۳ علت تعلل ائتلاف در حمایت از کوبانی

کد خبر: 372069

در حالی که تردیدهای جدی نسبت به انگیزه واقعی ائتلاف ضد داعش از مداخله نظامی در منطقه وجود دارد، تلاش داعش برای تصرف کوبانی می‌تواند آزمونی برای تعیین صداقت طرف آمریکایی باشد.

تسنیم: روزنامه الجمهوریه چاپ لبنان نوشت که یک شخصیت عربی که تحولات منطقه‌ای را دنبال می‌کند، در واکنش به حملات داعش به شهر کردنشین عین عرب ( کوبانی) در بخش‌ شمالی سوریه گفت: تحولاتی که در این شهر در 150 کیلومتری حلب و 30 کیلومتری مرزهای ترکیه اتفاق می‌افتد، تا حد زیادی میزان صحت یا دروغ بودن ادعاهای ائتلاف ضد داعش به ریاست آمریکا را نشان خواهد داد.

این شخصیت عرب تاکید کرد که حمله ای که سرهنگ معمر القذافی در لیبی بر ضد شهر بنغازی ترتیب داد، توجیهی شد تا شورای امنیت سازمان ملل مجوز حمله نیروهای ائتلاف ناتو به لیبی را صادر کند و آنها خودروهای زرهی ارتش لیبی را در آستانه ورود به این شهر موشک باران کردند.

وی همچنین یادآور شد که آمریکایی ها چندی پیش نیز چطور در آستانه ورود تروریست های داعش به شهر اربیل خیلی زود وارد عمل شدند. در حمله به منطقه کوهستانی سنجار نیز که طوایف ایزدی در آنجا ساکن هستند، همین اتفاق افتاد.

وی در ادامه سوال کرد که چرا این ائتلاف منطقه راهبردی عین عرب را نجات نمی دهد، این در حالی است که فرانسوی ها در زمان اشغال سوریه آن را مرکزی برای 44 روستا می دانستند و هنوز هم اقدامات عمرانی فرانسوی ها در این شهر مشهود است.

وی ادامه داد که این شهر از جمله شهرهایی است که از آغاز حوادث امنیتی سوریه در سال 2011 شاهد بیشترین تظاهرات مخالفان سوری بود و شبکه های تلویزیونی مخالفان دمشق این تظاهرات ها را هر جمعه دنبال می کردند و آن را دلیلی بر گسترش تظاهرات مردمی مخالفان دولت قلمداد می کردند، این در حالی بود که غیر از این شهر تظاهرات مشابهی در شهرهای اطراف وجود نداشت.

این شخصیت با این وجود سستی ائتلاف منطقه ای و غربی به رهبری آمریکا برای موشک باران تاثیر گذار و سرنوشت ساز تجمعات داعش در ورودی های شرقی و غربی و جنوبی عین عرب را تعجب آور دانست و تاکید کرد که با وجودی که تجمعات داعشی‌ها در این مناطق از دو هفته پیش آغاز شده، صدها هزار نفر از ساکنان این شهر از ترس ذبح شدن به دست عناصر داعش مجبور به فرار به سمت مرزهای ترکیه شده اند، هنوز ائتلاف موسوم به ضد داعش کاری در این زمینه انجام نمی دهد.

وی در مورد احتمالات و انگیزه های ائتلاف آمریکایی در سستی در حمله به مراکز داعش در این منطقه به چند نکته اشاره کرد:

- اولین احتمال این است که آمریکا به دنبال ادب کردن حزب چپ گرای اتحادیه دموکراتیک کردستان است که همواره حضور در چارچوب مخالفان خارجی سوریه را رد کرده است.

ائتلافی که رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در دمشق آن را تاسیس کرده بود، اما این جمعیت کرد پیوستن به آن را به دلایل متعدد رد کرد. اولین دلیل این بود که کردها نمی خواستند هیچ کدام از مخالفان سوری از این چارچوب دور شوند. دومین علت این بود که آنها می ترسیدند که دولت ترکیه بر این ائتلاف مسلط شوند، بویژه اینکه هنوز هم پدر معنوی کردها یعنی عبدالله اوجالان در زندان های ترکیه است و ارتباطات این گروهها با وی نیز بسیار قوی است.

- احتمال دوم در عدم ورود ائتلاف ضد داعش در کمک به مردم این شهر این است که واشنگتن می خواهد از حمله داعش به کوبانی به عنوان برگه ای برای مذاکره با دولت ترکیه استفاده کند. به این ترتیب اگر دولت ترکیه با درخواست های آمریکا موافقت نکند، واشنگتن نیز مخالفتی با افتادن این شهر به دست داعش نخواهد داشت، در این صورت بخش وسیعی از مرزهای بین سوریه و ترکیه در اختیار داعش قرار می گیرد و این به اهرم فشار قوی بر دولت اردوغان تبدیل می‌شود. این در حالی است که ترکیه خواستار ایجاد منطقه امن و بی طرف در مرزهای خود با سوریه است و نمی خواهد عناصر داعش در مرزهای سوریه با ترکیه مستقر شوند.

- سومین احتمال این است که دولت آمریکا بین مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق که معروف به رویکردهای راست گرایی و ارتباط با غرب است و حزب اتحادیه کردستان در سوریه که مستقل از بارزانی است، تفاوت قائل است. این در حالی است که این حزب به همراه حزب کارگران کردستان در ترکیه محبوبیت مردمی گسترده ای در کردستان عراق دارد.

همانطور که آمریکا به دنبال تضعیف داعش است، به همان نسبت به دنبال تضعیف حزب کردستان سوریه است تا در راستای رهبری بارزانی در منطقه عمل کرده باشد، این اقدام بویژه زمانی تقویت شد که حزب کرد سوری حضور در زیر پرچم تسلط آمریکا را رد کرد.

این مقام عربی در عین حال گفت که هیچ کدام از این احتمالها دلیلی نمی شود که آمریکا از مسئولیت خود در قبال سقوط کوبانی شانه خالی کند، بویژه اینکه در صورت سقوط این شهر داعش جنایت های زیادی بر ضد مردم آن انجام خواهد داد. در نتیجه سکوت آمریکا و ائتلاف ضد داعش در مورد این شهر افکار عمومی عربی و کردی و بین‌المللی پوشالی بودن ادعاهای ائتلاف منطقه ای و جهانی در جای از اقلیت های دینی در منطقه را متوجه خواهند شد.

به همین علت این شخصیت عربی خواستار نظارت دقیق بر عملکرد ائتلاف ضد داعش در نجات کوبانی شد و تاکید کرد که اگر ائتلاف در نجات دادن این شهر امتناع کرد، مشخص است که تمامی توجیهات انسانی که واشنگتن برای تاسیس این ائتلاف مطرح کرده بود، کاملا دروغ است.

در صورت عدم ورود در شهر کوبانی این ائتلاف در معرض انتقادات شدیدی قرار خواهد گرفت، بویژه اینکه برخی از مراکز مطالعاتی آمریکایی و نویسندگان این کشور نیز تردیدهای جدی در مورد فواید این ائتلاف و ماهیت مأموریت های آن مطرح کرده‌اند. اگر این ائتلاف در نجات عین عرب سستی کند، این نشان می دهد که واشنگتن از داعش به عنوان بهانه ای برای دوره جدید مداخلات نظامی در سوریه وعراق و کل منطقه استفاده می کند.

حال باید دید اهالی منطقه از عرب و کرد و ایرانی و ترک تا چه حد به خطرناک بودن پروژه جدید آمریکا در جنگ جدید علیه منطقه پی می‌ برند؟ جنگی که با گوشت و خون و اموال و منابع خود این کشورها و البته در راستای منافع آمریکا دنبال می شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها