ظرف مدت ۱۸ ماه از اسپانیا جدا خواهیم شد

کد خبر: 481552

رئیس جمهور جدید کاتالونیا پس از تشریح برنامه هایش درباره فرایند جدایی از اسپانیا، وعده داد این منطقه طی ۱۸ ماه از اسانیا جدا شده و به استقلال خواهد رسید.

مهر: به نقل از اسپوتنیک، رئیس جمهور منتخب جدید کاتالونیا در نطق پارلمانی خود وعده داد این منطقه ظرف مدت ۱۸ ماه از اسپانیا جدا خواهد شد.
به دنبال استعفای «آرتور مس» رئیس دولت منطقه ای «کاتالونیا» از سمت خود، «کارلوس پوجدمون» رئیس جمهور جدید کاتالونیا امروز و پس از آنکه به تشریح برنامه هایش درباره فرایند جدایی از اسپانیا پرداخت، با رأی پارلمان منطقه ای کاتالونیا به این سمت انتخاب شد و بالافاصله وعده داد طی ۱۸ ماه از اسانیا جدا شده و به استقلال برسد.
«آرتور مس» با هدف جلوگیری از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات مجدد از سمت خود کناره گیری کرده بود. گفتنی است، استان جدایی طلبی کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا واقع شده و شهر ساحلی «بارسلون» مرکز آن است. این استان از ثروتمند‌ترین مناطق اسپانیا و در عین حال از مهم‌ترین مراکز توریستی آن است و بارِ یک پنجم از تولید اقتصادی کشور را به دوش می کشد.
دلیل اصلی کناره گیری مس از قدرت اختلاف نظر بین احزاب جدایی طلب کاتولونیا که در انتخابات ماه سپتامبر اکثریت پارلمان محلی را در اختیار گرفتند عنوان شده بود.
در انتخابات محلی، حزب ائتلافی «با هم برای بله» به رهبری مس توانست ۶۲ کرسی از ۱۳۵ کرسی پارلمان این منطقه را از آن خود کند با این حال یکی از احزاب ضد کاپیتالیسم و استقلال طلب به نام «نامزدی وحدت مردمی» که تنها ۱۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد، حاضر به پذیرفتن رهبری مس نشد و همین امر به اختلافات داخلی اکثریت جدایی طلب دامن زد.
پیشتر نیز آرتور مس از واگذاری مقام خود به «کارلوس پوجدمون» حمایت کرده و گفته بود که وی قول مساعد داده تا فرایند استقلال کاتالونیا را ظرف مدت ۱۸ ماه به سرانجام برساند.
کناره گیری مس می تواند دست «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا را برای اعمال فشار بر حزب سوسیالیست و دیگر احزاب مخالف با استقلال طلبی کاتالونیا باز بگذارد و به این ترتیب آنها را برای ایجاد ائتلاف با وی و تشکیل دولت وحدت ملی تشویق کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها