تقلای آمریکا برای مذاکره با ایران

کد خبر: 231132

سایت آمریکایی المانیتور که بصورت متمرکز بر روی مباحث خاورمیانه فعالیت می کند نوشت، یکی از اعضای کنگره آمریکا از ایالت اوهایو و نماینده ای از مشهد در ایران در رابطه با این که باراک اوباما در دور جدید ریاست جمهوری اش تا چه حدی موفق خواهد بود گفتگو کرده اند.

باشگاه خبرنگاران: گزارش موسسات و رسانه های غربی و آمریکایی نشان از آن دارد که اوباما به میزان زیادی به مذاکره مستقیم با ایران اشتیاق دارد.
سایت آمریکایی المانیتور که بصورت متمرکز بر روی مباحث خاورمیانه فعالیت می کند نوشت، یکی از اعضای کنگره آمریکا از ایالت اوهایو و نماینده ای از مشهد در ایران در رابطه با این که باراک اوباما در دور جدید ریاست جمهوری اش تا چه حدی موفق خواهد بود گفتگو کرده اند. نام این نماینده ایرانی بنا به دلایل امنیتی برده نمی شود.
باراک اوباما در جناح داخلی، شش هفته فرصت دارد تا با سخنگوی کاخ سفید جان بونر، وارد مذاکره شود و در رابطه با چگونگی افزایش مالیات ها و کسری بودجه تصمیم بگیرد و ایالات متحده را از غوطه ور شدن در رکود اقتصادی و تجربه ورشکستگی دوباره نجات دهد.
اما باراک اوباما در جناح خارجی یا به عبارتی سیاست خارجی خود، پنج ماه فرصت دارد تا بحران و تنش آمریکا با ایران را خنثی کند. آمریکا به علت انتخابات و مبارزه دو کمپین، به اندازه کافی آشفته شده است اما اکنون پس از گذر از انتخابات پرهیاهوی 2012، عمده اقداماتی که اوباما در سیاست خارجی باید جوابگوی آن ها باشد، "ارتباط مستقیم با ایران" است. اما چگونه؟ اوباما می گوید برای این کار باید با مردی روبه رو شود که حتی نمی تواند او را به بازی گلف دعوت کند یا حتی به صورت تلفنی گفتگو کند. او آیت الله علی خامنه ای است.
المانیتور به نقل از باربارا اسلوین یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک مرکز آسیای جنوبی و خبرنگار واشنگتن برای شبکه المانیتور، تصدیق کرده است که باراک اوباما در پی یافتن کانالی برای هر دو طرف است تا بدین وسیله مذاکره چندجانبه با ایران را بدون دخالت پنج عضو دیگر گروه 1+5 که اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان می باشند، آغاز کند.
روسیه یکی از اعضای اصلی گروه 1+5، روز گذشته از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا حمایت کرد. سرگئی لاوروف معاون وزیر امورخارجه روسیه و نماینده ارشد این کشور و یکی از اعضای گروه 1+5 در مذاکرات برنامه هسته ای ایران به فایننشیال تایمز Financial Times گفت: "چنین مذاکراتی با عدم حضور دیگر اعضای گروه مشکلی را برای ما پیش نمی آورد. تنها خواسته ما بیرون آمدن از این باتلاق است."
همچنین المانیتور دریافته است که ایالات متحده در رابطه با پیشنهاد "بیشتر برای بیشتر" عمیقا فکر می کند. این پیشنهاد بدین معناست: محدود کردن هرچه بیشتر فعالیت های هسته ای به طرز قابل اثباتی از طرف ایران و در ازای آن پرداخت بیشتر یک سری امتیازهای انحصاری و سبک کردن تحریم ها برای ایران از طرف آمریکا.
این پیشنهاد قبل از برگزاری انتخابات 2012 از طرف اعضای شور و مشورت دولت اوباما مورد برآورد و بررسی قرار گرفته بود. احتمالا آمریکا این پیشنهاد را تحت عنوان مشخصی عرضه خواهد کرد که در این رابطه ایران می بایستی در ادامه روند برنامه هسته ای خود، تولید اورانیوم 20 درصد غنی شده را متوقف کند.
باراک اوباما شرکای خود در گروه 1+5 را از برگزاری دور دیگر مذاکرات در 21 نوامبر در بروکسل و ملاقات چند جانبه دیگری با ایران که فرصتی برای مطرح کردن پیشنهادهای آمریکا باشد، آگاه کرده است.
ایران نیز در انتظار دور دیگر مذاکرات در تاریخ 21 نوامبر است و در ماه دسامبر نیز میزبان هیئتی از نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود. حسین موسوی نماینده سابق ایران در مذاکرات به خبرنگاران المانیتور نیز گفته است: " برقراری یک توافق سازنده بین ایران و گروه 1+5، می تواند روند توافقات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را در خصوص موضوعات تکنیکی، تسهیل کند."
از طرف دیگر سخنگوی اتحادیه اروپا اظهار داشت: هنوز هیچ علامت مشخصی درباره زمان دیدار بعدی ایران و گروه 1+5 نشان داده نشده است.
همچنین مقامات آمریکایی در خلال رسمی تر کردن برنامه ملاقات رو در رو با ایران و حل مناقشات هسته ای این کشور، خود را برای طرح موضوعات دیگری که در طول این سالها نیاز به مطرح شدن بوده، در کنار مذاکرات هسته ای آماده می کنند.
همه چیز آماده است. تنها سئوال مهم بی جواب برای آمریکا اینست: " آیا ایران آماده است یا خیر؟"
همچنین المانیتور مدعی شده است که در طول مدت زمانی که باراک اوباما مشغول انتخابات خود بوده، ایران سیگنال هایی از آمادگی برای مذاکره رو در رو با آمریکا را می فرستاد. کاری که تاقبل از 2009 از آن اجتناب می شد.
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران نیز درباره مذاکره با آمریکا گفته است: " مذاکره با آمریکا تابو (حرام) نیست." هفته گذشته پست هایی هم در وب سایت وزارت اطلاعات ایران وجود داشت که حاکی از تمایل ایران برای حل مناقشات خود به روش دیپلماتیک است تا به روش نظامی.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز در ماه سپتامبر، طی ملاقاتی با مقامات بانفوذ آمریکایی در سازمان ملل دیدار کرد. گری سمور رئیس منع گسترش سلاح های هسته ای کاخ سفید با دیپلمات های ایرانی در ترکیه گفتگو کرده است. به طورکلی سیگنال هایی از این قبیل از طرف دو کشور بسیار به سمت یکدیگر فرستاده شده است.
المانیتور می نویسد: واقعیت از آن قرار است که وضعیت اقتصادی دو کشور زمینه را برای پیشبرد مذاکرات به گونه دیپلماتیک وارتر بیشتر فراهم می کند. ایالات متحده در فشار اقتصادی به سر می برد و استطاعت مالی سومین جنگ در منطقه را ندارد. بانک های آمریکا با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان درحال صرفه جویی اقتصادی هستند تا بتوانند پاسخ جمهوریخواهان را در رابطه با تعادل بودجه ای بدهند. حمایت ایرانی ها از دولت افغانستان، تنها تاکتیکی است که تاکنون توانسته به خروج آمریکا از این کشور و بازیابی اقتصاد داخلی آمریکا که ابراقتصاد جهان و سکوی محکم در رهبری اقتصاد جهانی است، کمک کند.
وضعیت اقتصادی ایران نیز به خاطر تحریم های اقتصادی آمریکا آسیب دیده است. برای ایرانی ها هم مهم است که در نتیجه توافق دو جانبه با ایالات متحده، این کشور دست از تحریم های اقتصادی برضد ایران بردارد.
باتوجه به آنچه که گفته شد باراک اوباما و جان بونر در جستجوی جدی برای مذاکره هستند حتی اگر این مذاکره درگیری و بحران دیگری را در پی داشته باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها