. اگر می‌خواهید از شیشه عطرهای قدیمی اضافه کنید حتما آن‌ها را استریل کنید و اگر از شیشه‌های روشن استفاده می‌کنید، دور آن را کاغذ بپیچید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها