ایده داعش مدتها پیش شکست خورد

کد خبر: 452944

رئیس دانشگاه «سوردلوفسک» روسیه به تناقضات فکری و عملی داعش و افراط‌گرایان با اسلام واقعی پرداخت و گفت: با دلایل کافی اثبات شده که خط فکری داعش به هیچ عنوان با خط فکری اسلام واقعی تطابق ندارد.

فارس: دانشگاه «اورال» در استان «سوردلوفسک» روسیه در همایشی که از دوم اکتبر تا 7 اکتبر(10 تا 15 مهرماه) ادامه داشت بحث و گفت‌وگویی را با حضور علمای مذهبی ازبکستان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه دولتی سوردلوفسک برگزار کرد که محور این همایش تفاوت‌های اسلام واقعی با افراط‌گرایی و تناقض‌هایی که گروه تروریستی داعش با اسلام واقعی دارد.
این همایش توسط «عبد القدوس آشارین» امام مسلمانان سوردلوفسک برگزار شد و «ابراهیم آناموف»، «عادل خان حضرت»، «بهرام آتاجانوف»، و «جسور بیک حضرت» 4 مفتی بودند که از ازبکستان به دعوت رسمی عبدالقدوس اشارین در این همایش حضور داشتند.
آشارین در ابتدا به عنوان برگزار کننده همایش، جهل و عدم دانش کافی را یکی از علل مهم گرایش به افراطگرایی دانست و علت دعوت کارشناسان مذهبی ازبکستان را به این همایش همگرایی فکری در ارتباط با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا بیان کرد.
«نیکلای کوساریف» رئیس دانشکده زمین شناسی دانشگاه سوردلوفسک به تناقضات فکری و عملی داعش و افراط‌گرایان با اسلام واقعی پرداخت و توضیح داد: در دانشکده الهیات این دانشگاه با دلایل کافی اثبات شده است خط فکری داعش به هیچ عنوان با خط فکری اسلام واقعی تطابق ندارد و این گروه به طور کامل رد شده و بی اعتبار شناخته شده است.
سپس «الکسی استراستین» معاون دانشکده الهیات این دانشگاه در رابطه با خطوط فکری داعش اظهار داشت: تبلیغات این گروه برای به استخدام در آوردن جوانان ما بسیار زیاد است، به آنها وعده‌های غیر معقولانه می‌دهند ولی وقتی این افراد به صفوف این گروه ملحق می‌شوند متوجه می‌شوند که این گروه یک گروه تروریستی است و هیچگونه انگیزه‌ مذهبی در آنها وجود ندارند.
وی در ادامه صحبت خود اظهار داشت: متاسفانه قربانی این تبلیغات مهاجران کاری هستند که در روسیه کار می‌کنند و اینکه عدم دانش کافی از اسلام آنها را به طرف این گروه جلب می‌کند.
استراستین با بیان اینکه آسیب پذیرترین افراد در مقابل افراطگرایان مهاجران کاری هستند، تصریح کرد: وعده‌های زیادی که برای زندگی بهتر و مرفه به آنها داده می‌شود مهاجران کاری را فریب داده و وقتی در جریان کار قرار می‌گیرند متوجه می‌شوند که وارد چه دنیای کثیف و بی‌پایه‌ای شده‌اند.
معاون دانشکده الهیات دانشگاه سوردلوفسک اظهار داشت: گروه سومی هم هستند که گول تبلیغات این گروه تروریستی را می‌خورند و آن هم مسلمانان واقعی هستند که با تبلیغات روانی داعش که می‌گویند برادران مسلمان ما در سوریه تنها مانده‌اند و باید به آنها کمک کرد فریب این گروه را خورده و جذب گروه‌های افراطی می‌شوند.
ابراهیم آناموف یکی از مفتیان ازبکستان با توضیح در رابطه با انتشار کتابی که اخیرا در ازبکستان با موضوعیت داعش گروهی بی‌محتوا است، اظهار داشت: باید درک صحیح و روشن از اسلام داشت تا مومنان خود راه خود را انتخاب کنند.
وی تاکید کرد: انتخاب راه اگر با منطق و روشنگری باشد از تعصب و افراط‌گرایی جدا خواهد شد.
آناموف افزود: مدتهاست ایده داعش شکست خورده است و رهبران این گروه تروریستی خود را در پشت پرده اسلام پنهان کرده‌اند و باید این نکته بیان شود که داعش هیچ وجه تشابهی با اسلام واقعی ندارند.
وی اظهار داشت: در ازبکستان به ادیان دیگر نهایت احترام گذاشته می‌شود و هدف ما مفتیان آشنایی مردم به ارزشهای بالا و والای انسانی و مذهبی است زیرا معتقدیم که انسان بدون دین و مذهب نمی‌تواند زنده بماند.
ادامه این همایش با جلسه پرسش و پاسخ همراه بود و بهرام آتاجانوف یکی از مفتیان ازبکستان در پاسخ به سئوالی درباره فاجعه منا گفت: این واقعه غم‌انگیز به علت سهل انگاری کشور عربستان بوده است و دولت سعودی در این باره باید پاسخگو باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها